Du har alltså (så jag fattar rätt) besiktat huset efter köp?
I min värld så besiktar man för att att veta vad man är villig att betala...liksom efter vilket skick huset har.
Men om tvättstugan har fungerat hittills , så ta reda på var fukten kommer ifrån.
Är väl sällan tätskikt i en tvättstuga?
 
  • Gilla
Timran
  • Laddar…
A
electroluxaren skrev:
fuktmätningen är till för att tala om om tvättstugan är utdömd, dvs omvänd ordning
ok. Det stod det inget om i säljarprotokollet men i min egen besiktning.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du har alltså (så jag fattar rätt) besiktat huset efter köp?
I min värld så besiktar man för att att veta vad man är villig att betala...liksom efter vilket skick huset har.
Men om tvättstugan har fungerat hittills , så ta reda på var fukten kommer ifrån.
Är väl sällan tätskikt i en tvättstuga?
så du besiktigar ett 10-tal hus för 10 000 innan du bestämmer vad du ska köp?
 
A
Clarken37 skrev:
ok. Det stod det inget om i säljarprotokollet men i min egen besiktning.
Nä de behöver inte skriva detta oxå du de redan dömt ut tvättstugan
 
Clarken37 skrev:
ok. Det stod det inget om i säljarprotokollet men i min egen besiktning.
Beror på var och hur man mäter, kan resultat också skilja.
Men som noterats så står att "teknisk livslängd" uppnåtts och då får man ta med det i priset man vill ge, dvs du måste ta med i kalkylen att det kan krävas direkt efter tillträde och din besiktning visar att det var aktuellt enligt den besiktningsman du anlitade.
Det är entydigt, du måste kalkylera med att det krävs.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
En besiktning som säljaren låtit göra är i första hand för att skydda denne och för att snabba på försäljningen, den har i princip inget värde för en köpare.
Normalt förlopp är att man som köpare skriver kontrakt med en besiktningskalusul, köparen kan då backa köpet om något betydande framkommer.
Är det säljarens marknad som det tidigare varit så väljer dock ofta säljaren en annan köpare när detta kommer på tal.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 4 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
så du besiktigar ett 10-tal hus för 10 000 innan du bestämmer vad du ska köp?
Nä absolut inte, men nu är jag hantverkare och ser väldigt många hus.. o vet var jag ska leta efter problem. ..
Men var är det fuktigt i tvättstugan?
Kan du inte lägga upp bilder?
Att en besiktningsman tycker det är slut betyder inte att det rasar innan veckan är slut..
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
ok. Det stod det inget om i säljarprotokollet men i min egen besiktning.
Som sagt, säljarens besiktning är utförd för att säkerställa att säljaren blir trygg.
Den har *inget* värde för dig som köpare. (Eller, iallafall inget positivt värde)

I det här fallet kan det mycket väl vara så att säljarens besiktningsman konstaterat att den tekniska livslängden är slut, dvs finns inget för köpare att hämta, så onödigt att gå vidare och göra mer undersökningar som kan oroa spekulanter.

Din besiktningsman arbetar för att ge dig en så bar bild som möjligt. Visst, den tekniska livslängden är passerad, men det betyder ju inte att något behöver göras i sig. Därför har han gått vidare och fuktmätt för att se om allt är okej eller ej.
Tyvärr var det inte det och han anser att det är något som du behöver åtgärda.

Har du som sagt köpt huset med besiktningsklausul så kan du ju fundera på om du vill häva köpet eller ej (brukar väl vara det enda formella i avtalet) alternativt vad du kan tänka dig att gå ned i pris för att fortfarande ta huset. Men förbered dig på uppförsbacke, för säljaren har ju redan i och med sin besiktning uppgett att rummet är slut, så det är ju egentligen inget nytt som upptäckts, så om de väljer att ta strid är det nog kört.

Tips inför nästa gång du gör en affär i den här storleken. Ta reda på vad man bör göra innan man tecknar avtalet och vad man kan vänta med till efteråt.
Tvättstuge-reparationen blir dina lärpengar.
 
  • Gilla
JY82
  • Laddar…
Och du eller vi i forumet vet ju inte vads som krävs för att göra tvättstugan i användbart skick.
Vad är felet som gör att den inte ska användas? Det finns fel som kan åtgärdas utan totalrenovering.
Beskriv så detaljerat som möjligt vad som är orsaken att den inte kan användas.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nä absolut inte, men nu är jag hantverkare och ser väldigt många hus.. o vet var jag ska leta efter problem. ..
Men var är det fuktigt i tvättstugan?
Kan du inte lägga upp bilder?
Att en besiktningsman tycker det är slut betyder inte att det rasar innan veckan är slut..
Det är runt golvbrunnen där våtmattan släppt
 
A
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, säljarens besiktning är utförd för att säkerställa att säljaren blir trygg.
Den har *inget* värde för dig som köpare. (Eller, iallafall inget positivt värde)

I det här fallet kan det mycket väl vara så att säljarens besiktningsman konstaterat att den tekniska livslängden är slut, dvs finns inget för köpare att hämta, så onödigt att gå vidare och göra mer undersökningar som kan oroa spekulanter.

Din besiktningsman arbetar för att ge dig en så bar bild som möjligt. Visst, den tekniska livslängden är passerad, men det betyder ju inte att något behöver göras i sig. Därför har han gått vidare och fuktmätt för att se om allt är okej eller ej.
Tyvärr var det inte det och han anser att det är något som du behöver åtgärda.

Har du som sagt köpt huset med besiktningsklausul så kan du ju fundera på om du vill häva köpet eller ej (brukar väl vara det enda formella i avtalet) alternativt vad du kan tänka dig att gå ned i pris för att fortfarande ta huset. Men förbered dig på uppförsbacke, för säljaren har ju redan i och med sin besiktning uppgett att rummet är slut, så det är ju egentligen inget nytt som upptäckts, så om de väljer att ta strid är det nog kört.

Tips inför nästa gång du gör en affär i den här storleken. Ta reda på vad man bör göra innan man tecknar avtalet och vad man kan vänta med till efteråt.
Tvättstuge-reparationen blir dina lärpengar.
Att renovera hela tvättstugan var redan helt i plan. Det handlar bara om en kortare period där jag eventuellt skulle använt den
 
A
A AndersS skrev:
Och du eller vi i forumet vet ju inte vads som krävs för att göra tvättstugan i användbart skick.
Vad är felet som gör att den inte ska användas? Det finns fel som kan åtgärdas utan totalrenovering.
Beskriv så detaljerat som möjligt vad som är orsaken att den inte kan användas.
Förhöjt fuktvärde runt avloppsbrunn där våtmattan släppt
 
BirgitS
Kommer det normalt vatten kring brunnen?
 
Kanske låta en golvfirma titta på möjligheten att temporärt göra en lagning så brunnen kan användas.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
A
Clarken37 skrev:
Det är runt golvbrunnen där våtmattan släppt
det spelar ingen roll för normal funktion
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.