trolleberg skrev:
byggarmillis

vore intressant att veta priset per kvm, samt vad har du tänkt göra själv eller ingår allt i priserna?
är även grunden medräknad?
Trolleberg

Huset som vi har begärt in offerter på är som sagt ett tvåplanshus på 285kvm. I detta hus finns tre st badrum varav ett är ganska stort med bastu. Priset avser nyckelfärdigt hus där vi endast skulle tapetsera och måla (dock följde allt material med). Alltså med grund men utan förberedande markarbeten. Köks/Badrumsinredning från Vedum, ekparkett genomgående!
Balkong/Altan på ca 10kvm är medräknat.
En av offerterna landade på 2.860.000:-. Jag tror att det är ett ganska bra pris men vill ändå räkna lite på andra lösningar.
Som sagt, återkommer när jag har räknat klart!
 
Nu är detta ett så pass stort hus så att tumreglerna gäller inte riktigt. Men det är ändå ett väldigt bra pris. Ligger de andra offerterna i samma storleksordning eller är den billiga väldigt mycket billigare än de andra?
 
när jag tittade på olika lösningar för att förverkliga våran drömvilla men en lösvikrkes variant var inte billigt,
vi har valt att köpa stommen klar och även mellan bjälklag och yttertak.
sedan ska du ta in en bra snickare som du tycker det är lätt att kommunicera med så ni förstår varandera.
min stomme, bjälklag och yttertak men ej med fasad och osb och gips kostar mig 370t kr ink montage på plats.
och detta är från 2 UE och sedan ska en tredje firma bygga innerväggar, fasad mm.
 
Hade man kunnat bygg nyckelfärdigt lösvirke beräknat på 10h / m2 så hade det inte funnits några prefableverantörer kvar. Ni som planerar bygga lösvirke gör bättre i att räkna på 20- 30 h / m2 beroende på husets konstruktion, utseende samt storlek.
 
ellaStella skrev:
Hej, jag sniker mig in lite i tråden - kanske borde startat en ny....

Varför säger vissa att de inte har råd att bygga ett eget ritat hus, utan tänker gå på ett nyckelfärdigt? Alla som verkar räkna efter säger ju att ett lösvirke blir billigare... (jag har inte räknat efter). Har det något att göra med att man tänkt göra en massa jobb själv? Arkitekt är dyrt eller vad? Kan absolut inte hantverk av något slag, men tänkt anlita en arkitekt för husförslag och sedan få en byggkonsult att rita bygglovs-teckningar och konstruktionsritningarna. Och en elektriker rita in elen och en vvs-montör, vatten och rör. Sedan ta in offert från byggfirma, elektriker och vvs-montör... Tänkte att detta blir en bra lösning. Har jag tänkt rätt?

Tack från en som aldrig gjort detta förr...!!
Det är ett mycket bra förslag. Precis så gjorde jag när jag byggde till 130m2. Det är alltid billigare om man bygger i lösvirke förutsatt att man har lite koll på läget så man inte gör någon tabbe. Jag använde duktiga polska hantverkare till mitt bygge vilket är minst 50% billigare än svenska hantverkare. Dessutom pratar dom inte telefon hela dagarna med vänner o bekanta eller andra kunder....
 
Byggarmillis skrev:
Trolleberg

Huset som vi har begärt in offerter på är som sagt ett tvåplanshus på 285kvm. I detta hus finns tre st badrum varav ett är ganska stort med bastu. Priset avser nyckelfärdigt hus där vi endast skulle tapetsera och måla (dock följde allt material med). Alltså med grund men utan förberedande markarbeten. Köks/Badrumsinredning från Vedum, ekparkett genomgående!
Balkong/Altan på ca 10kvm är medräknat.
En av offerterna landade på 2.860.000:-. Jag tror att det är ett ganska bra pris men vill ändå räkna lite på andra lösningar.
Som sagt, återkommer när jag har räknat klart!
Jag fick ett pris av polackerna som snickrat åt mig om jag ville bygga nytt hus, på 200m2 STENHUS - Nyckelfärdigt med exklusiva material INTE billiga som man får av svenska firmor men EXKL markarbeten, Grund eller tomtpris. 2 000 000:- - 2 200 000:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.