Jag har en fråga. har funderat på att köpa ett hus i lösvirke. det är på ca 110kvm. vad tro ni att det kostar att sätta upp det om man inte gör ngt själv? alltså bara själva bara bygget inte plattan..

Tack på förhand!

/maza
 
Välkommen till forumet!

Svaret på din fråga - tja, vad kostar en middag på en krog? Kostnaden varierar med vald standard, utförande. läge etc etc. Tumregeln är 10 000-20 000 kr/m².
 
andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

Svaret på din fråga - tja, vad kostar en middag på en krog? Kostnaden varierar med vald standard, utförande. läge etc etc. Tumregeln är 10 000-20 000 kr/m².


Tack!

Skrev lite otydligt. Alltså om jag har ALLT, tomt, lösvirke, vitvaror, golv, ja allt. Vill bara att nån sätter ihop det åt mig. Är det nån som har nån aning om vad det skulle kunna röra sig om för pris. Vet att det kan skilja ganska mkt mellan olika företag. Tänkte bara så att man vet på ett ungefär.

Tack på för hand

/Maza
 
Snailman
Du undrar alltså på arbetstid/kostnad att bygga ett hus? Återigen är det alltför beroende av olika faktorer för att det ska gå att ge ett bestämt pris. Men det finns fler tumregler: bygga hus tar 10 snickartimmar/m². En snickare kostar 350-450:-/h. Sen tillkommer el, vvs, målning etc.
 
Hemmakatten
Har för mig att man kan räkna med ca 2000 timmar för att bygga ett helt färdigt hus.
 
har oxo för mig jag hört ca 2000 timmar, men tror du att det är helt färdigt då? även medräknat invändig måleri o tapetsering och allt färdigt liksom?

och normalhuset då såklart va? 150m2 eller nåt?
 
Okej, tack för svaren. Nu så har jag iaf nån aning om vad det handlar om för summor. Har folk som tar hand om vvs och el. Sen så fixar jag målning ,tapetsering, tapepsering, lägga golv å allt sånt själv. Så det behöver inte räknas med. Utan bara själva "ihop sättningen" av huset.
 
Hemmakatten skrev:
Har för mig att man kan räkna med ca 2000 timmar för att bygga ett helt färdigt hus.
2000 timmar? shit. alltså 250 dagar 8 timmar om dagen för att sätta ihop ett hus? shit. det måste ju gå fortare än så....? Annars så verkar det ju inte lönt att ta in nån som gör det. för nog skulle man själv med ett par vänner kunna göra det på 1 år...
 
maza skrev:
2000 timmar? shit. alltså 250 dagar 8 timmar om dagen för att sätta ihop ett hus? shit. det måste ju gå fortare än så....? Annars så verkar det ju inte lönt att ta in nån som gör det. för nog skulle man själv med ett par vänner kunna göra det på 1 år...
du tänker på ett modulenthus som tar ett par dagar att montera, lösvirke gör du ju allt...
jag byggde lösvirke och gjorde allt förutom stomresning och el, det tog mig ca 2300 timmar, då är jag i branschen som vvs montör och har stora krav på finish.... huset är på 240 kvadrat och stomresningen kostade mig 120000 i arbetskostnad, då var det med utegips och färdigt tak, fönster och ytterdörrar monterat. Det tog mig ca 300 timmar att bara sätta ytterpanel på huset å då har jag bara grundat huset ännu.
 
Maza, det låter som att du pratar om prefabhus, alltså där huset kommer i färdiga bitar som snabbt sätts ihop på plats?
 
Beror helt och hållet på husets utformning, många hörn gör allt dyrare, mest ekonomiskt är att bygga ett rektangulärt hus.

Tex säljs kompletta Älvsbyhus inklusive allt för under miljonen, skulle det ta 2000 timmar att bygga dessa hus så skulle Älvsbyhus gå back på vartenda hus......Vad jag menar är att det går att bygga ett enklare hus på 110 kvm för under 1000 timmar.....
 
Jag har funderat på att köpa från www.nexthouse.se. Ni kan gå in där så ser ni vad jag menar. det är huset "small" som jag har funderat på.
 
Okej, det där kommer såklart gå mycket snabbare än det som normalt avses med "lösvirke". Men det är så gott som omöjligt att säga hur lång tid det tar utan att känna till deras produkt närmare. Varför ringer du inte bara och frågar?
 
jon_h skrev:
Okej, det där kommer såklart gå mycket snabbare än det som normalt avses med "lösvirke". Men det är så gott som omöjligt att säga hur lång tid det tar utan att känna till deras produkt närmare. Varför ringer du inte bara och frågar?

Jag har mailat men ej fått ngt svar.. men dom har väl varit jullediga som alla andra. Det var därför jag tänkte höra med allt kunnit folk här.

/Maza
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.