F Fredrik Wartenberg skrev:
Medelpriset (medelTimPris) i min beräkning är viktad med min förbrukining, så det är inte medelvärdet av alla timpriser från nordpool. Hade jag haft timprisavtal så hade medelTimPris varit min totala kostanden för hela månaden delat med antalet kWh. Så, som du skriver, tar den hänsyn till alla timmar månad för månad med spotpris och förbrukning, och helt rätt tabellen som ligger till grunden för sammanställningen här har ca 8800 rader.
Hur ser ditt förbrukningsmönster ut rent generellt? Hur mycket el förbrukas mellan 00-06?
 
V mutalisken skrev:
Hur ser ditt förbrukningsmönster ut rent generellt? Hur mycket el förbrukas mellan 00-06?
Det skiljer sig en hel del från månad till månad. Över året så förbrukas knappt 25% av elen mellan 0 och 6:00.
 
  • Gilla
mstreamer
  • Laddar…
F Fredrik Wartenberg skrev:
Det skiljer sig en hel del från månad till månad. Över året så förbrukas knappt 25% av elen mellan 0 och 6:00.
Jag har tvärtom. Däri kanske svaret ligger.
 
T TH885 skrev:
Vad är dumt med detta?
Jag betalade inte en elräkning förra vintern, första var i april.

Batterier är däremot inte lönsamt då kostnaden är för stor och det håller för kort tid.
Går inte att tjäna in innan det ska bytas.
Dumt och Dumt, Mest att jag har bara sett alternativ där man låter elbolag behålla ens pengar utan någon särskild vinst. Om jag säljer och får pengarna direkt och sen betalar efter hand så kontrollerar jag mina pengar…
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Alltså det enda som det här säger är att det rörliga elpriset är ”korrekt”. Att betala timpris ger ju bara effekt i plånboken om man förflyttar hög förbrukning till billiga timmar.
 
  • Gilla
MöIIer och 1 till
  • Laddar…
E Erik-Persson skrev:
Alltså det enda som det här säger är att det rörliga elpriset är ”korrekt”. Att betala timpris ger ju bara effekt i plånboken om man förflyttar hög förbrukning till billiga timmar.
Vilket är som att säga att om man äter mat ingen annan vill ha så kostar det mindre. Javisst, och bra att alternativet finns för dom. Men faktum kvarstår att de flesta av oss är inte intresserad av kvalitetsförsämring.
 
  • Gilla
Traeskmannen
  • Laddar…
Innan fler skriver samma sak: TS ville se vad timpris skulle ha för effekt med nuvarande förbrukningsmönster.

Svaret var: ingen.

Väldigt intressant. Det säger dock inget om vad man sparar med förändrat beteende. Men det är det väl ingen som tror?
 
  • Gilla
Traeskmannen och 2 till
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Innan fler skriver samma sak: TS ville se vad timpris skulle ha för effekt med nuvarande förbrukningsmönster.

Svaret var: ingen.

Väldigt intressant. Det säger dock inget om vad man sparar med förändrat beteende. Men det är det väl ingen som tror?
den stora frågan är om man utan att ändra beteendemönster kommer spara på att ha timmpris i denna vinter? Kanske ja!! Hmm vet inte rigtigt.. Blir mycket gissningar, men någon som har ett kvalificerat bud på priser? Se3 bor jag i, luftluft , förbrukning ca 1500kwh / månad på vintern
 
P preben89 skrev:
den stora frågan är om man utan att ändra beteendemönster kommer spara på att ha timmpris i denna vinter? Kanske ja!! Hmm vet inte rigtigt.. Blir mycket gissningar, men någon som har ett kvalificerat bud på priser? Se3 bor jag i, luftluft , förbrukning ca 1500kwh / månad på vintern
men för sjutton, har du läst första inlägget i tråden?
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
P preben89 skrev:
den stora frågan är om man utan att ändra beteendemönster kommer spara på att ha timmpris i denna vinter? Kanske ja!! Hmm vet inte rigtigt.. Blir mycket gissningar, men någon som har ett kvalificerat bud på priser? Se3 bor jag i, luftluft , förbrukning ca 1500kwh / månad på vintern
Svaret va väl nej?
 
För medelförbrukaren ska väl rörligt och timpris ge exakt samma, eftersom det rörliga är baserade på samtliga kunders förbrukningsfördelning under månaden.

Så har man en "bättre" profil än snittet är det såklart lönsamt att byta även om man inte tänker förändra sitt förbrukningsmönster, men när man väl har rörligt ligger det säkert nära till hands att plocka ev. lågt hängande frukt.

Men, sett till hela kundbasen över tid så är det säkerligen så att de "bästa" förbrukarna successivt byter till timpris, varpå profilen för rörligt pris förändras till det sämre vilket leder till högre pris för alla som ligger kvar på rörligt.
 
  • Gilla
Trappa och 7 till
  • Laddar…
Om man antar att en andel av allmänheten har har timpris, borde faktiskt ”timpris-på-vanlig-förbrukningsprofil” vara något dyrare än ”vanligt rörligt”. Efter som ”timprisarna” har lämnat populationen men fortsätter verka för att sänka priset på topparna och höja på t ex natten
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tibber och timpris har funkat utmärkt under sommaren för oss. Poolvärmepumpen körs när elen är billig, våra elbilar likaså. 80 öre/kWh i juli blev det i SE3 inkl skatt moms etc.

Men när vintern kommer är det en klen tröst tyvärr. Kanske kommer det fortfarande vara lönsamt att köra timpris på sommaren och sedan binda under de värsta månaderna. Nog önsketänkande iofs, när vi väl är inne i oktober/november måste man säkert binda till +5kr/kWh...
 
M Masthugg skrev:
men för sjutton, har du läst första inlägget i tråden?
ja det har jag och den är baserat på elpriserna som har varit, den stora frågan är hur det BLIR
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Om man antar att en andel av allmänheten har har timpris, borde faktiskt ”timpris-på-vanlig-förbrukningsprofil” vara något dyrare än ”vanligt rörligt”. Efter som ”timprisarna” har lämnat populationen men fortsätter verka för att sänka priset på topparna och höja på t ex natten
Hur kom du fram till det? Snarare tvärtom eftersom de med bra profil lämnat gruppen med rörligt avtal.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.