Rafael Ospino
Nej, krilleman, av förklarliga skäl så tar långtidsstudier - lång tid...
Men vi vet ju redan att vissa lösningar håller.
Vi vet däremot inte om dagens "Diffusionstäta" plastledningar duger till system som skall hålla 50 år.
Men det är ju bara att börja räkna. De flesta plastledningar hittar du specifikationer för diffusionshastigheter, så det går ju att beräkna hur mycket syre som kommer in över tid.
 
Krilleman
Jag hittar inget skrivet om långtidsstudie i din citerade text. Dock finns det info om en korttidsstudie...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det har funnit pex-rör i villor i 40 år. Under mer än tio år här på forumet har jag aldrig hört om någon som haft problem med detta => det funkar som det är tänkt.
 
Jag har hört via en "säker källa" att det fanns ett område med modulenthus som i början av 90- talet råkade ut för just detta med hög syrehalt från golvvärme. I det fallet erkände Uponor som tillverkade rören att de drabbats av fabrikationsfel. De rören saknade spärrskikt för syre.

Den person som berättade detta för och som hade inblick i händelsen verkade i just Växjötrakten. Så man kan ju misstänka att det är samma problem som beskrivs i inlägget här ovan.
 
Krilleman
Jag väntar fortfarande på den utförliga beskrivningen som den (eventuella?) långtidsstudien avhandlade! :x

Personligen har jag glömt hur många meter slang golvvärme jag har installerat (och alla av de större svenska fabrikanterna) både i villor och hos stor-kunder. Största installationen var nog i Västerås på gamla IKEA (hälla) då dom byggde ut 10,000m² för ett gäng år sen. Inga kunder har, vad jag vet, ringt och klagat på värmesystem som rostat sönder "en kort tid" efter installation. Och jag har jobbat väldigt många år med detta. Det kallar jag i sig självt, som en "långtidsstudie" ...........

(y)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Rafael Ospino skrev:
Inte heller ”difussionstäta” ledningar är alltså fullständigt säkra.
Baserat på artikeln du klistrat in så undrar jag hur du kom fram till den slutsatsen?

//LocTite
 
Krilleman
Rafael Ospino lyser med sin frånvaro i den "aggressiva" diskussionen om diffusionstätheten på slangarnas vara eller icke vara.

Jag vill dock påstå att min högst ovetenskapliga (men ytterst verklighetstrogna) studie, överspeglar RO:s citerade argument sen tidigt 90-tal. Och tills jag blivit överbevisad av mina kunder (stora som små) så vill jag påstå att RO har fel.

Min egna personliga slutsats som installatör i frågan är denna:

Köper man slang av svenska leverantörer, så får man garanterat vad man betalar för. Kvalité som tillverkaren tar ansvar för!
 
Rafael Ospino
Ber om ursäkt för att jag har fått åka iväg på annat håll.
Krilleman bör lämpligen sätta sig och leta efter studier på nätet. Sådana finns det gott om. Frågan har även här i Byggahus.se diskuterats på ledarplats. http://www.byggahus.se/bloggar/marlen+eskilsson/3188-experimenten-du-riskerar-att-fa-betala.html
Det är glädjande att Du har kunnat förlägga så många meter plastledning utan att kunderna kommit till Dig och klagat.
Själv har jag sett problematiken eftersom jag ofta kallas in för att åtgärda den! Problemet är dock att felen oftast inte visar sig förrän efter att garantitiden gått ut, och att kunden inte alltid begripit att korrosionen på svarta delar, radiatorer, ventiler och pumphjul kan ha att göra med plastledningarna - de korroderar ju inte!
Det står envar fritt att välja vilka material de vill i sina hus. Jag anlägger inga synpunkter på det.
Däremot föreläser jag om riskerna för de som är intresserade.



krilleman_215 skrev:
Rafael Ospino lyser med sin frånvaro i den "aggressiva"
diskussionen om diffusionstätheten på slangarnas vara eller icke vara.

Jag vill dock påstå att min högst ovetenskapliga (men ytterst verklighetstrogna) studie, överspeglar RO:s citerade argument sen tidigt 90-tal. Och tills jag blivit överbevisad av mina kunder (stora som små) så vill jag påstå att RO har fel.

Min egna personliga slutsats som installatör i frågan är denna:

Köper man slang av svenska leverantörer, så får man garanterat vad man betalar för. Kvalité som tillverkaren tar ansvar för!
 
Krilleman
Studier och vad som är installerat i verkligheten, är det skillnad på!

Det jag är nyfiken på är hur ofta du är inkallad på garantiärenden pga sönderrostade anläggningar på senare år, kontra hur många installerade objekt som är utförda.

Låt oss diskutera 2000-talet och framåt. För barnsjukdomar har allt material oavsett när det lanserats! Och det är ju redan bevisat att det var problem med slangarna på nittiotalet. Men efter det så har jag svårt att finna problemanläggningar!

All golvvärmeslang som endast blivit såld i Sverige är mängder med meter. Jag skulle vilja påstå astronomiska siffror om man räknar i meter. Uponor, LK, thermotech, roth och alla andra. Hur många meter per dag spottas inte ut genom fabrikerna varje dag och ut till kund genom grossisterna?

Men frågan är ju då hur många garanti-ärenden du varit på, kontra antalet meter slang som blivit installerad.

Med den ekvationen borde man ju då rimligtvis få en procent på "icke diffusionstäta installationer"/meter slang som är såld?

Finns det studier på denna ekvation också?

Rimligtvis (i min ovetenskapliga syn) så borde de "moderna" panel-radiatorerna vara en av dom svagare punkterna i ett vanligt värmesystem med sin klena tjocklek på metallen. Alltså borde dessa vara det första att rosta av allt i ett modernt värmesystem???

Hur många villor sen millennieskiftet har inte golvvärme i plattan och panelradiatorer på ovanvåning i kombination med värmepump? Är alla dessa konstruktioner att klassas som "risk"?

Jag är nyfiken på din slutsats av allt detta, och då menar jag inte endast mina egna upplevelser och mitt egna axplock av teorier som jag skriver om ovan, utan av hela VVS-branschen, och alla tillverkare som du förnekar har en produkt som eventuellt då inte fungerar.

Medans faktum är, att dessa fortfarande installeras kilometervis dagligen!

Men trots allt gillar jag nytänkande, det är ju det som tar oss framåt!

Och glöm inte att för 60 år sen var DDT ofarligt! ;)
 
Jag undrar hur man rent praktiskt tänkt lägga prisol som golvvärme i ett rum. Det är inte helt lätt att bocka och hantera i ett kanske trångt rum. En blockning är inget man kan efterjustera. Och hur långa längder finns det av prisol? Man får ju inte ha några dolda skarvar.
 
Prisol känns ju inte heller helt optimalt!
Jag har sett många kopparrör med kavitationsskador i böjarna på grund av för höga flöden.
 
Det blev Roths plastslang med inbyggd diffusionsspärr. Lätt att klamma fast direkt på betongen. Tänkte ju eps cement från början men gör lite tunnare golv med värmeslingor direkt på plattan. Ingen värmeisolering men ok ändå energimässigt då bergvärmen ger tre ggr insatt energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.