Tänkte lägga upp bilder men vet inte hur. Har man inget eget bildgalleri? Ska man ladda upp bilderna i bildsektionen bara?:confused:
 
Trycker du på "Posta Svar" så borde det finnas längre ner "ytterligare inställningar" och där ser du en knapp som heter "bifoga filer till inlägget"

vet inte om de funkar så att man måste ha skrivit ett antal inlägg för att få lägga upp bilder. Minns inte det. Isåfall kan du maila till mig så lägger jag upp dem åt dig.
 
Tegheim skrev:
Intressant. Vi diskuterade just detta idag. Hur i H*lvete kan det vara så dyrt att bygga ett hus?!
Med risk för att bli mordhotad. Men jag har tillsammans med mig bror byggt ett garage helt från grunden. Väggar 190mm isolering, Tak 250mm isolering, oisolerad platta. Fasaden är panel med lock, invändiga väggar är spån+enkelgips.
Plattan är 100kvm, dubbla våningar totalt 155kvm, värmepump osv osv... saken är den att vi gjort allt arbete själva utom el och mark. Inget vatten. Och de har kostat ca 250-300k i lösvirke.

Det tillkommer ju massa med ett hus självklart. Vatten, avlopp, osv osv... men vad är det som kostar nästan 7ggr så mycket?!
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-plan/Domherren/ 704000:-
Så inga 7ggr så mycket, utan lite drygt dubbelt, sen tillkommer så klart grund, och VVS entreprenad + el.
Visserligen ett 1plans hus nu men.. :)
 
Här kommer lite bilder. Huset är inte nystädat men det får ni stå ut med:D.
 
  • 078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 086.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 089.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 091.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Impad! Jag vill oxå bygga så :D
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Tack!!
Vi är jättenöjda att det äntligen är klart. Säg till om det är nåt vi kan hjälpa/tipsa om, kul om man kan va till nån hjälp!!
 
Zebonny skrev:
Tack!!
Vi är jättenöjda att det äntligen är klart. Säg till om det är nåt vi kan hjälpa/tipsa om, kul om man kan va till nån hjälp!!
Vart i jkpg-län byggde ni? Hur är det med tomt, vatten och sådana tråkiga utgifter?
 
Redigerat:
Vi fick tomten som gåva av mina föräldrar.
Vi byggde i Habo Kommun.
Fasta kostnader som:
- Vatten; eftersom att vårt hus ligger på landet så fick vi borra egen brunn. Tror att det gick på ca: 60 000:- inkl. material som pump med mera.
- GARBO-försäkring 15 000 + 10 000 (färdigställandeskydd samt byggfelsförsäkring)
- El-kabel (framdragning av el + ansl. till nätet) 22 000:-
- Eldragning i huset + allt material (även en del armaturer) 60 000:-
- Rörmokeri (golvärmeslang, inst. av panna m. tank + annat, 2 badrum, rördragning osv.) 100 000:-
- Bygglov 10 000.-
- Avstyckning av tomt, (lantmäteriet) 25 000:-

Nu ska barnen i säng
Hej!
 
K
Med risk för att göra bort mig och visa att jag har mycket lite koll när det gäller lösvirke. Men Tegheim mfl; sågar ni till bjälkar, läkt och fasadplank själva eller kan man beställa det färdigt på brädgården?
 
Det finns normalt sett som lagervaror.
Sen om man vill så... såga..
 
Zebonny skrev:
Vi fick tipset av vår arkitekt/KA att bygga ett fyrkkantigt hus, för det är det mest ekonomiska.
Varför är det billigare att bygga fyrkantigt egentligen?
 
Snailman
tja, kan ju tex vara att det bara blir en sorts takstolar, istället för en massa olika, grunden blir enklare att göra än om den har mer än 4 hörn osv...

blir ju inga ränndalar där plåt ska läggas och takpannor snedkapas..
 
Snailman skrev:
tja, kan ju tex vara att det bara blir en sorts takstolar, istället för en massa olika, grunden blir enklare att göra än om den har mer än 4 hörn osv...

blir ju inga ränndalar där plåt ska läggas och takpannor snedkapas..
Gör man det mesta jobbet själv så kan ju inte kostnade bli såå stor skillnad på. Grunden kan man ju forma som man vill för samma pengar. Kanske nån timme extra bara. Takplåt och takstolar kan ju vara en sak iof. Men borde inte bli så farlig tycker jag.
 
Hej, det är roligt och intressant att läsa om vad ni skriver om pris per kvm att bygga lösvirke. Vi har begärt in många olika offerter på nyckelfärdigt egenritat hus. Summan blir ca 10000/kvm. Det rör sig om ett ca 280 kvm 2-plans hus, 2,70 i bottenplan och 2,40 övervåning. Nu räknar vi på hur mycket det skulle kosta att bygga ett lösvirkes hus utan totalentreprenad. Jag hoppas komma ner i runt 7500/kvm. Om inte så känns det som väldigt mycket jobb för att "bara" tjäna lite pengar. Det är ju självklart att priset varierar med val av utrustning, material och läge, därför känns det väldigt svårt att jämföra med andra.
Det skall bli kul att se när alla nya offerter är inne, då återkommer jag med vad det kalkylerade kvm-priset blev!
 
byggarmillis

vore intressant att veta priset per kvm, samt vad har du tänkt göra själv eller ingår allt i priserna?
är även grunden medräknad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.