Konstigt då att den enda sorts grund som Statens Provningsanstalt anser vara säker är just krypgrund med avfuktare. :surprised:
Men det är klart, dom är väl köpta av volymhustillverkarna... :-/
 
Strixx skrev:
Konstigt då att den enda sorts grund som Statens Provningsanstalt anser vara säker är just krypgrund med avfuktare.
Men det är klart, dom är väl köpta av volymhustillverkarna...
Vilket betyder att man är beroende av aktiv avfuktning. Det känns inte som ngn särskilt stabil lösning.

Det finns nog bara en någorlunda säker lösning och det är oinredd källare.
 
poiu skrev:
Vilket betyder att man är beroende av aktiv avfuktning. Det känns inte som ngn särskilt stabil lösning.
Ööööhhhh.... :surprised: :p

Du menar precis som du är beroende av golvvärmen i plattan för den ska vara någorlunda säker?
Eller att du är beroende av en broms på din bil för den ska vara säker att sitta i?

Ja ärligt talat så är det nog det dummaste argumentet mot en krypgrund jag hört.

Vill man ha det säkraste kända alternativet till grund som vi känner till idag, så ska man ha krypgrund med en avfuktare!
 
Det enda fuktsäkra grunden är en hög plintgrund. På så sätt kan marken ventilera sig själv och ev vatten rinner undan på egen hand.

Att den grunden sen inte är särskillt ekonomisk är en annan sak
 
Jag är tyvärr inte lika varmblodig som Strixx så jag lär märka om värmen inne försvinner. Däremot så är jag inte så säker på att vare sig jag eller andra märker om avfuktaren slutar att fungera.

Har jobbat en del med service så jag vet hur det brukar vara. ;)
 
poiu skrev:
Jag är tyvärr inte lika varmblodig som Strixx så jag lär märka om värmen inne försvinner. Däremot så är jag inte så säker på att vare sig jag eller andra märker om avfuktaren slutar att fungera.

Har jobbat en del med service så jag vet hur det brukar vara. ;)
Avfuktare som följer med t.ex Ä-hus har, om jag inte är felinformerad, en kontrolldosa i huset där man kan se hur fuktigt det är och som larmar om avfuktaren slutar fungera eller det blir för fuktigt.
 
Jag har en liten fråga som kanske kan komma in här.

Om man har ett gammalt hus med krypgrund, och vill göra en utbyggnad. Ska man då bygga utbyggnaden med krypgrund eller platta?

Å ena sidan bygger man ju (kanske) igen vissa ventiler om man bygger med platta, men å andra sidan kan det väl inte vara mycket bättre att bygga två krypgrunder intill varandra? Vad ska man göra?

Skulle det bästa vara att köra på platta och sen (eventuellt) sätta in någon avfuktare?
 
Strix skrev:
Avfuktare som följer med t.ex Ä-hus har, om jag inte är felinformerad, en kontrolldosa i huset där man kan se hur fuktigt det är och som larmar om avfuktaren slutar fungera eller det blir för fuktigt.
Jag antar att den är av modellen tripelredundans?

Om man tycker att det är en bra lösning att lägga energi på att avfukta ett utrymme man inte använder så gärna för mig.
Personligen så använder jag heldre den energin till att värma huset.

Den stora fördelen med en platta är ju tåligheten på bjälklaget. Vore det inte så dyrt så skulle man ju använda gjutna bjälklag i mellanbjälklagen med. Skrangliga träbjälklak är ju ingen höjdare.
 
Alla som har ett Älvsbyhus vet att det går på ett ut. Golven blir så varma och sköna att gå på tak vara att grunden inte är ventilerad. Så den energi som går till avfuktaren skulle i annat fall gå till värme.

Och så får man som sagt den enda grund som SP anser vara en säker konstruktion. Det gör att jag sover gott om natten.
 
Kent Johan skrev:
Jag har en liten fråga som kanske kan komma in här.

Om man har ett gammalt hus med krypgrund, och vill göra en utbyggnad. Ska man då bygga utbyggnaden med krypgrund eller platta?

Å ena sidan bygger man ju (kanske) igen vissa ventiler om man bygger med platta, men å andra sidan kan det väl inte vara mycket bättre att bygga två krypgrunder intill varandra? Vad ska man göra?

Skulle det bästa vara att köra på platta och sen (eventuellt) sätta in någon avfuktare?

Trots att jag inte är krypgrundernas bästa vän (för jag kan läsa statistik) så skulle jag använda samma teknik om jag skulle bygga ut mitt hus. Så i ditt fall hade jag rekommenderat krypgrund.
 
Har själv varit skeptisk till krypgrunder, men har nu funderat om. Främst för att det är berg i dagen på tomten och ganska kuperat sådant. En krypgrund borde därför vara betydligt enklare (billigare) att få till än en platta. (Eller?)

Är det mindre risk för fuktskador om det är berg under krypgrunden än t.ex. jord eller grus?
 
Strix skrev:
Och så får man som sagt den enda grund som SP anser vara en säker konstruktion. Det gör att jag sover gott om natten.
Och uteluftsventileradkrypgrund och "gamla" lösningarna för platta på mark var/är godkända standardkonstruktioner som statliga standardorgan fastställt så då kan det ju inte ha blivit några problem med de konstruktionerna. :)
 
Strixx skrev:
Och så får man som sagt den enda grund som SP anser vara en säker konstruktion. Det gör att jag sover gott om natten.
"Om betongplattan istället ligger ovanpå isoleringen, det vill säga om man i samband med bygget först lägger ut styv isolering på kapillärbrytande grus och sedan gjuter betongen, är förhållandena mycket bättre. Om betongen torkas ut ordentligt innan golvmattan läggs på är detta en bra, fuktsäker grundläggning åtminstone för måttligt breda hus, max ca 10 m."

http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/fukt-mogel/fukt_riskkonstruktioner.htm
 
Qudan skrev:
Varför blir det mer mögel nuförtiden frågar sig säkert en del, det har ju funkat tidigare utan problem. Jo det finns flera orsaker, ett är att man ska spara en massa energi och ska bygga energisnålt, vad gör man då? jo man isolerar ännu mera, och just golvbjälklaget har isolerats ännu mer och då blir det ju kallare i krypgrunden och mögel börjar uppstå. I ännu äldre hus så hade man oftast en skorsten som man eldade i och den värmen som spred sig i skorsten gick en del även ner i krypgrunden och kunde på så vis värma upp krypgrunden med varm luft som inte innehöll någon luftfuktighet.
Om nu mögel växer med värme och fuktighet, hur kan det då vara bättre om luften i krypgrunden värms upp? Borde inte det bara gynna mögeltillväxten?

Dessutom är det ju så att varm luft kan hålla mycket mer mängd fukt än kall luft. Borde inte det också peka på att det inte borde vara bra med varm luft i krypgrunden?

Betyder detta också att mitt fritidshus som för cirka 40-50 år sedan var permanentboende med eldstad men sedan dess stått tomt varje vinter alltså löper en betydligt högre risk att drabbas av mögel i grunden än om huset hade varit bebott och vi eldat i huset även under vintern?
 
Volvo eller SAAB, Linux eller Windows, platta eller krypgrund... eviga äro diskussionerna och naturligtvis vill alla ha valt det "bästa".

Men faktum är att ingen har facit. Krypgrunder byggs inte på samma sätt idag som för 20 år sedan, platta på mark användes inte ens för 20 år sedan.

Nej, det är som vanligt. Läs på, använt sunt förnuft, och välj det du tror passar dig bäst. Tro inte på alla viktigpettrar här på forumet som påstår sig "veta", för varje besserwisser det i ena lägret så finns det en lika övertygad i det andra. När det tas till argument som "jag vill inte vara beroende av en avfuktare" så undrar man ju om folk slutat använda huvudet helt och hållet, en eventuell avfuktare är nog det du är minst beroende av i ett hus och är man inte kapabel till att kasta en blick på fuktmätaren då och då så borde man nog bo i hyresrätt istället.

Det viktigaste är att oavsett vilken grund du väljer så se till att den byggs av seriösa fackmän enligt konstens alla regler, så kan du själv fokusera på själva huset istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.