Hej köpte ett hus i vintras.
Förra ägarna installerade luftfuktmätare som där dem hängde 2st i krypgrunden.

Huset är 1 plan - 116kvm
jag har läst på forumet och andra sidor där det står att sommaren är värst för krypgrunder.
Har även läst där folk nämner att du kommer upp ca 80% RH på sommaren.

Min mätte nu 87% på ena och 83 % på den andra.. det har ju varit en väldig varm sommar i Juni ( syd Sverige )
Jag gick och köpte en fukkvotmätare från hornbach och mätte upp det till ca 15% Gränsen är ju 18%.
Dock som ni kan se på bilden så mätte jag botten och där var det 20% ( vet ej om jag mätte rätt, stack hål i plasten och mätte sanden )

jag kan inte hitta någon mögelpåväxt, vad tycker ni jag ska göra? köpa en avfuktare eller bara gå ner lite då och då och se om det händer något?
är lite orolig för 87%..
 
  • Digitala termometer och hygrometer, betonggolv, stenar, gult mätverktyg, fuktspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital hygrometer och temperaturmätare på en stenig yta, inomhus, mäter fukt och värme, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på en gul och svart enhet med digital display, monterad på en yta, tejp på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle börja med att hålla koll på det innan du gör för stora åtgärder. Som värst är det oftast i slutet av sommaren. Det viktiga är fuktkvoten i trät. Hur fuktigt det är under plasten spelar ingen roll. Skulle du vara orolig kan du börja med en billig avfuktare och se vad som händer med fuktigheten där nere.
 
  • Gilla
Sh and
  • Laddar…
Davidbagare
Det ligger alltså redan plast på marken i krypgrunden? Bra isåfall. Börja med att ha koll på fukten i luften under ett år iallafall för att sen ta beslut om åtgärder behövs. För dagbok på fuktigheten så du har lite koll. Visar träet där nere inga förhöjda fuktvärden så är det absolut inget akut. Fukten är högre just nu än under de kalla månaderna.
 
  • Gilla
Sh and
  • Laddar…
Davidbagare
Färgdiagram: mögelrisk vid olika relativ luftfuktighet och temperaturer. Grön (säker), orange (risk), blå (kurvor).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här är bra att utgå från.
 
  • Gilla
kniv och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Det ligger alltså redan plast på marken i krypgrunden? Bra isåfall. Börja med att ha koll på fukten i luften under ett år iallafall för att sen ta beslut om åtgärder behövs. För dagbok på fuktigheten så du har lite koll. Visar träet där nere inga förhöjda fuktvärden så är det absolut inget akut. Fukten är högre just nu än under de kalla månaderna.
tack för svar! avvaktar och håller koll känns som det bästa.
det ligger redan plast :) ej förslutet på sidorna dock om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Maalkl skrev:
Jag skulle börja med att hålla koll på det innan du gör för stora åtgärder. Som värst är det oftast i slutet av sommaren. Det viktiga är fuktkvoten i trät. Hur fuktigt det är under plasten spelar ingen roll. Skulle du vara orolig kan du börja med en billig avfuktare och se vad som händer med fuktigheten där nere.
så det behöver inte bildas mögel bara för det är 87% ??
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Du har fått bra info i grafen postad i tidigare inlägg. Kan tillägga att fuktkvotsmätaren du köpt är avsedd för trä typ furu och gran. Du kan inte bara sticka den i vad som helst. Det kommer inte ge någon användbar information.
 
  • Gilla
stiggr och 1 till
  • Laddar…
Årsmodell på huset?
 
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Årsmodell på huset?
Nu blir jag nyfiken på vad det har för betydelse?
 
F falkn skrev:
Du har fått bra info i grafen postad i tidigare inlägg. Kan tillägga att fuktkvotsmätaren du köpt är avsedd för trä typ furu och gran. Du kan inte bara sticka den i vad som helst. Det kommer inte ge någon användbar information.
aha.. det var ju inte bra.. det är denna jag köpt.
https://www.hornbach.se/p/fuktmatare-stanley-6-44/8516425/

kan du rekommendera någon jag kan köpa för att testa då ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Årsmodell på huset?
-94
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
[bild]Den här är bra att utgå från.
Gäller det ute temperatur eller krypgrund temp?
 
Sh and Sh and skrev:
Gäller det ute temperatur eller krypgrund temp?
Det är temperaturen i krypgrunden i ditt fall.
 
Davidbagare
Sh and Sh and skrev:
aha.. det var ju inte bra.. det är denna jag köpt.
[länk]

kan du rekommendera någon jag kan köpa för att testa då ?
Den du köpt är en sån du ska ha. Men hur fuktigt det är under markplasten är oväsentligt. Det är luften i krypgrunden du vill mäta (vilket du gör med hygrometern förra ägaren satt in) samt träkonstruktioner som exponeras för luften i krypgrunden (och det gör du med din nyinköpta fuktmätare). Plasten på golvet är där för att motverka att fukten från jorden ska komma upp i krypgrunden. Ha en lapp där du skriver ner vad hygrometern ger för värde typ varje månad i ett år. Då har du bra statistik att utgå från innan du beslutar om det behövs avfuktare eller inte.
 
blindbottenskivorna ser ju nästan nya ut. Har huset stått sedan 95 utan problem lär du knappast få problem i framtiden om du håller lite koll. Avfuktare lär inte vara nödvändig idagsläget.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.