Mikael_L
Ja nu tycker jag det har blivit en sån där creme de la creme lösning. Om man har möjlighet att ha in en nollplint före JFB, sådär, så blir det riktigt rätt och korrekt.
Vill man överdriva ännu mer kan man även ha en separat PE-plint, som matas från den där PEN-plinten. Detta är dock rätt onödigt ifall man inte matar PEN vidare, som det är i ditt fall, du matar inte PEN vidare, utan PE och N.

Och sen är dina kabelvägar lite konstigt ritade, men jag förstår det som att du har förstått att alla ledarna mellan centralerna ska gå samma väg (i samma kabel), inte olika vägar. Så jag tror du är helt rätt även där.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
tommib
Rent praktiskt kopplingsmässigt blir det också snyggare att du utgår med PE+N från PE + N-skenan i central 1 istället för att droppa av PE på vägen från PEN. Jag gissar dock att det på bilden inte representerar den verkliga kopplingen.

Om du vill ha ett tips på verklig koppling så kan du använda en EKS525 för att realisera detta snyggt. Då tar du in PEN på grön, byglar därifrån till blå (med blå RK). Sen utgår du från andra sidan med 2xPE, 2xN till dina centraler. Dessa N kan då gå direkt till JFB ingångssida. Uppdelningen kan göras i central 1, eller annan kapsling innan om det passar bättre.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu tycker jag det har blivit en sån där creme de la creme lösning. Om man har möjlighet att ha in en nollplint före JFB, sådär, så blir det riktigt rätt och korrekt.
Vill man överdriva ännu mer kan man även ha en separat PE-plint, som matas från den där PEN-plinten. Detta är dock rätt onödigt ifall man inte matar PEN vidare, som det är i ditt fall, du matar inte PEN vidare, utan PE och N.

Och sen är dina kabelvägar lite konstigt ritade, men jag förstår det som att du har förstått att alla ledarna mellan centralerna ska gå samma väg (i samma kabel), inte olika vägar. Så jag tror du är helt rätt även där.
Helt rätt tänk, en renodlad PEN-plint, en PE, en oskyddad N samt en skyddad N/JFB. Men det TS gjort duger gott också.
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Om du vill ha ett tips på verklig koppling så kan du använda en EKS525 för att realisera detta snyggt. Då tar du in PEN på grön, byglar därifrån till blå (med blå RK). Sen utgår du från andra sidan med 2xPE, 2xN till dina centraler. Dessa N kan då gå direkt till JFB ingångssida. Uppdelningen kan göras i central 1, eller annan kapsling innan om det passar bättre.
Det där är ett bra alternativ om man ändå inte har någon annan nytta av N före JFB (dvs oskyddade grupper).

Och det blir ytterst överskådligt och stringent.
 
tommib
heh... Jag var på vippen att skriva EKS525 + extra PEN-plint* men ändrade mig i sista stund eftersom det förefaller bli overkill för TS. Fördelen med den lösningen är dock att den tillåter att man går vidare med PEN om så önskas och den tillåter också tre utgående TN-S huvudledningar (men TS behöver bara två).


* för övrigt lösningen jag har hemma, efter lite input härifrån :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.