BirgitS BirgitS skrev:
3 år är det men efter garantitiden måste man själv kunna påvisa att det är ett ursprungligt fel och inte något som beror på åverkan (t.ex. fågel flugit in).
Precis, men det är med reklamationen att Kronfönster har en fullständig kollaps i sin kundbehandling. När jag nu vill reklamera på glaset, så svarar dom inte längre i telefonen när jag ringer direktnr, värken ledning eller kundkontakt svarar på mejl och kundservice svarar inte på min begäran om vägledning med min reklamation. Kom ihåg att det var Kronfönster själv som efterjusterade och kontrollerade dörrarna efter installationen. I den processen blev även glaskassetten urmonterad av montören.

Jag menar att ett så ambisiöst företag som Kronfönster, som slår sig på bröstet med "Kvalité, service och garanti för dig som kund är ett av Kronfönsters absolut starkaste kort." borde ta bättre tag i ärendet än dom har gjort. Just nu, skadar det mig som konsument, dom förlorar en kund och framtidig inkomst och på lång sikt skadar det absolut företagets renommé!
 
  • Gilla
Cailert
  • Laddar…
BirgitS
Z zdmh100 skrev:
Precis, men det är med reklamationen att Kronfönster har en fullständig kollaps i sin kundbehandling.
Kontakta kommunens konsumentvägledare (i andra hand Konsumentverkets Hallå konsument), de är experter på konsumentköplagen, kan ringa upp trilskande företag och kan hjälpa dig med att anmäla till ARN.
 
  • Gilla
zdmh100
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kronfönster vill svara Cailert:

Hej Cailert.
Eftersom inlägget är anonymt, kan jag inte bedöma riktigheten i ditt påstående, men det låter mycket märkvärdigt och varför skriver du om det 9 månader efter din leverans? Du ifrågasätter Kronfönsters garantier, produkter, bemötande och ja, egentligen allt vi står för.

Kronfönster gör löpande kundnöjdhetsundersökningar, och vi har 96 % som rekommenderar oss vidare till sina vänner och bekanta. Se vår hemsida. Det du säger om att din leverans har så många skador. Kronfönster skulle alla dagar i veckan ha gjort en omleverans på hela sändningen, någon annat är otänkbart. Vissa kunder väljer att behålla leveransen med skador, men då kompenserar vi om felet är vårt, naturligtvis.

Det du nämner med bättringsfärgen fattar jag inte alls. Varför skulle vi sända bättringsfärg till pvc fönster? De går ju för det första inte att måla.

Sen att du fått ersättning som du skulle betala tillbaka? Ren och skär lögn eller missuppfattning.

Du frågar hur Kronfönster hanterar garantiärenden. Vi har en kvalitetsansvarig ”aftersalessupport” som du kan förlita dig på. Det är bara att kontakta oss om du skulle få några problem. Jag kan garantera dig att Kronfönster är ett av få pvc fönstertillverkare som har det.

Det där med soten, skiten, om det stämmer så är den enda möjliga förklaringen att det är ”trafikfilm”. Fönstren står på lastbilsflak, lossas med truck. Då kan det komma sot om inplastningen har släppt.

Vi packar fönster, enligt anvisningar från våra speditörer. Hela lager och emballeringsprocessen är kvalitetssäkrad och vi packar på samma sätt hela tiden. Inget fönster vi packar är skadat. Vi skruvar fast karm med tvärslå för att behålla stabilitet i pallen och för att du inte ska få transportskador. Vi punkterar inte fönstren. Skruvhålet i karmen är på anslagsidan in mot vägg. Inget som syns, inget som skadar fönstret eller påverkar isolervärdet. Alla de stora fönstertillverkarna inklusive Kronfönster gör på samma sätt, efter som vi kör med samma speditör.

Ingen pvc fönster leverantör ruggar upp anslaget mot vägg. Pvc fönster har ihåliga kammare, därför att det finns inget som isolerar bättre än stillastående luft. Vi har också karmar med skumfyllning. Men u-värdet (isoleringen) förbättras med 0,1 %. Problemet när man skumfyller karmen är att eventuellt kondens och fukt i karmen sugs upp av skummet och kan inte komma ut, så som det gör på dina fönster som vi har dränerat.

Att våra fönster skulle ha 20-40 % sämre isolering, än vi anger är lögn. Kronfönster Premium är SP testat, vi kan uppvisa alla certifikat om du vill. Glaset med u-värde 0,5 tillverkas av Pilkington och U-värdet står angivet i glaslisten, lätt åtkomlig för beskådning. OM du har gjort test med värmekamera så måste du isåfall, hållt värmekameran fel eller så var den felkalibrerad, eller inställd med fel mätvärde på m2.

Om Kronfönster skulle uppvisa samtliga de fel du anger skulle vi inte kunna vara Sveriges snabbast växande fönstertillverkare. Kronfönster växer med 30-40 % per år, tack vara att vi har mycket nöjda kunder och därför kände jag mig tvungen att svara på detta påhopp.

Om det skulle vara så att vi verkligen har misshandlat dig som du säger, så vill jag att du tar kontakt med mig och Kronfönster, så ska vi gottgöra dig. Det kan jag garantera.

Mvh Carl Svensson
Kronfönster AB

OJ, detta va länge sen, jag har tyvärr inte sett svaret från kronfönster förrän nu 9 år senare... men nu när jag läser svaret från kronfönster låter det som att dom menar att det va lögn att dom krävde tillbaka den lilla ersättningen jag fick. :crysmile:vilken tur att jag fick just detta skriftligt från kronfönster :) Som bevis har jag nedan bifogat skärmdumpar att just detta skedde. Men det var mycket annat som va fel oxå.

Det jag skriver nedan skall inte ses som smutskastning mot Kronfönster, jag hade inte svarat såhär 9 år senare om det inte varit för att deras dåvarande VD menar att det är lögn att ersättningen inte återkrävdes.jag är ju tvungen att visa att han har fel.

För att summera såhär 9 år senare:
2011 gjorde jag en deal med Kronfönster att jag skulle göra 2 fönsterbeställningar(få rabatt på hela beställningen). Men betala och få 2 leveranser några månader emellan. På den första leveransen, kan jag säga att jag hade massa småskador (8-10 st), och 3 större skador: ett avbrutet hörn, att avskavt gångjärn(altandörr), samt en kraftig repa på framsidan av en karm.

Leveransen kom väldigt tidigt på morgonen i mörkret, och var helt oskyddad på pallar. bara lätt packad in i "Clingfilm" Omöjligt att se 90% av skadorna. jag kollade snabbt över all pallar och skickade iväg lastbilen med påskriven fraktsedel. Jag hade kanske kunnat se det avskavda gångjärnet om jag kollat riktigt noga med ficklampa igenom mjukplasten den va packad i. men inget annat va möjligt att se vid denna besiktning.

Vid reklamation ville Kronfönster inte ersätta en enda skada, eftersom inget var noterat på fraktsedeln. Även om dom flesta skadorna uppenbart inte va orsakade av transporten det va uppenbara tillverknings/hanterigsskador emellan fönster på pall). Och dom tog inget ansvar för den bristfälliga förpackningen (dom två största skadorna kunnat undvikas med bara lite kantskydd och wellpapp). Kronfönster menade att "Jag skulle ha läst det finstilta leveransvillkoren" som jag fick länkade efter reklamationen.* Detta betydde att jag skulle av-emballerat och noggrant inspekterat godset på plats med lastbil väntandes innan jag skrev på. Ca 10-12 fönster... jag skulle oxå på denna anmält om inte alla fönster va med enligt den speced som stod på fraktsedeln.. MAO skulle jag oxå ha räknat och mätt up dom.

Efter en massa telefon samtal fram och tillbaka där jag vänligt försökt övertyga dem om att dom flesta skadorna faktiskt inte va skapade av transporten utan från tillverkning/hantering från deras sida.- Kronfönster stod fast och vägrade ersätta en enda skada. Då tappade min fru humöret och ringde upp dom och sa att deras hantering av ärendet och deras kundsupport va vad man kan förvänta sig av ett nigerianskt blufföretag!
- Det kanske var att ta i, men mycket riktigt tog det ju rätt eftersom dom efter detta uttryck uppenbarligen gav oss hela 750Kr. ersättning för alla dessa skador på en tvådelad order med totalt värde runt 65 000Kr(Ca 24K+40K).
-Själv hade jag gissat på ersättning av kanske 4000-5000 Kr, Vilket inte ens hade varit ett 10% avslag på denna total ordern.

Även om ersättningen dom eventuellt erbjöd efter allt detta tjafs va totalt löjlig, så förstod jag att det va detta eller inget alls. så jag godtog det, och lät saken förbli.

hursomhelst när det va dags att beställa fönster Set #2 några månader senare. Så är det precis som i min tidigare utsago. se bifogad skärmdump av "Mail 5" mailet från Kronfönster där dom säger att om jag vill beställa Set #2 så måste jag återbetala de 750Kr jag fått, och han kommer att kalla detta bättringsfärg på fakturan. (Jag vet inte om detta va i bokföringssyfte eller för att undgå utpressingsanklagelse:crysmile:) Men det är tydligt. jag fick ingen bättringsfärg -ville jag beställa mer produkter från dem så va jag bara tvungen att betala tillbaka ersättningen. PUNKT SLUT!!

Eftersom jag inte kunde byta leverantör efter att redan ha renoverat delar av huset med en typ av fönsterdesign(Kronfönster), så hade jag inget val. fick bara bita i sura äpplet och köra på det.

- Jag hade självklart fritt val att byta leverantör. och kunde ha gjort det om jag offrat estetisk enformighet. Men kronfönster visste att dom hade en hake, och valde att utnyttja detta för en vinning på 750 SEK.

Har bifogat några skärmdumpar från alla dessa långa mail med kronfönster -2011, för att ge en bild av hur hela förloppet skedde. Har valt att sudda ut alla namn för att skydda dessa personerna. Även om normal personalomsättning säkert redan har gjort sitt.

Som informativ recension 2011-2020:
Så vill jag tillägga att nu 9 År efter installation så håller dom fasta fönstren faktiskt OK kvalitet(jag beställde allt i "Premium" serie - deras bästa produkt då).
1. De fasta fönstren är i väldigt bra skick, och verkar ha hållit isoleringen hyfsat. Även om dom inte levde upp till angivet U-värde vid leverans som jag nämnt i tidigare inlägg, så har dom har inte blivit markant sämre på 9 år. De kändes stabila vid installation. och har åldrats bra. ingen jättehemsk färgskifting, bara vanlig PVC grånad/smuts. Dessa kommer säkert hålla minst 15 år till.
(+)Snygga spröjs, bra kvalitet på glas och konstruktion, bra UV beständighet, Bra Tyngd,
(-)Inget uppenbart Negativt att anmärka på

2. Dom öppningsbara fönstren (3 karmtätningar + 3 glas) har väl åldrats hyfsat väl estetiskt. även på mest utsatt sida. Och dom sluter ganska tätt fortfarande. Men jag har fått justera om dom några gånger sen installation 2011. Klar nackdel att dom öppnar inåt(mitt eget fel). Skulle aldrig ha köpt fönster som öppnar inåt med facit i hand. Känns som att tätningar och kassett kommer ge upp om några år (3-10??) och då kommer jag bara silikona igen dom totalt.
(+) Snygga spröjs, bra kvalitet på glas, bra UV beständighet.
(-) Konstruktion, låsmekanism, fönsterbroms, smörjmöjligheter. usel gångjärnsdesign(Ful/skrymmande på insida)

3.Glasdörrarna jag beställde (4 st i helglasutförande, med 2 karmtätningar + 3-Glas). Dessa öppnar utåt som dom ska. Men de har varit en mardröm sen dag 1. jätteflamsiga att installera(ingen styvhet i karmen), måste justeras varje år 2ggr efter sommar/vinter säsong. Annars går dom inte att stänga eller så läcker de massor. Dom rör sig mycket mer än vad man normalt kan förvänta sig av karmar skummade mot betong. Man kan se att när man stänger låsmekanismen för att få dem att täta runt om så bågnar karmen och vrider sig lite. eller T.ex. låser man dörrbromsen(som inte fungerar längre) och dörren står i vinden kan man se hela övre karmen vrida sig/rör sig. Jag tror hela problemet här är att karmen skulle behövt vara betydligt kraftigare. (Jag vet att man inte ska helskumma, men i mitt fall hade det varit ännu värre att dreva =ingen stabilitet alls + luft läckage). annan grej man stör sig mycket på är tröskel designen. Den sticket upp väldigt högt/skarpt och tätningen lossnar hela tiden då man inte kan undvika att gå mot tätningens exponerade yta. Utrymmet i denna tröskel samlar också på sig massa smuts som är svårt att rengöra i den komplicerade geometri. Färgen har hållit bra. Men får jag tid kommer jag byta ut dessa så snart jag kan.
(+)Snygga spröjs, bra kvalitet på glas, bra UV beständighet.
(-) Allt ovan, totalt skräp i mitt tycke.

Skulle jag rekommendera Kronfönster?
-NEJ.
Även om allt detta är överspelat, och företaget säkert har ändrats massor till det bättre... så har jag en dålig erfarenhet. Mest av allt stärks mitt beslut av att jag nyligen (2019) hjälpte en vän att renovera ett garage, IOM detta bad vi om offert för ett gäng öppningsbara småfönster och några avlånga fönsterpartier (Golv till tak modell). Efter att ha kammat marknaden på tillverkare och offerter föll valet på en Passivhus serie från vad jag minns va Nordiska Fönster. När dessa fönster anlände var dom oerhört bra packade. (Liggande på sida på pall, väl emballerade/stötskyddade och helt rena, ingen vägsmuts/sot alls, inga smältskarvar synliga). Dessa fönstren va mist lika stabila som kronfönster om inte ännu bättre, Men finishen va sjukt mycket bättre. Mycket snyggare karmar/kassetter, och framförallt så är karmarna och kassetterna väldigt stabila/styva. Låsmekanismen såg mycket bättre ut oxå. Stor generell kvalitets skillnad. Har inte kollat om dom håller utlovat U-Värde. Men skulle ändå välja dessa utan tvekan. När vi talades på telefon hymlade dom inte heller det minsta med att deras fabrik ligger i polen och all tillverkning sker där och i andra baltländer, Och det var därför frakten tog så lång tid... Motsvarande offert från Kronfönster va mer eller mindre samma pris. Samt att Kronfönster kunde inte tillverka i samma mått. Eller leverera på samma tid. Passivhus fönstren från Nordiska va helt klart en mycket bättre produkt än mina fönster köpta 2011. Detta är såklart subjektivt. -Kronfönster kan ju ha ändrat sin design sen 2011...


Som vanligt vill jag bara utrycka att allt detta är min personliga uppfattning, och ni kan ju läsa själv av mail konversationen med kronfönster. *DISCLAIMER*...Jag kan ha fel. det är ju trots allt 9 år sen, och dom kan ha ändrat både kvalitet, design och attityd. till det bättre eller sämre.

Skärmdump av e-post från Kronfönster med en reklamation om skadade fönster, suddade personuppgifter.
Skärmdump av e-post från Kronfönster med svar på reklamation, textdelar redigerade för anonymitet.
Skärmdump av e-postkonversation med Kronfönster angående reklamation och ersättning, text suddad för anonymitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av e-postkonversation om fönsterbeställning och ersättningskrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av ett e-postmeddelande från Kronfönster AB som diskuterar återbetalning av ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

*(Jag har sett att dom nu (2019) faktiskt inkluderar den texten om att man som beställare är helt ansvarig för alla skador, och till och med saknade produkter i alla offertmail, så dom har ju läst sig nått på 9 år;) - En kompis bad nyligen om en offert och visade mig detta som en kul grej.)
 
  • Gilla
zdmh100 och 1 till
  • Laddar…
C
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kronfönster vill svara Cailert:

Hej Cailert.
Eftersom inlägget är anonymt, kan jag inte bedöma riktigheten i ditt påstående, men det låter mycket märkvärdigt och varför skriver du om det 9 månader efter din leverans? Du ifrågasätter Kronfönsters garantier, produkter, bemötande och ja, egentligen allt vi står för.

Kronfönster gör löpande kundnöjdhetsundersökningar, och vi har 96 % som rekommenderar oss vidare till sina vänner och bekanta. Se vår hemsida. Det du säger om att din leverans har så många skador. Kronfönster skulle alla dagar i veckan ha gjort en omleverans på hela sändningen, någon annat är otänkbart. Vissa kunder väljer att behålla leveransen med skador, men då kompenserar vi om felet är vårt, naturligtvis.

Det du nämner med bättringsfärgen fattar jag inte alls. Varför skulle vi sända bättringsfärg till pvc fönster? De går ju för det första inte att måla.

Sen att du fått ersättning som du skulle betala tillbaka? Ren och skär lögn eller missuppfattning.

Du frågar hur Kronfönster hanterar garantiärenden. Vi har en kvalitetsansvarig ”aftersalessupport” som du kan förlita dig på. Det är bara att kontakta oss om du skulle få några problem. Jag kan garantera dig att Kronfönster är ett av få pvc fönstertillverkare som har det.

Det där med soten, skiten, om det stämmer så är den enda möjliga förklaringen att det är ”trafikfilm”. Fönstren står på lastbilsflak, lossas med truck. Då kan det komma sot om inplastningen har släppt.

Vi packar fönster, enligt anvisningar från våra speditörer. Hela lager och emballeringsprocessen är kvalitetssäkrad och vi packar på samma sätt hela tiden. Inget fönster vi packar är skadat. Vi skruvar fast karm med tvärslå för att behålla stabilitet i pallen och för att du inte ska få transportskador. Vi punkterar inte fönstren. Skruvhålet i karmen är på anslagsidan in mot vägg. Inget som syns, inget som skadar fönstret eller påverkar isolervärdet. Alla de stora fönstertillverkarna inklusive Kronfönster gör på samma sätt, efter som vi kör med samma speditör.

Ingen pvc fönster leverantör ruggar upp anslaget mot vägg. Pvc fönster har ihåliga kammare, därför att det finns inget som isolerar bättre än stillastående luft. Vi har också karmar med skumfyllning. Men u-värdet (isoleringen) förbättras med 0,1 %. Problemet när man skumfyller karmen är att eventuellt kondens och fukt i karmen sugs upp av skummet och kan inte komma ut, så som det gör på dina fönster som vi har dränerat.

Att våra fönster skulle ha 20-40 % sämre isolering, än vi anger är lögn. Kronfönster Premium är SP testat, vi kan uppvisa alla certifikat om du vill. Glaset med u-värde 0,5 tillverkas av Pilkington och U-värdet står angivet i glaslisten, lätt åtkomlig för beskådning. OM du har gjort test med värmekamera så måste du isåfall, hållt värmekameran fel eller så var den felkalibrerad, eller inställd med fel mätvärde på m2.

Om Kronfönster skulle uppvisa samtliga de fel du anger skulle vi inte kunna vara Sveriges snabbast växande fönstertillverkare. Kronfönster växer med 30-40 % per år, tack vara att vi har mycket nöjda kunder och därför kände jag mig tvungen att svara på detta påhopp.

Om det skulle vara så att vi verkligen har misshandlat dig som du säger, så vill jag att du tar kontakt med mig och Kronfönster, så ska vi gottgöra dig. Det kan jag garantera.

Mvh Carl Svensson
Kronfönster AB

Svar#2:
av nån anledning kunde inte redigera det första inlägget ovanför efter att jag kollat igenom det och sett några saker jag måste korrigera/lägga till. samt att jag lagt till några svar på KFs senare påståenden. vänligen läs detta, och inte det ovanstående.


OJ, detta va länge sen, jag har tyvärr inte sett svaret från kronfönster förrän nu ca:8 år senare... men nu när jag läser svaret från kronfönster låter det som att dom menar att det va lögn att dom krävde tillbaka den lilla ersättningen jag fick. :crysmile:vilken tur att jag fick just detta skriftligt från kronfönster :) Som bevis har jag nedan bifogat skärmdumpar att just detta skedde. Men det var mycket annat som va fel oxå. jag tar oxå tillfället i akt och ger Byggahus läsarna en recension av era premium fönster produkter efter 9 års användning.

Det jag skriver nedan skall inte ses som smutskastning mot Kronfönster, jag hade inte svarat såhär 9 år senare om det inte varit för att deras svarande medarbetare menar att det är lögn att ersättningen inte återkrävdes.jag är ju tvungen att visa att han har fel.

För att summera såhär 9 år senare:
2011 gjorde jag en deal med Kronfönster att jag skulle göra 2 fönsterbeställningar(få rabatt på hela beställningen). Men betala per leverans och få 2 leveranser några månader emellan. På den första leveransen, kan jag säga att jag hade massa småskador (8-10 st), och 3 större skador: ett avbrutet hörn, att avskavt gångjärn(altandörr), samt en kraftig repa på framsidan av en karm.

Leveransen kom väldigt tidigt på vinter morgonen i mörkret, och var helt oskyddad på pallar. fönstren va stagade med några plywood brädor och bara lätt packad in i "Clingfilm". - Omöjligt att se 90% av skadorna. jag kollade snabbt över alla pallar och skickade iväg lastbilen med påskriven fraktsedel. Jag hade kanske kunnat se det avskavda gångjärnet om jag kollat riktigt noga med ficklampa igenom mjukplasten den va packad i. men inget annat va möjligt att se vid denna besiktning.

Vid reklamation ville Kronfönster inte ersätta en enda skada, eftersom inget var noterat på fraktsedeln. Även om dom flesta skadorna uppenbart inte va orsakade av transporten det va uppenbara tillverknings/hanterigsskador emellan fönster på pall). Och dom tog inget ansvar för den bristfälliga förpackningen (dom två största skadorna kunnat undvikas med bara lite kantskydd och wellpapp). Kronfönster menade att "Jag skulle ha läst det finstilta leveransvillkoren" som jag fick länkade efter reklamationen.* Detta betydde att jag skulle av-emballerat och noggrant inspekterat godset på plats med lastbil väntandes innan jag skrev på.... jag skulle också på denna anmält om inte alla fönster va med enligt den spec som stod på fraktsedeln.. MAO skulle jag också ha räknat och mätt up dom.

Efter en massa telefon samtal fram och tillbaka där jag vänligt försökt övertyga dem om att dom flesta skadorna faktiskt inte va skapade av transporten utan från tillverkning/hantering från deras sida.- Kronfönster stod fast och vägrade ersätta en enda skada. Min fru ringde då upp Kronfönster, eftersom hon inte trodde på min utsago om vad kronfönster hade sagt till mig:crysmile:...jag hörde inte samtalet, men enligt hennes utsago skall hon efter att ha förklarat för Kronfönster att hon va missnöjd med deras hantering av fallet, då blivit tillsagd av säljaren "lilla gumman såhär ligger det till". Då tappade hon humöret och sa att deras hantering av ärendet och deras kundsupport är vad man kan förvänta sig av ett nigerianskt blufföretag!
- Det kanske var att ta i, men mycket riktigt tog det ju rätt eftersom dom efter detta uttryck uppenbarligen gav oss hela 750Kr ersättning för alla dessa skador på en tvådelad order med totalt värde runt (Ca 24K+40K).
-Själv hade jag gissat på ersättning av kanske 4000-5000 Kr, Vilket inte ens hade varit ett 10% avslag på denna total ordern.

Även om ersättningen dom eventuellt erbjöd efter allt detta tjafs va totalt löjlig, så förstod jag att det va detta eller inget alls. så jag godtog det, och lät saken förbli.

hursomhelst när det va dags att beställa fönster Set #2 några månader senare. Så är det precis som i min tidigare utsago. se bifogad skärmdump av "Mail 5" mailet från Kronfönster där dom säger att om jag vill beställa Set #2 så måste jag återbetala de 750Kr jag fått, och han kommer att kalla detta bättringsfärg på fakturan. (Jag vet inte om detta va i bokföringssyfte eller för att undgå utpressingsanklagelse:crysmile:) Men det är tydligt. jag fick ingen bättringsfärg -ville jag beställa mer produkter från dem så va jag bara tvungen att betala tillbaka ersättningen. PUNKT SLUT!!

Eftersom jag inte kunde byta leverantör efter att redan ha renoverat delar av huset med en typ av fönsterdesign(Kronfönster), så hade jag inget val. fick bara bita i sura äpplet och köra på det.

- Jag hade självklart fritt val att byta leverantör. och kunde ha gjort det om jag offrat estetisk enformighet. Men kronfönster visste att dom hade en hake, och valde att utnyttja detta för en vinning på 750 SEK.

Har bifogat några skärmdumpar från alla dessa långa mail med kronfönster -2011, för att ge en bild av hur hela förloppet skedde. Har valt att sudda ut alla namn för att skydda dessa personerna. Även om normal personalomsättning säkert redan har gjort sitt.

Som informativ recension 2011-2020:
Så vill jag tillägga att nu 9 År efter installation så håller dom fasta fönstren faktiskt OK kvalitet(jag beställde allt i "Premium" serie - deras bästa produkt då).
1. De fasta fönstren är i väldigt bra skick, och verkar ha hållit isoleringen hyfsat. Även om dom inte levde upp till angivet U-värde vid leverans som jag nämnt i tidigare inlägg, så har dom har inte blivit markant sämre på 9 år. De kändes stabila vid installation. och har åldrats bra. ingen jättehemsk färgskifting, bara vanlig PVC grånad/smuts. Dessa kommer säkert hålla minst 15 år till.
(+)Snygga spröjs, bra kvalitet på glas och konstruktion, bra UV beständighet, Bra Tyngd,
(-)Inget uppenbart Negativt att anmärka på

2. Dom öppningsbara fönstren (3 karmtätningar + 3 glas) har väl åldrats hyfsat väl estetiskt. även på mest utsatt sida. Och dom sluter ganska tätt fortfarande. Men jag har fått justera om dom några gånger sen installation 2011. Klar nackdel att dom öppnar inåt(mitt eget fel). Skulle aldrig ha köpt fönster som öppnar inåt med facit i hand. Känns som att tätningar och kassett kommer ge upp om några år (3-10??) och då kommer jag bara silikona igen dom totalt.
(+) Snygga spröjs, bra kvalitet på glas, bra UV beständighet.
(-) Konstruktion, låsmekanism, fönsterbroms, smörjmöjligheter. usel gångjärnsdesign(Ful/skrymmande på insida)

3.Glasdörrarna jag beställde (4 st i helglasutförande, med 2 karmtätningar + 3-Glas). Dessa öppnar utåt som dom ska. Men de har varit en mardröm sen dag 1. jätteflamsiga att installera(ingen styvhet i karmen), måste justeras varje år 2ggr efter sommar/vinter säsong. Annars går dom inte att stänga eller så läcker de massor. Dom rör sig mycket mer än vad man normalt kan förvänta sig av karmar skummade mot betong. Man kan se att när man stänger låsmekanismen för att få dem att täta runt om så bågnar karmen och vrider sig lite. eller T.ex. låser man dörrbromsen(som inte fungerar längre) och dörren står i vinden kan man se hela övre karmen vrida sig/rör sig. Jag tror hela problemet här är att karmen skulle behövt vara betydligt kraftigare. (Jag vet att man inte ska helskumma, men i mitt fall hade det varit ännu värre att dreva =ingen stabilitet alls + luft läckage). annan grej man stör sig mycket på är tröskel designen. Den sticket upp väldigt högt/skarpt och tätningen lossnar hela tiden då man inte kan undvika att gå mot tätningens exponerade yta. Utrymmet i denna tröskel samlar också på sig massa smuts som är svårt att rengöra i den komplicerade geometri. Färgen har hållit bra. Men får jag tid kommer jag byta ut dessa så snart jag kan.
(+)Snygga spröjs, bra kvalitet på glas, bra UV beständighet.
(-) Allt ovan, totalt skräp i mitt tycke.

Skulle jag rekommendera Kronfönster?
-NEJ.
Även om allt detta är överspelat, och företaget säkert har ändrats massor till det bättre... så har jag en dålig erfarenhet. det kanske inte all har, finns ju dom i denna tråden som inte haft problem..
Men mest av allt stärks mitt beslut av att jag nyligen (2019) hjälpte en vän att renovera ett garage, IOM detta bad vi om offert för ett gäng öppningsbara småfönster och några avlånga fönsterpartier (Golv till tak modell). Efter att ha kammat marknaden på tillverkare och offerter föll valet på en Passivhus serie från vad jag minns va Nordiska Fönster. När dessa fönster anlände var dom oerhört bra packade. (Liggande på sida på pall, väl emballerade/stötskyddade och helt rena, ingen vägsmuts/sot alls, inga smältskarvar synliga). Dessa fönstren va mist lika stabila som kronfönster om inte ännu bättre, Men finishen va sjukt mycket bättre. Mycket snyggare karmar/kassetter, och framförallt så är karmarna och kassetterna väldigt stabila/styva. Låsmekanismen såg mycket bättre ut oxå. Stor generell kvalitets skillnad. Har inte kollat om dom håller utlovat U-Värde. Men skulle ändå välja dessa utan tvekan. När vi talades på telefon hymlade dom inte heller det minsta med att deras fabrik ligger i polen och all tillverkning sker där och i andra baltländer, Och det var därför frakten tog så lång tid... Motsvarande offert från Kronfönster va mer eller mindre samma pris. Samt att Kronfönster kunde inte tillverka i samma mått. Eller leverera på samma tid. Passivhus fönstren från Nordiska va helt klart en mycket bättre produkt än mina fönster köpta 2011. Detta är såklart subjektivt, och personlig uppfattning. -Kronfönster kan ju ha ändrat sin design sen 2011...Men jag tror det finns betydligt bättre aktörer på marknaden idag med bättre innovation och tech-kvalitet per krona.


Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kronfönster vill svara Cailert:

Att våra fönster skulle ha 20-40 % sämre isolering, än vi anger är lögn. Kronfönster Premium är SP testat, vi kan uppvisa alla certifikat om du vill. Glaset med u-värde 0,5 tillverkas av Pilkington och U-värdet står angivet i glaslisten, lätt åtkomlig för beskådning. OM du har gjort test med värmekamera så måste du isåfall, hållt värmekameran fel eller så var den felkalibrerad, eller inställd med fel mätvärde på m2.

Kronfönster AB
Min personliga åsikt:
Vidare ser jag att den svarade personen från kronfönster tog illa vid sig att jag nämnde att dom uppmätta U-värdena är lögn!
-Nu är jag ingen fönster U-värdes mätnings expert, men uppmätta värden är korrekta. vid detta tillfället va IRV kameran var väl kalibrerad och inom datum(0.1°C/1 år) av ett institut godkänt av SWEDAC verifierat av SP, och inställd på rätt värde för Emission, med korrigering för reflektion och transmission av IR strålning för Glas.
Självklart kommer kronfönster hålla fast vid att det angivna SP testade värdet är 100% korrekt för alla lägen, metoder och produkter dom säljer. nåt annat vore ju affärsmässigt självmord. Men jag tror ingen faktiskt tror att det är så konsekvent. -Jag gör det inte iaf....Det är ju bara ett eller en handfull fönster som testas av en specifik storlek(120x120?) av SP vid ett tillfälle. Under de speciella kriterierna kan jag säkert tro att just detta fönster säkert höll vad det lovade.. men att alla produkter i den efterföljande produktionsserien för all framtid skulle hålla denna exakta, konsekventa, BEST-CASE, extraordinära kvalitet är ju lite naivt att tro som kund.
Det som vanligtvis proklameras är ju glaskassettens u-Värde. Totala U-värdet som är intressant vilket sällan annonseras beror ju på storlek/form oxå. Och är individuellt för varje konfiguration.
Vi lägger ner den diskussionen. Kronfönster kommer gissningsvis inte att Pudla ett uppgivet U-värde oavsett om SP skulle komma hem och mäta hos mig:crysmile:. Då skulle det finnas nån annan anledning till varför mätningen är som den är. Jag tror säkert det är precis samma för alla fönstertillverkare. Kronfönster är nog varken bättre eller sämre. man får vara glad om man i produktions serien får inom 10-30% av det som anges under testförhållandet.
det är ju detsamma som att ta angiven Bensinförbrukning på en bil för givet, eller utsläpp för den delen. exempelvis Volkswagen..

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kronfönster vill svara Cailert:

Om Kronfönster skulle uppvisa samtliga de fel du anger skulle vi inte kunna vara Sveriges snabbast växande fönstertillverkare. Kronfönster växer med 30-40 % per år, tack vara att vi har mycket nöjda kunder och därför kände jag mig tvungen att svara på detta påhopp.

Kronfönster AB
Min personliga åsikt:
- Att Kronfönster har växt med 30-40% varje år är ju jättekul för er, Bra gjort! Men just därför tycker jag det är konstigt att detta expansiva företag inte har råd att betala ut skälig ersättning för skador på levererat gods som varit undermåligt hanterat/tillverkat. - Ännu värre, vill ha tillbaka den...Ni borde sätta av lite av EBITDA>OPEX till oförutsedda skador och generell good-will kompensation, om ni inte vill lägga tid och pengar på packmaterial och varsam hantering. Och inte lägga allt på marknadsföring. Men det är ju säkert bättre ROI på marknadsföring, så det är ju önsketänkande.


*DISCLAIMER*...Jag kan ha fel. det är ju trots allt 9 år sen, och dom kan ha ändrat både kvalitet, design och attityd. till det bättre eller sämre.
återigen vill jag bara utrycka att allt detta är min högst personliga uppfattning(Estetiska utlåtanden, påståenden, antaganden), och allt som beskrivs som Fakta är ju det i min uppfattning efter dom uppgifter och den information som jag lyckats komma över. Nedan kan ju läsa själv av mail konversationen med kronfönster.



Visa bilaga 408907
Visa bilaga 408908
Visa bilaga 408909
Visa bilaga 408910
Visa bilaga 408911
*(Jag har sett att dom nu (2019) faktiskt inkluderar den texten om att man som beställare är helt ansvarig för alla skador, och till och med saknade produkter i alla offertmail, så dom har ju läst sig nått på 9 år;) - En kompis bad nyligen om en offert och visade mig detta som en kul grej.)
 
Redigerat:
C
Z zdmh100 skrev:
Precis, men det är med reklamationen att Kronfönster har en fullständig kollaps i sin kundbehandling. När jag nu vill reklamera på glaset, så svarar dom inte längre i telefonen när jag ringer direktnr, värken ledning eller kundkontakt svarar på mejl och kundservice svarar inte på min begäran om vägledning med min reklamation. Kom ihåg att det var Kronfönster själv som efterjusterade och kontrollerade dörrarna efter installationen. I den processen blev även glaskassetten urmonterad av montören.

Jag menar att ett så ambisiöst företag som Kronfönster, som slår sig på bröstet med "Kvalité, service och garanti för dig som kund är ett av Kronfönsters absolut starkaste kort." borde ta bättre tag i ärendet än dom har gjort. Just nu, skadar det mig som konsument, dom förlorar en kund och framtidig inkomst och på lång sikt skadar det absolut företagets renommé!
Ser att du också upplevt samma tolkning som mig deras deras slogan:

:crysmile:"Marknadsföring, Snabb affär premie, och cool webbdesign för dig som kund är vårt starkaste kort".

Man kan ju bara skratta åt det.
 
  • Gilla
zdmh100
  • Laddar…
P pierre8601 skrev:
Köper det resonemanget då.
Men däremot så har du helt fel gällande svensktillverkade volymprodukter.
Inom fönsterbranschen är Kronfönster hyfsat själva om produktion utomlands!
Följande företag och koncerner tillverkar samtliga fönster i Sverige!
Svenska fönster (SP & Traryd), Inwido (Elitfönster, Outline, Hajom, Hemmafönster, Era Fönster m.fl.)
Nordan (Kvillsfors, Mockfjärds,, Tanumsfönster m.fl.)
Om inte flertalet av dessa tillverkar volymprodukter, så vet jag inte vilka som gör det. Elitfönster sänder cirka 2000 st fönster/dag.
Så jag tycker gott man kan gynna någon av ovanstående "lokala möbelsnickerier"
Jag behöver 2 meter breda fönster med förskjuten mittpost, har ännu inte hittat någon som kan gör dom. Vill helst köpa svenskt men var ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.