Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Då en del tycks glömma fortare än bläcket torkar på pappret så tar vi en repris igen.
Ukraina var världens tredje största kärnvapenmakt med 1800 robotar som dom skrotades enligt Budapest avtalet som bla Ryssland, England och Usa undertecknade.

Ryssland bryter också mot Budapestavtalet om säkerhetsgarantier från 1994 där Ukraina gav Ryssland sin mycket stora kärnvapenarsenal från Sovjettiden i utbyte mot billig gas och “säkerhetsgarantier mot hot eller våldsanvändning mot Ukrainas, territoriella integritet eller politiska oberoende”.

– [Avtalet] från 1994 gäller än. Ryssland har redan 2014 brutit mot det genom invasion och annektering av Krim och att lägga sig i och stödja separatisterna i Donbass.
 
  • Gilla
skogaliten och 10 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag undrar när väst ska sluta med denna krigshets. Så många Ukrainska luv som har gått förlorade på grund av detta
Det är en part, ryssland, som har startat ett krig.

Hur menar du nu att väst krigshetsar? Är det krigshets att Ukraina försvarar sitt territorium? Har liv gått till spillo pga väst eller pga att Ryssland invaderat Ukraina? Vad borde Ukraina och väst ha gjort istället för att försvara sig?

Du har ju luftat dessa märkliga åsikter tidigare men ej heller då gick det riktigt att förstå logiken bakom. Gör gärna ett nytt försök att förklara genom att svara på frågorna ovan.
 
  • Gilla
och en till och 15 till
  • Laddar…
Biden var ju tydlig på den punkten. Väst har inga planer på att attackera Ryssland. Om Ryssland lägger ner sina vapen och lämnar Ukraina blir det fred.
 
  • Gilla
skogaliten och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Biden var ju tydlig på den punkten. Väst har inga planer på att attackera Ryssland. Om Ryssland lägger ner sina vapen och lämnar Ukraina blir det fred.
Och Putin var ju lika tydlig med att han inte skulle sluta!!!!
Så hur vissa i denna tråden kan få det till att det är Ukrainas, Natos eller USAs fel fattar inte jag och många andra!!!
 
  • Gilla
borpålandet och 4 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Så hur vissa i denna tråden kan få det till att det är Ukrainas, Natos eller USAs fel fattar inte jag och många andra!!!
Från förra gången detta diskuterades med @Blodsoppen uppfattar jag att det finns en tro på att om man inte gör motstånd och försöker hålla låg profil så kommer Putin plötsligt avbryta sin invasion och han kommer inte heller fortsätta in i Moldavien, Belarus och baltländerna. Varför man tror att det är ett rimligt utfall hoppas jag få en förklaring till i denna omgång.
 
  • Gilla
  • Haha
maria01 och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var ju det Putin sa. Det är Ukraina som startat kriget. De ska ju bara befria folket.

Fast jag trodde nog inte att någon utanför Rysslans skulle tro på den versionen.

Om Ukraina och väst lägger ner vapen kommer Ryssland att fortsätta långt.
Jo jag hoppas innerligt att du förstod att jag var lite ironisk.
Jag är helt på Ukrainas sida och har skänkt pengar till både drönare och kraftverk.
Jag hoppas även att Sverige inom en snar framtid släpper lös griparna men det är kanske en annan diskussion.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
MathiasS MathiasS skrev:
Det är en part, ryssland, som har startat ett krig.

Hur menar du nu att väst krigshetsar? Är det krigshets att Ukraina försvarar sitt territorium? Har liv gått till spillo pga väst eller pga att Ryssland invaderat Ukraina? Vad borde Ukraina och väst ha gjort istället för att försvara sig?

Du har ju luftat dessa märkliga åsikter tidigare men ej heller då gick det riktigt att förstå logiken bakom. Gör gärna ett nytt försök att förklara genom att svara på frågorna ovan.
Dom skulle för länge sedan insett att det inte går att vinna detta krig mot Ryssland. Och då gett upp. Att ständigt mata Ukraina ned vapen förlänger bara lidandet. Och det för alla alla parter. Och nej jag står inte på Rysslands sida utan tänker bara sunt och logiskt
Det är tragiskt att man på detta forum ska bli stämplad som både det ena och andra så fort man inte tycker som den stora massan.
 
  • Arg
  • Älska
  • Gilla
maria01 och 5 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Dom skulle för länge sedan insett att det inte går att vinna detta krig mot Ryssland. Och då gett upp. Att ständigt mata Ukraina ned vapen förlänger bara lidandet. Och det för alla alla parter. Och nej jag står inte på Rysslands sida utan tänker bara sunt och logiskt
Det är tragiskt att man på detta forum ska bli stämplad som både det ena och andra så fort man inte tycker som den stora massan.
Ok, vi fortsätter resonemangen.

Först kapitulerar Ukraina och får slut på kriget inom sin territorialgräns. Det blir, iallafall kortsiktigt, en minskad förlust av liv.

Vad tror du händer efter det? Spekulera gärna fritt.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Blodsoppen
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, vi fortsätter resonemangen.

Först kapitulerar Ukraina och får slut på kriget inom sin territorialgräns. Det blir, iallafall kortsiktigt, en minskad förlust av liv.

Vad tror du händer efter det? Spekulera gärna fritt.
Jag har nog svarat på det innan. Det var inte så att Putin vaknade en morgon och tyckte att han skulle starta krig.Putin gick in i Ukraina för att USA och Nato hetsar honom under lång tid. Jag tror och hoppas att det inte kommer bli några andra invasioner på lång tid.
 
  • Haha
  • Arg
  • Älska
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Dom skulle för länge sedan insett att det inte går att vinna detta krig mot Ryssland. Och då gett upp. Att ständigt mata Ukraina ned vapen förlänger bara lidandet. Och det för alla alla parter. Och nej jag står inte på Rysslands sida utan tänker bara sunt och logiskt
Det är tragiskt att man på detta forum ska bli stämplad som både det ena och andra så fort man inte tycker som den stora massan.
Du kan för all del både klä offerkofta och framföra befängt argument samtidigt.
Det är också den stora massans rättighet att smula sönder dessa och kalla dig femtekolonnare.

Ukraina har krigat för sitt land i snart 10 år, de har haft goda möjligheter att ge upp, om de så hade önskat, innan väst började pumpa in vapen.
Således lär det finnas en eller flera anledningar att inte vilja bli införlivades i Ryssland, se t.ex länken jag postade ovan om den påtvingade massvälten på 30talet.
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag har nog svarat på det innan. Det var inte så att Putin vaknade en morgon och tyckte att han skulle starta krig.Putin gick in i Ukraina för att USA och Nato hetsar honom under lång tid. Jag tror och hoppas att det inte kommer bli några andra invasioner på lång tid.
Ok, din historiebeskrivning saknar stöd.

Fakta i målet pekar ju på att Putin med Krim 2014 påbörjade arbetet att återskapa storryssland. Det handlar inte om att han är rädd för Nato och därmed slutar det inte heller med Ukraina.

Varken Nato eller Ukraina har yttrat några offensiva planer, det är det bara Putin som gör.
 
  • Gilla
boschkenta och 18 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, din historiebeskrivning saknar stöd.

Fakta i målet pekar ju på att Putin med Krim 2014 påbörjade arbetet att återskapa storryssland. Det handlar inte om att han är rädd för Nato och därmed slutar det inte heller med Ukraina.

Varken Nato eller Ukraina har yttrat några offensiva planer, det är det bara Putin som gör.
Tror du har lite fel och att det började tidigare med Georgien, eller möjligtvis andra Tjetjenien kriget.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Tror du har lite fel och att det började tidigare med Georgien, eller möjligtvis andra Tjetjenien kriget.
Jag håller med dig.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Tror du har lite fel och att det började tidigare med Georgien, eller möjligtvis andra Tjetjenien kriget.
Stämmer, Ryssland kommer aldrig sluta tror jag. De kommer försöka ta landområden tills de stoppas… likt Hitler…
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.