Jag har precis satt in 4st fönster från Kronfönster, Norden design och allt verkar bra.. enda som irriterar är avsaknaden av spår för fönsterbleck och den dyra frakten...

Ska nu beställa 10st fönster till...
 
Beställde och monterade 11 fönster samt en dubbeldörr från Kronfönster nyligen och är hur nöjd som helst. Blir 13 till för undervåningen nästa år. Strulade lite med ett beslag og saknades två handtag när jag mottog leverans men en snabb email senare fick jag dessa utskickade per post dagen efter. Mao bra aftersales support också.

De var dyrare än vissa andra leverantörer därute men så tvivlar jag då också på att dessa andra hade skickat ut saknade grejer så snabbt - samt att de ville ha 50% betalt i förskott, något Kronfönster inte behövde.
 
Har satt in 11 fönster nu och allt har fungerat utmärkt. Snabb leverans, ingen frakt och proffsigt bemötande. Fönsterna verkar dessutom vara bra.
 
ejwbegysv skrev:
Jag har precis satt in 4st fönster från Kronfönster, Norden design och allt verkar bra.. enda som irriterar är avsaknaden av spår för fönsterbleck och den dyra frakten...

Ska nu beställa 10st fönster till...
Tar tillbaka min rekommendation...

lååång lev. tid och nu har det gått äver 1 månad sedan fönsterna skulle levereras, jag fick kontakta konrfönster själv och där får jag inga nya ber. lev datum alls utan dom har bara strul med missfärgade glas... Vägrar kompensera oss för att lev. aldrig kommer..
 
Milkshaken
Det där med avsaknad av eller spår under karmen för bleck, det är väl Tysk/europastandard, dom har ju inte skåror som vi har utan passar in sina bleck direkt på och med siliconmassa emellan.. Dom viker inte heller upp kanterna på samma sätt som vi.

Vår granne är just Tysk fönsterfabrikör och vi har diskuterat en hel del om skillnaderna mellan Svenska och deras tyska.
Han är mycket positiv till att vi har ett Modulsystem här.. I tyskland så måttanpassas allting, vilket han såklart har gjort sig en förmögenhet på.:)

Dock så bygger dom inte träfönster med Furu eller Gran som vi har, (Sämre tillgång och sämre kvalitet därnere) utan han bygger sina i Mahogny, andra har andra träslag.
Samt att dom använder inte impregneringsmedel till trä på samma sätt, utan dom använder faktiskt DJURBLOD..... Som penslas på och värms in... i vissa fall när det är mycket fett/Kåda i ett träslag så bränner dom bara fettet med en brännare så är det säkrat för många år framåt....

Detta var lite kuriosa i detta med fönster/dörrar/snickerier......
 
Tycker kronfönster har riktigt tjocka karmar. Man vill ju ha så mycket ljusinsläpp som möjligt och tyvärr är det ju få pvcfönsterföretag som fixar det. Finns några stycken, men vete katten om kronfönster är ett av dom tyvärr.
 
Jag har sett att Kronfönster har många olika plastfönster. Norden har tunna karmar, och även Passivhus. De andra plastfönstren tror jag inte heller är tjockare än hos andra plastfönster företag. Vad som är bra hos Kronfönster, är att de har mycket att välja på, både trä och plast och aluminium.
 
Nu står fönsterna på uppfarten och allt är betalat och klart.. Tyvärr blir dom inte insatta förens efter vintern :(
 
Sådär ja Siggelutt så har jag fått in bilder äntligen.

Kronfönster Polaris fönster och en altandörr också Polaris

Ännu så länge är jag nöjd. Det blir ju lite meck att få dit smygarna med monteringsblecken kvar.
Jag har sågat av några men det tar också en evig tid att göra det överallt.
Jag har inte ännu bestämt mig för hur jag ska komma runt detta lite tidsödante problem.

2011_0203Husbygge0066.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011_0203Husbygge0067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011_0203Husbygge0068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011_0203Husbygge0073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011_0203Husbygge0075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011_0203Husbygge0077.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011_0203Husbygge0079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011_0203Husbygge0080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011_0203Husbygge0085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2011_0203Husbygge0087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Tack så mycket Lindhult, dina svar på mina frågor har hjälpt mycket.
Det stora fönsterpartiet är riktigt snyggt...
 
Vad bra. Syftet med forumet är uppfyllt alltså.

Ja det blir bra. Jag hade inte möjlighet att röja undan så det ser lite tråkigt ut på fotot.
I verkligheten är det riktigt fint.
 
B
Är det någon som har testat plastfönster från Kronfönster? Funderar på att beställa 10st XXXXXX till...
 
Redigerat av moderator:
Javisst har jag det.
Jag köpte totalt 31 fönster och 1 altandörr.
Modellen var polaris.

Jag är nöjd. De första fönstren var lite kluriga att montera eftersom snickaren inte hade någon erfarenhet från plastfönster och jag hade ingen erfarenhet alls.
Nu kan jag nog tycka att det inte kan bli enklare.
Det är lite styrigt med de öppningsbara men jag har tryckt in ströläkt imellan fönstret och karmen innan jag har tätat med fogskum och det blir väldigt bra passning då. Annars är det väldigt stor risk att karmen böjer sig och att det då blir svårt att öppna fönstret efter montaget.

Montageblecken är väl bra om man har stora fönster som man vill säkra men annars skulle jag rekommendera att använda kilar på in och utsida av fönstret. Detta underlättar när du sedan ska montera smygarna på insidan. Jag måste antingen såga av montageblecken eller flytta ut smygen så långt att den går utanför blecket eller fräsa ur smygen så att jag kan få in blecket en bit in i smygen.

Garaget som jag nu håller på o monterar fönster i, ska jag bara låsa med kilar. Sedan fogskum som jag skär rent innan jag fortsätter med foder på utsidan och smygar på insidan.

Anders.
 
Mikael_L
Fin bildsvit över fönster och montage där, Lindhult.
Sånt uppskattas. :)


Jag ska försöka ta mig i kragen och presentera mitt eget bildmaterial. :blushing:
 
Tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.