C
Ja, fast spolen på kontaktorn ska helst vara mellan L1 och N, annars blir det kortis, och stoppkretsen ska ta sin spänning efter brytardelen på kontaktorn.

Oerhört enkelt och smart måste jag säga, det hade tagit mig en stund att komma på nåt dylikt själv.. :)

Startknapparna måste förstås vara återfjädrande.

Och nollspänningsskydd får man på köpet.

Genialt!
 
såhär skall styrkretsen vara.
 
  • radera.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
var du nöjd så, eller har du fler frågor? Det går bra med lite feedback.
 
Här finns ett gratisprogram där man kan simulera /prova koppling 1/3 fas relä kontaktor motor osv.
http://www.veppa.com/ekts/

mvh pr95:D
 
sundrik skrev:
såhär skall styrkretsen vara.
Nu blev det bättre. ;)

//Patrik
 
Alla glömmer ju det viktigaste, Motorskyddet:O

Så här skulle jag ha gjort det, stoppknapparna i början av kretsen. Enklare vid felsökning, fast motorskyddet lägger man just före spolen, pga lathet. Kort bit för ledaren mellan motorskydd och spole, kan tom skippa märkning:p
 
  • motor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer ju. Han sa ju att det skulle vara med ett motorskydd.... meeen, för upplysningsskull, så finns det motorskydd som inte bryter hållkretsen till kontaktorn. Utan i sig bara bryter matningen till motorn.

men flyfear var uppmärksam och gjorde vad du efterfrågade. :)
 
C
Ska inte motorskyddet bryta motorströmmen direkt? Vad händer annars om kontaktorn bränner fast?
 
Men det gör den också. Jag har aldrigt satt ett motorskydd som inte bryter matningen till motorn. Finns kanske, finns kanske inte.

Men det finns även ofta NC och NO kontakter på motorskyddet som kan användas till att bryta upp hållkretsen till kontaktorn.
 
NC = Normally Closed. Brytande kontakt
NO = Normally Open. Slutande kontakt
 
Överströmsreläer bryter inte motorströmmen, bara manövern.

45235_100.jpg

Motorskyddsbrytare bryter motorströmmen direkt:

453_large_image.jpg
 
Stämmer om överströmsskydd. Men vi pratar väl bara om motorskydd just nu?

Motorskydd bryter direkt. Som sagt, aldrig sett någon som inte gör det. Men dom kan även bryta hållkretsen till kontaktorn. Vilket säkerligen efterfrågas i din uppgift, annars hade du inte behövt rita in den i styrkretsen.
 
En klar skillnad mellan Sundriks första ritningar och resten av ritningarna i tråden är vad som händer om man håller start och stop intryckt samtidigt. I de första ritningarna kommer motorn att gå då, i de andra ritningarna kommer motorn att stå still.

Anses det vara "god praxis" att låta en av kontaktorns poler som bryter själva motorströmmen ingå i hållkretsen? Det verkar vara vanligt med fyrpoliga kontaktorer, jag antar att man oftast använder den fjärde polen till hållkretsen... (Fördelen med det är att hållkretsen kan matas från annat håll, t.ex. att man vill ha gemensam styrning av allt möjligt eller liknande)
 
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Det är ju ingen idé att diskutera utförandet när det inte finns något specificerat....
 
I dina första två ritningar bryter stoppknappen bara hållkretsen medan i din sista och i FlyFears ritning så bryter stoppknappen även startknappen, därmed blir det olika verkan om man trycker in båda knapparna samtidigt.

Det kan ju i vissa fall vara rätt bra om stoppknappen funkar även om en startknapp fastnat intryckt (t.ex. p.g.a. nån geggamoja, nåt som råkat ställas mot knappen eller liknande...).


En höjdare jag varit med om för lääänge sen var en enorm trefasmatad dokumentförstörare där överströmsreläet uppenbart bara bröt hållkretsen, det gick att tugga tjockare pappersbuntar om man höll startknappen intryckt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.