Insåg just att jag har flera kvadratkilometer med väggar som det ska vara gips på så nu blir det en väggslip/giraff så jag slipper dammet och att bli trött i armen.

Men, vilken kornstorlek vill jag ha på slippappret?

När jag handslipar kör jag 150 och det avverkar väldigt mycket så jag gissar att det är 180 eller kanske tillochmed 220 om jag har pappret i en maskin? Med 150 tror jag allt spackel försvinner direkt....

Det ser ut som att jag vill ha slipnät och inte papper, men kornstorleken är väl samma ändå tänker jag....
 
R
Oj så fina papper, har bara använt 100 och 120 på min Flex giraff..
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Oj så fina papper, har bara använt 100 och 120 på min Flex giraff..
Ok, det trodde jag verkligen inte. Vet inte riktigt vad jag ska köpa faktiskt. Men grövre än vad jag handslipar med låter knasigt!
 
Jag brukar köra med 120 och 80. Jag gissar att rörelsen och hastigheten gör att det blir finare än vid handslipning med motsvarande kornstorlek?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, det trodde jag verkligen inte. Vet inte riktigt vad jag ska köpa faktiskt. Men grövre än vad jag handslipar med låter knasigt!
Jag använder mest 120 papper oavsett handslip eller giraff.
Det är ju ingen billack vi pratar om rollar du på färg så syns det inte även om du skulle köra 100 eller till o med 80 papper…
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag brukar köra med 120 och 80. Jag gissar att rörelsen och hastigheten gör att det blir finare än vid handslipning med motsvarande kornstorlek?
Ja så kan det förstås vara, men jag är rädd att det avverkar så snabbt att jag direkt kör bort allt spackel?
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så kan det förstås vara, men jag är rädd att det avverkar så snabbt att jag direkt kör bort allt spackel?
Köp 150 så är det inte grovt..
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag använder mest 120 papper oavsett handslip eller giraff.
Det är ju ingen billack vi pratar om rollar du på färg så syns det inte även om du skulle köra 100 eller till o med 80 papper…
Jag håller med om att lite repor inte är ett problem, jag är mest fundersam över avverkningen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
MathiasS MathiasS skrev:
Jag håller med om att lite repor inte är ett problem, jag är mest fundersam över avverkningen.
Det är tungt o jobba med giraff så man vill inte hålla på onödigt länge…
 
Jag har kört med Mirkas 180 nät med giraff.

Men, giraff är tung att jobba med och dammar en del framför allt om man lyfter den lite från ytan. Tog några väggar men när jag lärde mig att spackla behövs det inte mycket slipande, en lättare omgång efter sista spackellagret. Skaffade en full-circle som nedan och efter det är det en fröjd att slipa. Den väger i stort sett inget, mest dammfria slipningen jag upplevt och då har jag även använt Mirkas deco-sander. Runda plattan kan inte flippa runt som det rektangulära plattorna kan göra. Använder Mirkas 120 nät på den.

https://www.amaroc.co.uk/collections/full-circle/products/fci-dust-free-sanding-system
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
R
TeroM TeroM skrev:
Jag har kört med Mirkas 180 nät med giraff.

Men, giraff är tung att jobba med och dammar en del framför allt om man lyfter den lite från ytan. Tog några väggar men när jag lärde mig att spackla behövs det inte mycket slipande, en lättare omgång efter sista spackellagret. Skaffade en full-circle som nedan och efter det är det en fröjd att slipa. Den väger i stort sett inget, mest dammfria slipningen jag upplevt och då har jag även använt Mirkas deco-sander. Runda plattan kan inte flippa runt som det rektangulära plattorna kan göra. Använder Mirkas 120 nät på den.

[länk]
Kör du inte med dammsugare?
 
R Rejäl skrev:
Kör du inte med dammsugare?
Absolut med, det kittet jag länkade till har dammsugaranslutning. Annars är det damm överallt. Gäller även små handslipar från Mirka, alltid dammsugare påkopplad. Har dessutom en luftrenare i rummet, vilken tar hand om det mesta av flygande dammet
 
R
TeroM TeroM skrev:
Absolut med, det kittet jag länkade till har dammsugaranslutning. Annars är det damm överallt. Gäller även små handslipar från Mirka, alltid dammsugare påkopplad. Har dessutom en luftrenare i rummet, vilken tar hand om det mesta av flygande dammet
Konstigt att det inte finns så många alternativ med dammsugaranslutningar här i Sverige…
Håller med om att användandet av en damsugare är nödvändig..
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Konstigt att det inte finns så många alternativ med dammsugaranslutningar här i Sverige…
Håller med om att användandet av en damsugare är nödvändig..
Mirkas deco-sander finns men plattan på den flippar runt väldigt lätt och då blir det djup repa i spacklet. Skaftet på den var onödigt tung med om jag minns rätt, den har stått i ett hörn och samlat damm rätt länge.
 
R
TeroM TeroM skrev:
Mirkas deco-sander finns men plattan på den flippar runt väldigt lätt och då blir det djup repa i spacklet. Skaftet på den var onödigt tung med om jag minns rätt, den har stått i ett hörn och samlat damm rätt länge.
Där ser man, har aldrig testat dessa manuella slipanordningar med dammsugar anslutning..
Funkar dom som du bifogade bra? Tänker den runda hur stor slityta har den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.