Hej. Om man ska göra ett kretsschema för en 3 fas motor med 2 st start/stopp, motorskydd, hållkrets, hur gör man?

Nån som kan hjälpa till kanske?
 
Redigerat:
Vad har du försökt med tidigare, har du några bilder?
 
Nja jag har inga bilder tyvärr. Men jag har försökt med att sätta motorskyddet först sen stopp, 2 st startknappar med hållkrets parallellt sen en kontaktor på samma linje.

Har dessutom testat att ha en stopp, start med hållkrets på en linje under den första linjen.
 
1zm2w7t.jpg

hade jag gjort...
 
Ok jag vet inte om det är rätt det du gjort. Dock skulle schemat vara med 2 start/stopp. Alltså man ska kunna starta motorn från 2 olika ställen.

Sen tror jag att jag fixar att rita upp huvudkretsschemat. Dock så är det styrkretsschemat jag har "problem" med.
 
1zovskw.jpg

tada!
 
Tidigare försök att lösa skoluppgifter här slutar oftast med en låst tråd, läxor bör man lösa på egen hand. Och ovanstående lösning skulle iaf inte jag godkänna tyvärr.
 
Ser inte riktigt rätt ut.
 
Redigerat:
Gud vad taskig du är... vad är det för fel på den då?
 
Måste inte stoppknapparna vara i serie? Sen ska det vara en hållkrets i schemat oxå.
 
stoppknapparna är i serie.....

Du ser hållkretsen är samma som stoppkretsen, som man bryter utt geneom att trycka på stopp/nödstopp.
 
Nu hänger jag inte riktigt med.

Jag skulle mest behöva hjälp med styrkretsschemat. huvudkretsen kan jag fixa själv tror jag.
 
Enkelt talat, så är en kontaktor som en strömbrytare. En strömbrytare måste man trycka på för att den skall ändra tillstånd från brytande till slutande.

En kontaktor måste man ge fas och nolla för att ändra tillstånd. Utan spänning är den bryten, med spänning så är den sluten.
Inte att förväxla med att man faktiskt har 3faser kopplade till den. Dom sitter inte mot spolen som drar kontaktorn.

När du tryckt på en av startknapparna, så går strömmen genom kontaktorn och genom stoppkretsen som är sluten. Där blir det hållkrets på kontaktorn.

Trycker du på stoppknappen så bryter du upp hållkretsen och kontaktorn tappar hållet och bryter.
 
Är det typ såhär du har ritat lr har jag missuppfattat det?
 
  • Untitled-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det är missuppfattat...

Du måste lägga stoppknapparna mellan startknapparna och kontaktorn. Så blir det rätt.

Fast då har du ingen hållkrets....

Om du lägger en slutande kontakt från kontaktorn parallellet med startknapparna, så har du även en hållkrets.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.