Figur 2 blir jättebra, några förtydligande bara, Dina uttag på tanken har andra namn, så på din tank så blir det då kallvatten in på solar out, ut på solar in och in i gen på second out och från second in ut till kranarna.
Värmepumpens ut går då till din tanks hot out och drain till värmepumpens retur.
Sen blir det knepigare, om jag förstår manualen rätt så har inte värmepumpen möjlighet att köra mot en kurva på värmesystemet, d.v.s. man knappar in en fast temperatur som den försöker hålla, vilket kanske inte var vad du hade tänkt? och elpatronen sitter i varmvattenberedaren så den kan bara hjälpa till med varmvatten.
 
P Plutus skrev:
Figur 2 blir jättebra, några förtydligande bara, Dina uttag på tanken har andra namn, så på din tank så blir det då kallvatten in på solar out, ut på solar in och in i gen på second out och från second in ut till kranarna.
Värmepumpens ut går då till din tanks hot out och drain till värmepumpens retur.
Sen blir det knepigare, om jag förstår manualen rätt så har inte värmepumpen möjlighet att köra mot en kurva på värmesystemet, d.v.s. man knappar in en fast temperatur som den försöker hålla, vilket kanske inte var vad du hade tänkt? och elpatronen sitter i varmvattenberedaren så den kan bara hjälpa till med varmvatten.
Märkligt, det står i annonsen tom att det är en inverter, å andra sidan står det på ett ställe att det är tre fas, sen på ett annat att den är en fas. :)
Är det on/off eller inverter?
Alla icke Kina monoblock jag kollat på har styrning mot utekurva/temp.
Om det är en on/off så kanske det finns någon switch så man kan tala om för den när den skall starta. Då kan du köpa en shunt och ett billigt styrsystem som ropar på den när värme behövs (= shunten väldigt öppen), då kan du få flytande kondensering.
 
Inverterstyrning kan du ha ändå även när du kör mot en fast temperatur. och jag kan ha missförstått manualen. (eller programmet har ändrats efter tryck)
Jag ser två sätt att komma runt det. man kör värmepumpen enbart mot tanken och sedan shuntar ut rätt temperatur enligt kurva mot radiatorer, då behövs en shunt, motor och reglercentral, man förlorar flytande kondensering.
Det andra är en rumstermostat som påverkar värmepumpen i värmeläget så att den går vid värmebehov i rummet, nackdelen då är att rumstemperaturen kommer att pendla 1-2gr. (beroende på termostat) mellan start och stopp
Allt går att lösa
 
P Plutus skrev:
Inverterstyrning kan du ha ändå även när du kör mot en fast temperatur. och jag kan ha missförstått manualen. (eller programmet har ändrats efter tryck)
Jag ser två sätt att komma runt det. man kör värmepumpen enbart mot tanken och sedan shuntar ut rätt temperatur enligt kurva mot radiatorer, då behövs en shunt, motor och reglercentral, man förlorar flytande kondensering.
Det andra är en rumstermostat som påverkar värmepumpen i värmeläget så att den går vid värmebehov i rummet, nackdelen då är att rumstemperaturen kommer att pendla 1-2gr. (beroende på termostat) mellan start och stopp
Allt går att lösa
Men du kan ha shunt, motor och reglercentral, där regleringen signalerar när den behöver värme, tex när shunten är 90%, helt öppen eller vad man vill. Det lilla relät kopplar du till värmepumpen så att den då producerar värme. Då kan du justera hur "mjuk" regleringen skall vara och få långa gångtider och producera nästan precis vad framledning skall vara. En vanlig billig Thermomatic EC Home med reläbox klarar det. Då får du flytande kondensering. Normalt gör man väl dock så med en on/off pump.
Gäller också att kolla så att vp'n har en sådan ingång, men det har de flesta, det är ju så en enkel termostat reglering fungerar mot en on/off.
Det jag är väldigt fundersam över är dock att det inte finns ngt reglersystem eller liknande medpackat om det är en inverter som åtminstonde tillåter den att gå mot utekurva. En inverter har ju mer elektronik just för att den skall styras optimalt mot innetempraturens behov av framledning och kunna ha riktigt långa gångtider. Att tillhandahålla en inverter som inte kan gå mot utekurva, bifogad styrning eller avsedd för att kopplas mot en specifik tank/styrning låter mkt märkligt. Tex Dalkin, panasonic och tom polarpumpens polaris monoblocs har detta. TS, kan du kolla om det verkligen är en inverter?
 
Tack för alla svar, jag är ingen kyltekniker eller rörmokare så vissa frågor jag ställer är kanske lite enkla(dumma) :crysmile:

Det ska vara en inverterpump med en kompressor från Panasonic.
Manualen är för två pumpar en HP030-DC-W 1-fassystem den andra för HP050-DC-W 3-fassystem, enkelt att blanda ihop båda.
Jag har köpt HP030-DC-W 1-fassystem modellen.
På sidan 18 ser du diagrammet för pumpen där står även alla sensorer den tar information från som (ambient sensor) jag antar att det är ute temp sensorn, den sitter på baksidan av pumpen.
Du ställer in temperaturerna för Värme och Varmvatten på kontrollpanelen som monteras inomhus och väljer ECO läge eller Högeffektläge sen sköter den sig själv med hjälp av alla tempsensorer antar jag.
Lägger upp lite bilder på pumpen senare.
 
Redigerat:
Lite bilder.
 
  • En kontrollpanel med icke-anslutna kablar och röd bubbelplast i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av tekniskt skåp med arrangerade el-kablar och VVS-installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens inre med etiketter, kablar, säkringar och en tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
T TangoOne skrev:
Lite bilder.
den ser ut som en gammal kinesisk poolvärmepump
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den ser ut som en gammal kinesisk poolvärmepump
Ja höljet har nog använts till många olika modeller och märken.
 
A
T TangoOne skrev:
Ja höljet har nog använts till många olika modeller och märken.
inkråmet oxå
 
A
T TangoOne skrev:
Tack för alla svar.
Värmepumpen är en Lyfco HP030-DC-W 15.9kW har bifogat manualen, tyvärr har jag ingen manual till soltanken vilket är mitt problem.
Jag har även beställt en trevägsventil och AC kontaktor för att styra el patronen.
På sidan 9-10 ser man installation för värme- och tappvarmvatten. Jag har tänkt att koppla på samma sätt med enda skillnaden att koppla ihop den övre och nedre slingan i min soltank.
Har ritat upp en bild på soltanken med alla in och uttag.
du kan aldrig få ut 15kW på en enfaspump
 
Jävlar, en inverter som startar på 6kw! (eller läser jag fel?) Och 4.2kw current på en fas :), får till o säkra upp den där fasen.
Men det ser ju ut som om du har styrning med den där, sannolikt mot rumstemp eller ngt annat.
Seriöst så skulle jag starta med att få igång den som den är mot ditt värme-system och ta tanken o allt sen, eventuellt vara köra tanken initialt som en bufferttank. Står du sen ut med oljudet som den där kommer föra så kan du koppla in trevägsventilen o labba med att få varmvattnet via den också.
 
A
detta aggregatet gör att du behöver årlig kontroll då det överstiger gränsen på CO2ekvivalenter

samt en installationskontroll som dokumenteras
och registerföring
 
A
är den gjord för att köras vintertid?
avfrostningar och värmeslinga?
vad ger den vid +5C?
 
electroluxaren skrev:
du kan aldrig få ut 15kW på en enfaspump
Behöver max 9kw
 
A
rättar mig själv
de påstår att den ger värme till-30C och avfrostar

Men de skriver åxå att den ger 7kW i sverige med en verkningsgrad 135% dvs mata in 1kw och få ut 1,35kw
du kan få igång pumpen om du ansluter den på en 20A säkring.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.