Jag har blivit uppmärksam på att det ganska plötsligt tillkommit ett krav på att alla föreningar med uppvärmd lokal och mer än 20 parkeringsplatser måste ha en laddpunkt från och med 2025-01-01.
Är det någon som har lite mer ideer och tankar om hur man gör med detta och varför det inte pratats mer om detta? Detta gäller ju en stor mängd av vår ideella verksamhet och kostar en del givetvis.
 
  • Ledsen
  • Wow
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag har inget svar på sakfrågan, men vill förtydliga att kravet gäller alla uppvärmda byggnader som inte är bostäder och som har mer än 20 parkeringsplatser på tomten.

Kravet är alltså kopplat till byggnaden och dess användning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Unikt namn
Räcker det med ett motsvarande motovärmaruttag på 6a, eller behöver det vara lite mer stuns i sladden s.a.s ?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Räcker det med ett motsvarande motovärmaruttag på 6a, eller behöver det vara lite mer stuns i sladden s.a.s ?
Nej, det måste vara typ 2.
Finns dock inget effektkrav, så 6 A räcker i teorin.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Det hela låter väldigt problematiskt tycker jag, och nästan som ett april-skämt. Det är oerhört kort om tid till 1 Jan 2025, det rör väldigt många platser där det finns t.ex. idrottsanläggningar av en stor mängd olika typer och ideella föreningar jobbar oftast med mycket små budgetar och inkomster. Det kan också ta lång tid för elnätsbolaget att säkra effekten i elnätet på diverse olika platser.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Aha, det är en förändring i 3 kap. PBF som har smugits igenom av Per Bolund (MP) 2020 när han satt i regeringen som bostadsminister utan debatt och konsekvensanalys.

https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2020-05/SFS2020-274.pdf

Lagen lyder:

Utdrag av juridisk text som beskriver krav på laddningspunkter för elfordon i nya och befintliga byggnader med mer än 20 parkeringsplatser, giltigt från 1 januari 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då har man väl tre alternativ: Installera laddare före årsskiftet, avveckla parkeringsplatser på tomten så att de inte uppgår till fler än 20 st eller bryta mot lagen. Jag antar att det tar mååååånga år innan kommunens tillsyn börjar jaga de ideella föreningar som bryter mot detta retroaktiva laddningskrav.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Peter_Ker och 22 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Josth skrev:
Det hela låter väldigt problematiskt tycker jag, och nästan som ett april-skämt. Det är oerhört kort om tid till 1 Jan 2025, det rör väldigt många platser där det finns t.ex. idrottsanläggningar av en stor mängd olika typer och ideella föreningar jobbar oftast med mycket små budgetar och inkomster. Det kan också ta lång tid för elnätsbolaget att säkra effekten i elnätet på diverse olika platser.
Man får dock titta på detaljplanen om det rör sig om idrottsanläggningar. Ofta ligger nog inte parkeringsplatserna på tomten till den uppvärmda lokalen utan det är en promenad mellan parkeringsplats och uppvärmd byggnad. Då finns inte kravet.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Edit: Bidraget gäller bara bostäder och arbetsplatser, så kanske inte aktuellt för ideella föreningar.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Det hela låter väldigt problematiskt tycker jag, och nästan som ett april-skämt. Det är oerhört kort om tid till 1 Jan 2025, det rör väldigt många platser där det finns t.ex. idrottsanläggningar av en stor mängd olika typer och ideella föreningar jobbar oftast med mycket små budgetar och inkomster. Det kan också ta lång tid för elnätsbolaget att säkra effekten i elnätet på diverse olika platser.
Ja jag förstår inte ens hur det skall kunna vara möjligt för alla att hinna med. Tänk bara på alla bygdegårdar eller svenska kyrkan.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Ja jag förstår inte ens hur det skall kunna vara möjligt för alla att hinna med. Tänk bara på alla bygdegårdar eller svenska kyrkan.
Det är inga bekymmer, detta har i princip alla börjat planera för redan för 5 år sen.

Blir det problem får du väl köpa in ett kinaelverk från Jula som dras igång vid laddning.
 
  • Haha
  • Gilla
djanlov och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja om våra pigga etablerade medier hade gjort sitt jobb och granskat makten och stenhårt löpande hade kritiserat regeringens beslut och redovisat konsekvenserna av dem så hade detta varit känt fyra år före beslut om lagändringen, alltså början av 2020.

Men nej, istället får man lära sig detta på ett privat forum på nätet och genom att läsa lagtexten. Sådana där hemska alternativa medier...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
NL12345 och 19 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja om våra pigga etablerade medier hade gjort sitt jobb och granskat makten och stenhårt löpande hade kritiserat regeringens beslut och redovisat konsekvenserna av dem så hade detta varit känt fyra år före införandet av lagändringen, alltså början av 2020.

Men nej, istället får man lära sig detta på ett privat forum på nätet och genom att läsa lagtexten. Sådana där hemska alternativa medier...
Du har faktiskt inte bara rättigheter i livet utan även skyldigheter.
Kunna våra lagparagrafer är en..
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Huddingebo och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Gott1 skrev:
Du har faktiskt inte bara rättigheter i livet utan även skyldigheter.
Kunna våra lagparagrafer är en..
Jag antar att du läser på regeringen.se varje dag som den goda medborgare du är!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Nidhogg och 11 till
  • Laddar…
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja om våra pigga etablerade medier hade gjort sitt jobb och granskat makten och stenhårt löpande hade kritiserat regeringens beslut och redovisat konsekvenserna av dem så hade detta varit känt fyra år före beslut om lagändringen, alltså början av 2020.

Men nej, istället får man lära sig detta på ett privat forum på nätet och genom att läsa lagtexten. Sådana där hemska alternativa medier...
Medier granska MP? Du skojar!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nidhogg och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nalleman64 skrev:
Medier granska MP? Du skojar!
Jag tror uppriktigt inte att det handlar om det utan istället om att mediafolket inte tycker frågan är intressant. Den ger inga klick och är alldeles för komplicerad för att göra ett enkelt svartvitt narrativ av. Och handlar om praktiska tråkiga saker.
 
  • Gilla
TechChad och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.