Elritning som visar anslutningar mellan två centraler och inkommade EKKJ jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Principiellt skulle man kunna godkänna din senaste ritning ovan, den går att förstå och är korrekt, om alla förstår den rätt... Min kludd visar den praktiska kabelvägen lite tydligare.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för hjälpen.
 
Mest korrekt är att i central 1 gå med en blå ledare från Pe skenan till jfb sen bygla nollan till central 2 i inkommande på jfb i central 1
Då är det ingen tveksamhet.
Ser man en blå ledare i Pe skenan som går någonstans man inte med säkerhet kan avgöra så uppkommer en del funderingar.
Inkopplingspunkten blir i princip densamma men det blir tydligare
 
Jag håller inte alls med där. JFBns terminal är ingen N-plint så det är ingalunda "korrekt" utan ökar bara risken för att nollan bryts av misstag. Det finns dessutom inga som helst konstigheter med att gå ut med en N-ledare från en PE-plint.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Mest korrekt är att i central 1 gå med en blå ledare från Pe skenan till jfb sen bygla nollan till central 2 i inkommande på jfb i central 1
Då är det ingen tveksamhet.
Ser man en blå ledare i Pe skenan som går någonstans man inte med säkerhet kan avgöra så uppkommer en del funderingar.
Inkopplingspunkten blir i princip densamma men det blir tydligare
Jag håller absolut inte med.
Elektriskt är det samma, men det normala är att N vid en vidarematning går från PEN-skenan, inte att det både sitter en inkommande N och en utgående N på JFB såsom en förgreningspunkt.
Med normala menar jag att det "alltid" ser ut så i verkligheten, det är så det är ritat i alla principskisser, och det är det som lärs ut.

Så bryderier och risk för allvarliga felgrepp ökar genom att ta utgående N från JFB terminal.

En elegantare lösning kan vara att ha 3 skenor i den första centralen, en PEN, en N före JFB och en N för grupper bakom JFB.
Då kan man ta vidarematningen till nästa central från N-skenan före JFB.
Många av Hagers centraler kommer ju levererade med en kort liten N, och en bygel för att låta denna antingen vara N före JFB eller så sätter man ihop den till en lång N, alla bakom JFB.
 
  • Gilla
tommib och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har kladdat lite i din bild här som visar hur nollan kan kopplas.

[bild]
Ja, bättre, även härr gillar jag @Mikael_Ls lösning med en oövervakad nollplint att mellanlanda på före JFB. Sen är det viktigt att du förstår skillnaden mellan inkommande gröna streck och utgående, det måste upp i plinten och vända, sätt även på en märkning som visar att det handlar om PEN.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller absolut inte med.
Elektriskt är det samma, men det normala är att N vid en vidarematning går från PEN-skenan, inte att det både sitter en inkommande N och en utgående N på JFB såsom en förgreningspunkt.
Med normala menar jag att det "alltid" ser ut så i verkligheten, det är så det är ritat i alla principskisser, och det är det som lärs ut.

Så bryderier och risk för allvarliga felgrepp ökar genom att ta utgående N från JFB terminal.

En elegantare lösning kan vara att ha 3 skenor i den första centralen, en PEN, en N före JFB och en N för grupper bakom JFB.
Då kan man ta vidarematningen till nästa central från N-skenan före JFB.
Många av Hagers centraler kommer ju levererade med en kort liten N, och en bygel för att låta denna antingen vara N före JFB eller så sätter man ihop den till en lång N, alla bakom JFB.
Ok, menar du såhär?
Schematisk illustration av elanslutning mellan två centraler med jordkabel och anslutningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej.
 
tommib
Bingo. Nu är det nästan rätt (men rätt knepigt ritat). Ta ut nollan till JFB1 från nollplinten i central 1 också.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
I ivan82 skrev:
Ok, menar du såhär?
[bild]
Du ska ha blått till JFB och lite blått på den gröna inkommande PEN. Kan även mellanlanda i central 2.
 
Schematisk illustration av elektrisk koppling mellan två centraler med jordkabel och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
There you go...
 
Gött :) nu så, tusen tack!
 
Laddar upp de uppdaterade presetationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.