Precis samma resonemang som vindkraft, jättebra men inte där "vi" bor.
Kanske min okunskap men förstår inte varför gruvdrift inte ska kunna samleva med samer och natur i Norrlands stora arealer men kan kräva viss förändring.
På alla platser i landet har det blivit stora förändringar när småjordbruken försvunnet, bl.a. här i Småland och livet har förändrats.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Precis samma resonemang som vindkraft, jättebra men inte där "vi" bor.
Kanske min okunskap men förstår inte varför gruvdrift inte ska kunna samleva med samer och natur i Norrlands stora arealer ellet kan kräva viss förändring.
På alla platser i landet har det blivit stora förändringar när småjordbruken försvunnet, bl.a. här i Småland och livet har förändrats.
Notera dessutom att detta gäller ett fåtal renägande samer dessutom. De flesta samer i Sverige bor faktiskt i Stockholmsområdet. Som ursprungsfolk är de skyddade. Notera dock att samerna kom senare till Sverige än eurpeerna, när södra änden av Sverige befolkades så var det fortfarande inlandsis kvar i norr.

Det som är problematiskt är att renar är bytesdjur, vilket gör att de blir stressade av rörelser i landskapet så som av vindsnurror och fordon, men även onaturliga ljud. Så samexistens är svårt. Men man måste knäcka några ägg för att göra en omelett
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Precis samma resonemang som vindkraft, jättebra men inte där "vi" bor.
Kanske min okunskap men förstår inte varför gruvdrift inte ska kunna samleva med samer och natur i Norrlands stora arealer men kan kräva viss förändring.
På alla platser i landet har det blivit stora förändringar när småjordbruken försvunnet, bl.a. här i Småland och livet har förändrats.
Håller med, men varför byggs inte vindkraft t ex i Göteborg där de idag större energibrist...var det inte där stan satte tvärstopp och byggdes inget?
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Notera dessutom att detta gäller ett fåtal renägande samer dessutom. De flesta samer i Sverige bor faktiskt i Stockholmsområdet. Som ursprungsfolk är de skyddade. Notera dock att samerna kom senare till Sverige än eurpeerna, när södra änden av Sverige befolkades så var det fortfarande inlandsis kvar i norr.

Det som är problematiskt är att renar är bytesdjur, vilket gör att de blir stressade av rörelser i landskapet så som av vindsnurror och fordon, men även onaturliga ljud. Så samexistens är svårt. Men man måste knäcka några ägg för att göra en omelett
Men hur mycket satsas det i vindkraft i södra Sverige eller påstår du också att det blåser mer i norra Sverige?

Sedan är folk i södra Sverige sura när vi har "billig el" här uppe.

Finland gör i alla fall nåt och ska satsa på havsbaserad vindkraft pch ja i södra delarna av Finland där största behovet av el finns...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med, men varför byggs inte vindkraft t ex i Göteborg där de idag större energibrist...var det inte där stan satte tvärstopp och byggdes inget?
Det finns planer på flera stora vindkraftsparker 2-3 mil utanför kusten längs hela bohuskusten, de har dock stoppats av militären då de skulle störa radar (om jag förstått det hela korrekt). De flesta kommunerna har gett positiva besked. Göteborg är inte ens närmast berört då det är Kungälv och Öckerö kommuner som ligger närmast den sydligaste parken.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men hur mycket satsas det i vindkraft i södra Sverige eller påstår du också att det blåser mer i norra Sverige?

Finland gör i alla fall nåt och ska satsa på havsbaserad vindkraft pch ja i södra delarna av Finland där största behovet av el finns...
Vindkraft är dock inte heller så bra. Man slipper visserligen att lagra energin över årstiderna, men redan idag är elen extremt billig när det blåser och dyr i övrigt. Även här behövs lagring som för tillfället är alldeles för dyr.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns planer på flera stora vindkraftsparker 2-3 mil utanför kusten längs hela bohuskusten, de har dock stoppats av militären då de skulle störa radar (om jag förstått det hela korrekt). De flesta kommunerna har gett positiva besked. Göteborg är inte ens närmast berört då det är Kungälv och Öckerö kommuner som ligger närmast den sydligaste parken.
Ok....

Man borde göra så att dem som upplåter vindkraft eller kraftverk överhuvudtaget borde premieras t ex slippa energiskatten (y) Tror var och varannan svensk skulle söka tillstånd att producera el :crysmile:
 
Rörande parkerna utanför Bohuslän så skulle de synas mycket mer än de som planeras i Bottenviken och Bottenhavet då de som planeras där ligger 4-5 mil ut, medan det alltså är 2-3 mil ut i Bohuslän.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande parkerna utanför Bohuslän så skulle de synas mycket mer än de som planeras i Bottenviken och Bottenhavet då de som planeras där ligger 4-5 mil ut, medan det alltså är 2-3 mil ut i Bohuslän.
Precis de drabbar lokalbefolkningen :rolleyes: Och den lokalbefolkningen är fler i södra Sverige därmed är det enklare bråka med nån enstaka norrlänning....
 
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med, men varför byggs inte vindkraft t ex i Göteborg där de idag större energibrist...var det inte där stan satte tvärstopp och byggdes inget?
Jag kan förresten också tillägga att det redan finns ganska många vindkraftverk inne i Göteborg. Dels i hamnen, men även ett på Gårdstensberget mellan bostäder i olika stadsdelar.

Edit: Angeredsbron
https://maps.app.goo.gl/9bkJ6fRA6NWKrkscA
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan förresten också tillägga att det redan finns ganska många vindkraftverk inne i Göteborg. Dels i hamnen, men även ett på Gårdstensberget mellan bostäder i olika stadsdelar.
Desamma gäller i Finland...finns en hel park i mellersta Finland påvägen vars min släkt bor. Tycker nästan det häftigt se dem då man ser den lite från bilvägen. Kan dock förstå också att dem kanske inte passar där folk jämt vistas pga enorma skuggor som rör sig.

I det här avseendet är solpaneler bättre. Dem kanske stör flyg med refletion? Men inte folk i marknivå. Skulle byggas en solpark i Pajala som av nån konstig anledning aldrig fick tillstånd....
 
A AndersS skrev:
Om intresse finns
[länk]
Att Piteå leder beror på parken i "Markbygden". Jag rekommenderar alla att leta reda på kartor över området så att ni kan se hur gigantisk denna park är.

Det är ju dessutom tragikomiskt att norra Sverige leder utbyggnaden trots att det är i söder elen behövs...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om intresse finns
[länk]
Jo nu orkar jag inte med en till energidebatt men jag är klart frågande hur vi ska kunna klara både en utbyggnad av energisystemet och ett nytt energidirektiv för byggnader? Gigantiska summor med pengar...

Sen uppe i norr så har vi då även den stora Hybrit-utmaningen som jag själv tror är en stor möjlighet för Sverige.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.