Jonatan79 Jonatan79 skrev:
blindbottenskivorna ser ju nästan nya ut. Har huset stått sedan 95 utan problem lär du knappast få problem i framtiden om du håller lite koll. Avfuktare lär inte vara nödvändig idagsläget.
Skönt att höra! Ska ta lite bilder på krypgrunden idag när jag kommer hem från jobb så du kan se hur det ser ut.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
blindbottenskivorna ser ju nästan nya ut. Har huset stått sedan 95 utan problem lär du knappast få problem i framtiden om du håller lite koll. Avfuktare lär inte vara nödvändig idagsläget.
nu fick åska och massa regn under dagen, samt att utomhus luftfuktigheten steg från 54% till 62% enligt våra mätare.
Men det tillförde också med att krypgrunden höjdes från 87% till 92% nu när jag kom hem... gick ner och tog lite bilder.
ligger ju enligt grafen för stor risk mögel ...
 
  • Väderstation inomhus visar temperatur, luftfuktighet, och prognos nära fönster; en reflekterande hand syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt kryputrymme under hus med isolering, stödstolpar, betongfundament och grusigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så höga värden har du inte året runt som sagt. Finns det ventiler i grunden?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så höga värden har du inte året runt som sagt. Finns det ventiler i grunden?
Yes finns 2 st om jag inte minns fel. Hade runt 60% på vinterhalvåret, men då fick istället mycket luftfuktighet I kall vinden haha
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så höga värden har du inte året runt som sagt. Finns det ventiler i grunden?
Ska man testa köpa nya mätare från anticimex? Dem är nog rätt gamla tänker jag och förhoppningsvis mäter fel :)

Hur farligt är det om det skulle bli påväxt och sen under vinterhalvåret blir det mindre luftfuktighet? Går detta borta då eller?
 
Hej, jag hittar inte källan nu. Men det brukar vara så att typ termometer med fuktmätare i börjar visa fel om den utsatts för höga(över 80%RH)fukthalter under en lägre.period. Jag skulle tagit ut givarna och förvarat dem i bostadsutrymmet under kanske 2dagar och sen stoppat tillbaka dem för att se om det gjort någon skillnad. Alternativ ta upp och se. Om temperaturen dom visar är ca max 1 grads skillnad mot en annan temp givare.
 
Sh and Sh and skrev:
Men det tillförde också med att krypgrunden höjdes från 87% till 92% nu när jag kom hem... gick ner och tog lite bilder.
ligger ju enligt grafen för stor risk mögel ...
Som sagt var: Har det inte möglat de senaste 30 åren så kommer det inte att mögla i dag heller.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 3 till
  • Laddar…
"However, from a very wet condition, recovery may take significantly longer. To accelerate recovery from a wet condition, a bake and hydrate cycle can be implemented. This operation consists of baking the sensor at 125°C for over 12 hours, followed by hydration at 30°C in 75%RH for 10 hours. Following this cycle, the sensor will return to normal operation in typical ambient conditions after a few days. " https://www.digikey.be/nl/articles/integrating-temperature-and-humidity-sensing-on-a-chip

Kanske inte bästa källan men det bör ge dig en indikator att inte lita på sensorerna just nu. Du kan säkert köpa en ny mätare och sensor för 200-300kr och jämföra mot direkt för att se om ena säger 50%RH och den gamla 80%RH. 🤷‍♂️🙂
 
useless useless skrev:
Som sagt var: Har det inte möglat de senaste 30 åren så kommer det inte att mögla i dag heller.
tack för detta, ger en hopp att man ej behöver oroa sig alldeles för mycket.
Värdet gick ner något under kvällen igår, ska kolla idag igen när jag kommer hem från jobb
 
A Alle123 skrev:
"However, from a very wet condition, recovery may take significantly longer. To accelerate recovery from a wet condition, a bake and hydrate cycle can be implemented. This operation consists of baking the sensor at 125°C for over 12 hours, followed by hydration at 30°C in 75%RH for 10 hours. Following this cycle, the sensor will return to normal operation in typical ambient conditions after a few days. " [länk]

Kanske inte bästa källan men det bör ge dig en indikator att inte lita på sensorerna just nu. Du kan säkert köpa en ny mätare och sensor för 200-300kr och jämföra mot direkt för att se om ena säger 50%RH och den gamla 80%RH. 🤷‍♂️🙂
ska testa köpa en ny mätare/sensor för att testa om det är någon skillnad efter midsommar, tack!
 
Sh and Sh and skrev:
ska testa köpa en ny mätare/sensor för att testa om det är någon skillnad efter midsommar, tack!
Om nr3 på displayen är en inbyggd sensor i displayen så kanske du kan prova att bara ställa ner den ett par timmar och se vilket värde den ger? 🙂
 
P
Det kan vara en hög luftfuktighet 4 veckor utan att det bildas mögel. Jag tror det är någonstans runt 4 veckor, men är inte helt säker att jag minns rätt. Går att googla sig till. Många vindar och grunder kommer upp i hög luftfuktighet, men det blir inga problem eftersom det inte pågår under allt för lång tid.
 
P P-KAR skrev:
Jag tror det är någonstans runt 4 veckor, men är inte helt säker att jag minns rätt
Det framgår av diagrammet tidigare tråden.
 
Nu har det gått ca 1 vecka.
det har inte kommit under 70% men det har heller inte börjat mögla än. all trä ligger på 15 fuktighetkvot och ingen förändring där. Tycker att det ändras ganska mycket, vad tycker ni hur det stiger och går ner?

2023-06-21
1. 17,1 C 88%
2. 16,4 C 92%
utomhus 25.1 C 62%

2023-06-22
1. 16,9 C 82%
2. 15,9 C 89%
utomhus 27,5 C 42%

2023-06-24
1. 16,8 C 76%
2. 15,9 C 83%
Utomhus 24,1 C 46%

2023-06-26
1. 17,4 C 82%
2. 16,4 C 89%
utomhus 20,7 C 76% - mycket regn

2023-06-27
1. 16,2 C 78%
2. 15,4 C 83%
utomhus 17 C 74%

2023-06-28
1. 16,8 C 83%
2. 15,8 C 88%
utomhus 24,2 C 57%

2023-06-29
1. 16,8 C 87%
2. 15,9 C 91%
utomhus 21,7 C 73%
 
I min grund har fukten varierat så här under juni. Jag har laborerat med styrd ventilation och ventilerat när det varit torrare ute än i grunden. Min uppfattning om hygrometrar är att de inte är speciellt noggranna. Det går att göra en enpunktskalibrering genom att lägga givaren i en sluten burk med blött salt. Då kommer luftfuktigheten att vara ungefär 75%. Låt den ligga några timmar innan du läser av så att det stabiliseras ordentligt. Har du tur är det bara hygrometrarna som inte gör vad de skall.

Graf över relativ luftfuktighet (% RH) mot tidsaxel, varierande mönster, datafluktuationer, vetenskaplig eller teknisk visualisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.