A Avemo skrev:
I min grund har fukten varierat så här under juni. Jag har laborerat med styrd ventilation och ventilerat när det varit torrare ute än i grunden. Min uppfattning om hygrometrar är att de inte är speciellt noggranna. Det går att göra en enpunktskalibrering genom att lägga givaren i en sluten burk med blött salt. Då kommer luftfuktigheten att vara ungefär 75%. Låt den ligga några timmar innan du läser av så att det stabiliseras ordentligt. Har du tur är det bara hygrometrarna som inte gör vad de skall.

[bild]
kanske ska testa detta.. installation utav avfuktare osv skulle kosta mig 50 000kr.. rätt saftigt när det gäller bara för sommaren:/ vinterhalvåret har det runt 60-65 % har jag för mig.
 
Har du ventilerna öppna? Om du kollar i diagrammet så ser du varför din fuktighet ökar. 62% vid 25’C motsvarar ca 14,3 gram fukt och kyler du ner den som i ditt fall ca 16 grader så får du över 100% luftfuktighet och det bildas vattendroppar. Det är därför man måste se till att varm luft som kan bära mycket fukt inte kommer in i den kalla källaren.
Du måste således se till att källaren är tät så behövs inga avfuktare och skit som drar en massa energi.
Tabell visar fuktinnehåll och ångtryck i luft vid varierande temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har den sänkts, det har ju blivit något kyligare jämnfört med hur varmt det va tidigare i hela juni månad.
1. 16,2C. 68%
2. 15,3 C. 75%
Utomhus 20C 52%

Testar alltid samma tider runt kl 17:00
Känns ju som att det är inte riktigt fel så länge det är inte för varmt ute under än längre tid, eller vad tror ni?
 
Bilderna visar ju att det inte finns några problem alls.
 
Hej! Återupplivar denna tråd nu när sommaren är över.
Hela sommaren har jag haft hög luftighet, sen sommaren var ju extremt med ibland över 95%

Det har nu tyvärr bildas lite mögel, tycker jag det ser ut som? Det finns inte överallt men bara på vissa små ställen. ( ca 4st ställen ) ( jag var nere 2 månader sen och då fanns det inget )
Hur orolig behöver man vara här? Förra vintern så var luftfuktigheten under 65% och det lär den göra denna vinter.

Bör man åtgärda detta direkt eller kommer möglet avta under vintern ?

Den 3:de sektionen på mät instrumenten är utomhus sensorn.
Tacksam för alla svar :)
 
  • Digital hygrometer visar temperatur och luftfuktighet inomhus och utomhus, samt batteristatus och varumärke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på byggkonstruktion, möjlig bjälklag eller grund, med synliga träbjälkar och betongelement, under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sh and Sh and skrev:
Hej! Återupplivar denna tråd nu när sommaren är över.
Hela sommaren har jag haft hög luftighet, sen sommaren var ju extremt med ibland över 95%

Det har nu tyvärr bildas lite mögel, tycker jag det ser ut som? Det finns inte överallt men bara på vissa små ställen. ( ca 4st ställen ) ( jag var nere 2 månader sen och då fanns det inget )
Hur orolig behöver man vara här? Förra vintern så var luftfuktigheten under 65% och det lär den göra denna vinter.

Bör man åtgärda detta direkt eller kommer möglet avta under vintern ?

Den 3:de sektionen på mät instrumenten är utomhus sensorn.
Tacksam för alla svar :)
Torka bort det ”vita” och fortsätt bevaka lite då och då. Det har varit den regnigaste oktober på många år, kanske ställer till det
 
  • Gilla
Matte60
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.