D Daniel 109 skrev:
Hur kom du fram till det? Snarare tvärtom eftersom de med bra profil lämnat gruppen med rörligt avtal.
Åtminstone så borde varje "medveten konsument" i elnätet som konsument vid billiga tidpunkter hjälpa både tim- och månadsrörligt. Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
P preben89 skrev:
ja det har jag och den är baserat på elpriserna som har varit, den stora frågan är hur det BLIR
Jag skulle tro att det inte finns nåt som pekar på att man kan veta något med rimlig säkerhet mer en än dag framöver. Priserna är fullständigt volatila, som man kan se i bilden nedan som visar spridningen av timpriser över dygnets timmar för alla månder. Svarta prickar är medianerna och de små stecken visar spridningen, prickar är "outliers".
Diagram som visar timpriser för el varje månad, med medianer markerade och spridning illustrerad med streck och prickar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kristian Ask och 3 till
  • Laddar…
Fundersam…
Vet någon hur det månadsrörliga priserna tas fram för oss privatkunder? Är det en medelförbrukningsprofil för hela elbolagets försäljning eller är det på något sätt uppdelat på olika kundgrupper? Försäljningen av el till företagskunder måste ju påverka förbrukningskurvan en hel del.
Att som privatkund avvika från medelförbrukningsprofilen elbolaget har måste ju vara relativt lätt om företagskunderna är del av kurvan.
Killgissar lite att företagskunder som förbrukar större mängder el har större delen av förbrukning förlagd till 06-18 eller liknande Misstänker att det förändringar vi privatkunder gör inte påverkar elbolagen profiler i så stor omfattning så länge vi talar om större elbolag.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Åtminstone så borde varje "medveten konsument" i elnätet som konsument vid billiga tidpunkter hjälpa både tim- och månadsrörligt. Eller tänker jag fel?
Ja de som flyttar förbrukning från höglastid trycker ju ner priset en aning på topparna.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja de som flyttar förbrukning från höglastid trycker ju ner priset en aning på topparna.
Och höjer priset på de billiga timmarna.
 
E
N NyHusägare2021 skrev:
Hur funkar ditt lagringsavtal? Jag har bara sett dumma lösningar där de behåller pengarna och sen bara drar av det under vintern. Det ser jag ingen vinst med jmf med att själv ha pengarna på eget konto…
Detta kör vi med. Har inte läst det finstilta. https://www.levailysekil.se/solenergi/lagra-ditt-overskott.html
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
E
A Alexn72 skrev:
.... bor inte du i Skåne....
Som priserna varit nu så är det mer eller mindre gratis på natten och några kronor på dagen...
Jo, men du glömmer överföringsavgifter och skatter, osv. Det är ändå typ ~1 kr mot 0 kr att köra det tyngsta (värma hus och vatten) mitt på dagen då solen står för all produktion.
 
E enoch85 skrev:
Detta kör vi med. Har inte läst det finstilta. [länk]
Snabbt förklarat så säljer de 70% av ditt överskott på terminsavtal och 30% till spotpris. Sedan behåller de pengarna till vintern.
 
  • Gilla
NyHusägare2021 och 1 till
  • Laddar…
E
T TH885 skrev:
Vad är dumt med detta?
Jag betalade inte en elräkning förra vintern, första var i april.

Batterier är däremot inte lönsamt då kostnaden är för stor och det håller för kort tid.
Går inte att tjäna in innan det ska bytas.
Vet inte vilka offerter du tagit in på batterierna, men för cirka 30K fick jag 11 kWh med garanti på 10 år.
 
  • Wow
halper
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jo, men du glömmer överföringsavgifter och skatter, osv. Det är ändå typ ~1 kr mot 0 kr att köra det tyngsta (värma hus och vatten) mitt på dagen då solen står för all produktion.
För att köpa el tillkommer.
20öre överföring
40öre skatt.
+25% moms

För att sälja el så får (jag iallafall) spotpris
Plus 60öre tillbaka på skatten.
Just nu när jag skriver detta så ger min anläggning 5kw och jag får spotpris 343öre +60öre= 4kr per kwh

Under natten som gick kunde jag köpa el för 40öre +20+40×25% 1,25kr per kwh...
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Vet inte vilka offerter du tagit in på batterierna, men för cirka 30K fick jag 11 kWh med garanti på 10 år.
Hur många laddcykler klara de och vad blir deras teoretiska livslängd med din användning?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
M
Allan J Allan J skrev:
Fundersam…
Vet någon hur det månadsrörliga priserna tas fram för oss privatkunder? Är det en medelförbrukningsprofil för hela elbolagets försäljning eller är det på något sätt uppdelat på olika kundgrupper? Försäljningen av el till företagskunder måste ju påverka förbrukningskurvan en hel del.
Att som privatkund avvika från medelförbrukningsprofilen elbolaget har måste ju vara relativt lätt om företagskunderna är del av kurvan.
Killgissar lite att företagskunder som förbrukar större mängder el har större delen av förbrukning förlagd till 06-18 eller liknande Misstänker att det förändringar vi privatkunder gör inte påverkar elbolagen profiler i så stor omfattning så länge vi talar om större elbolag.
Ja resultatet lär ju bli olika om man kör medelförbrukning över alla abonnenter eller bara de som har månadsmedelpris. De som har bundet pris har ju ingen som helst anledning att anpassa förbrukningen så de lär dra upp förbrukningen de dyra timmarna och de med tim-mätt borde göra tvärt om.
 
M
E enoch85 skrev:
Detta kör vi med. Har inte läst det finstilta. [länk]
Kan du se hur mycket lagrat överskott du har? Vad är i så fall enheten på detta kWh eller kr?

Så fungerar det
  • Vi sparar värdet av din överskottsproduktion mellan 1 mars och 31 oktober.
  • Under november, december, januari och februari får du ersättning för din överproduktion enligt det förvaltade produktionsavtalet.
  • Din elräkning reduceras med den sparade ersättningen.
  • Avtalet har ingen månadsavgift
  • LEVA Lagra är en elhandelstjänst som inte påverkar dina nätkostnader.
  • Som mikroproducent kvarstår skattereduktionen, även för dig som har LEVA Lagra.
  • Det finns ingen gräns för hur stort belopp du får spara.
  • Avtalet löper på tills vidare, du behöver inte teckna nytt avtal varje år.
Låter som om det är ett bankkonto utan ränta....
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Intressant!

Kör själv solceller och har ett "lagrigsavtal", där överproduktion lagras till oktober-mars. Har ännu inte sett effekterna av det, men timpris är lockande. Dock är jag osäker på om det är lönsamt med solceller, då det mest lönsamma är att förbruka allting själv i så stor utsträckning som möjligt - vilket jag försöker göra med ett 11 kwh batteri.
jag har också solceller men kör med timpris. Det har vart klockrent i år. Säljer el dyrt på dagen och köper el billigt på natten. Visst är det lönsamt att göra av med elen själv men inte alls som det ser ut nu. Säljer el för 400öre på dagen köper el på kväll och natt för säg 60öre + elnätets avgift.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Snabbt förklarat så säljer de 70% av ditt överskott på terminsavtal och 30% till spotpris. Sedan behåller de pengarna till vintern.
Då är det egentligen det, som är skillnaden. Att de säljer 70% på terminsavtal kan vara en bra affär eller inte jmf allt till Spotpris. För att de sitter på pengarna som bankkonto utan ränta är inte så intressant.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.