L lbgu skrev:
Vi klarade oss utmärkt innan vi gick med i EU så vi hade nog klarat oss bra utan EU. Angående påverkan inom EU så värderar jag inte de få % som vi har i röster särskilt högt. Nog väldigt sällan de gör någon skillnad. Inte heller använder vi våt Vetorätt som utpressningsmedel som vissa andra EU-länder så inte ens Vetorätten har vi någon nytta av. Men nettobetalare till EU är vi. Och det är ju bra, eller?
Vi hade EES då och det är det Norge har idag. De är med i EU, men bara nästan...
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
E
L lbgu skrev:
Själv tycker jag det är bedrövligt att myndigheter ska tvinga folk till saker mot deras vilja. Självklart ska det vara upp till var och en och bestämma ifall man vill ha solceller på taket eller ej. Snart kommer gamla Sovjetunionen att se ut som rena frihetslandet i jämförelse.
Gissar att du kör fossilbil?
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi hade EES då och det är det Norge har idag. De är med i EU, men bara nästan...
Jo nu tog jag en mer hårdför partsinlaga från Norge men så här ser det ut.
https://neitileu.no/aktuelt/omstridte-boligkrav
Så Bryssel har nog en stor utmaning med att skapa acceptans i de nordiska länderna med riktiga vintrar och helt andra förutsättningar än Brysselborna....
 
Det skulle förvåna storligen om inte våra myndigheter, inkl riksdag, sväljer det här med hull och hår (som vanligt) och visar hur duktiga de är på att exekvera ordrar utan ett uns kritiskt tänkande, sunt förnuft, eller ryggrad.

Sedan är det anmärkningsvärt att man låtit sig bli köpta av solcellsmaffian, med Kina i spetsen. Det kan ju omöjligen leda till problem att sätta sig i knäet på Kina istf Ryssland, eller...?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det skulle förvåna storligen om inte våra myndigheter, inkl riksdag, sväljer det här med hull och hår (som vanligt) och visar hur duktiga de är på att exekvera ordrar utan ett uns kritiskt tänkande, sunt förnuft, eller ryggrad.

Sedan är det anmärkningsvärt att man låtit sig bli köpta av solcellsmaffian, med Kina i spetsen. Det kan ju omöjligen leda till problem att sätta sig i knäet på Kina istf Ryssland, eller...?
Jag lämnar "solcellsmaffian" därhän men Bryssel drabbades av "fossilgasnojja" eftersom ett flertal länder var beroende av den ryska fossilgasen...
 
L lbgu skrev:
Jag ser gärna så lite lagar som möjligt som reglerar hur folk får bygga sina hus. Vill jag bygga en oisolerad timmerstuga med små fönster så borde jag få göra det. Vad har myndigheterna med det att göra egentligen.
Hel rätt, inte ett smack.

Men nu är vi så kuvade att knappt någon reagerar på inskränkningar i individens fri och rättigheter längre.
 
E enoch85 skrev:
Gissar att du kör fossilbil?
Så din teori är att folk som inte gillar att detaljstyras av politiker/byråkrater kör fossilbil.
Menar du då att folk som gillar att detaljstyras kör elbil, eller? Intressant teori.

Sen har du rätt i att jag har en fossilbil. Haft samma bil i snart 20 år så när jag köpte fanns det väl knappast några elbilar att välja på. Min plan är att köra den bilen så länge det går, vilket antagligen är mer miljövänligt än att köpa en ny bil.
 
  • Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det skulle förvåna storligen om inte våra myndigheter, inkl riksdag, sväljer det här med hull och hår (som vanligt) och visar hur duktiga de är på att exekvera ordrar utan ett uns kritiskt tänkande, sunt förnuft, eller ryggrad.

Jag har inte så stort förtroende för våra folkvalda. Kommer ihåg att det ett tag var nästan omöjligt att avverka träd då man tydligen skulle räkna alla fåglar i skogen först. Läser de överhuvudtaget igenom förslagen som kommer från EU innan de röstar igenom dem i riksdagen?
 
L lbgu skrev:
Jag har inte så stort förtroende för våra folkvalda. Kommer ihåg att det ett tag var nästan omöjligt att avverka träd då man tydligen skulle räkna alla fåglar i skogen först. Läser de överhuvudtaget igenom förslagen som kommer från EU innan de röstar igenom dem i riksdagen?
Jo det finns flera utmaningar, I Bryssel finns det inga "block" som i Sverige utan det är enbart utifrån ideologi som en EU-politiker tillhör och röstar. Sen sitter det då tusentals byråkrater och skriver på direktiven inkl en stor lobby. En EU-politiker finner nog det sedan som bekvämare att fylla sin kalender med luncher och middagar?
Efter det kommer då det digra direktivet till Sverige och jag tror inte så många i svenska riksdagen har en aning om vad de egentligen röstar om... tyvärr. De godkände ju direktivet i Bryssel....
 
Samtidigt i en "framtid" med andra priser på solceller, byggteknik av tak med solceller som del av taket, etc, kanske det blir självklart. Idag läggs mycket pengar istället på design och utseende som självklarhet. ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Samtidigt i en "framtid" med andra priser på solceller, byggteknik av tak med solceller som del av taket, etc, kanske det blir självklart. Idag läggs mycket pengar istället på design och utseende som självklarhet. ;)
Jo "critical minerals"....
https://www.politico.eu/article/critical-raw-materials-act-europe-guide/
I norra Europa finns det mycket mer smartare lösningar än solceller, sen är vi då inte ett dugg beroende av fossilgas som de arma länderna kring Tyskland.
 
Säger inte att det blir så, ser bara det som ett tänkbart scenario oberoende av egen åsikt. Som jag skrev i tråden om en veckas stopp av kärnkraftverket O3an där jag nämnde förutom solceller även vatten, vind, kärnkraft, m.fl. Vill se möjligheter med flera lösningar och som i artikeln, tekniskt och ekonomiskt bra så man väljer utifrån det, vilket inte gäller enbart solceller utan alla energikällor.
 
E
L lbgu skrev:
Så din teori är att folk som inte gillar att detaljstyras av politiker/byråkrater kör fossilbil.
Menar du då att folk som gillar att detaljstyras kör elbil, eller? Intressant teori.

Sen har du rätt i att jag har en fossilbil. Haft samma bil i snart 20 år så när jag köpte fanns det väl knappast några elbilar att välja på. Min plan är att köra den bilen så länge det går, vilket antagligen är mer miljövänligt än att köpa en ny bil.
Nja, det var väl mer ett antynande till att vara bakåtsträvande (och emot förändring).

Jag gillar inte heller att bli styrd av staten, men om det måste till för att folk ska få tummen ur, I'm all for it! Speciellt om jag vill se mitt barn få en dräglig framtid.

Staten tvingar ju dig/oss genom lagar hur ett hus ska byggas och hur det får se ut, jag ser detta som en del i hela byggprocessen. När det varit på plats och standard i några år, kommer det inte vara någon som tänker på det. Förändring behövs, och detta kan vara en väg framåt. Sen ligger det också långt fram i tiden, och det ska börjas med publika byggnader, så ta det lugnt - det drabbar inte dig ännu. :)

Precis som du måste ha väggar, måste du ha tak, och i framtiden även solceller. Det tycker jag är bra!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
L lbgu skrev:
Själv tycker jag det är bedrövligt att myndigheter ska tvinga folk till saker mot deras vilja. Självklart ska det vara upp till var och en och bestämma ifall man vill ha solceller på taket eller ej. Snart kommer gamla Sovjetunionen att se ut som rena frihetslandet i jämförelse.
Jag håller delvis med dig!

Men som några redan nämt finns det ju redan idag en hel del byggnormer och krav. Ta bara det här med badrum som ska vara byggda av auktoriserat folk, el får inte dras som man själv kanske vill nu bortser jag från eventuella faror för det är alltid nån som börjar påpeka om det. Men många elektriker mm har så mycket sina åsikter att de måste följa en "viss standard". Jag har bott i flera hus och lägenheter där det t ex för få uttag.
En gång i tiden bodde jag dock i en lägenhet byggt nånstans ca 1972-1974. I den lägenheten behövde jag inga skarvsladsar eller grenuttag...fanns flera stycken eluttag som var gånger 3. Var för en gångs skull inte byggt enligt de vanliga normerna och nej det var inget hemmapul.

Men jag kan personligen tycka det positivt man tvingar en förändring när det gäller t ex solpaneler, även utveckling av bilar (en utveckling som tyvärr förstörs för varje pris av diverse diktaturländer där oljeshejkerna mutar och härjar..o att inte tala om själva bilindustrin som förlorar miljonbelopp på bilar som kräver mindre underhåll).

Förlåt att jag stack ut lite på offtopic med bil. Men många är tyvärr bakåtsträvare som tror att allt blir bara dyrare just pga ändring! Det är dyrt idag, men vad händer när "alla" byter? = Priserna pressas ner och utveckling går vidare! Snart kanske vi har tak där man inte ens märker av några paneler då dem är redan inbyggda. Vad jag vet finns det redan sådana i Tyskland medans i norden lyser dem med sin frånvaro. Fick ett erbjudande av en finsk takläggare firma som inte hade någon koll alls på solpaneler eller solpanelstak. Så blev nej tack...! Man får väl vänta ytterligare 10-20år...för jag vill ha nytt tak och vill inte heller ha några som förstör hela taket med okunskap (finns ju några skräckexempel här på forumet).
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Man får väl vänta ytterligare 10-20år...för jag vill ha nytt tak och vill inte heller ha några som förstör hela taket med okunskap (finns ju några skräckexempel här på forumet).
Det är ju 2032 som är satt datum, så nästan 10 år och då borde väl barnsjukdomar och erfarenhet finnas, dvs standardlösningar. Fuskbyggare blir svårare att undvika och har alltid funnits.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.