S snowjim skrev:
Hej,

Vi håller på att renovera hallen och när det gäller taket så har vi satt igen de 2 takdoser för lampor som fanns. Tanken är att sätta spottar plus 3 pendlar över trappen. Vi har haft dessa 3 pendlar tidigare i taket kopplat till den nu borttagna takdosan, då såg det ut såhär : [länk]

Nu är tanken att borra 3 hål i taket där de 3 pendlarna hänger ner och att dragavlastare typ som denna :

[bild]

på vinden där vi även kopplar in den till den dosa som elektrikerna förberett.

Vad säger ni om denna lösning? Finns det något bättre tillväga gångsätt?

Elektrikern pratade något om att sätta en dosa på vinden över var och en av pendlarna och knyta lampkabeln som ett sätt för att få till dragavlastare.

Vi inser ju att detta kommer göra det svårare att byta ut belysningen men vi känner att vi hittat rätt här och har reda haft det såhär i 2 år.
Detta tror jag kommer att bli riktigt snyggt. Gör precis så. Det är inga problem!(y)
 
J Jonas L 84 skrev:
Eftersom du ändå har byggt armaturerna själv och de sitter relativt nära varandra skulle du kunna bygga en "platta" som samlar ihop allt till en stickpropp. Då sätter man antingen en takdosa på rätt ställe eller bara ett rörutlopp med uttag.
Troligen den bästa lösningen rent utseendemässigt förutom då 3 sladdar direkt ner. Plattan hade behövt vara fått vara en triangel som når ut till samtliga lampor och samtidigt täcker lampdosan i taket. Men det känns som att gå över å:en för att hämta vatten. Den kopplingen kunde lika gärna suttit uppe på vinden helt dåld, frågan är varför det inte går för sig?
 
Mikael_L
Det som är problemet att du blandar material och metoder för fast respektive tillfällig inkoppling av el.

Sån där lampsladd SKX är inte tilåten till fast montage, den ska användas till lösa flyttbara bruksföremål och alltså i princip ha en stickpropp i ena änden.
Nåja, det går att glida lite på det med stickpropp, men att dra kabeln genom hål i byggnadsdelar för permanent inkoppling på svåråtkomligt ställe där bakom är att helt klart överskrida vad som är tillåtet.

Detta det du önskar är aningens komplicerat att fixa på ett bra, snyggt och regelriktigt sätt.

Man kan sätta en takdosa på varje ställe som en kabel ska hänga ner på.
Sen ta ett takdoslock, kanske typ detta som du modifierar på sådant vis tillsammans med en kabeavlastning av typer du hade på bild, så att kabeln hänger ut direkt ur locket. Och inkoppling sker i dosan bakom.

Då blir alltså doslocket en del av det "flyttbara bruksföremålet", och inkopplingen sker förvisso fast, men såpass lättåtkomligt och översiktligt att det duger för att kvala in inom regelverket.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi har som sagt ett par skenor redan i hemmet och där har vi draget kabeln på detta vis :
rU4R3jT.jpg

Vad jag förstår så är inte detta en tillåten dragning utan istället ska man nöja sig med att kabeln bara hänger. Det jag vill veta då är vad exakt vad risken är i denna installation, vad är det som kan hända? Inte bara att det inte är tillåtet.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Mikael_L
Den där på sista bilden är väl rätt OK.
Skulle SKX istället gå genom ett litet hål genom taket och sen varit inkopplad någonstans uppe på vinden blir det däremot ganska klart fall av brott mot reglerna.
Och många fattar dessutom att det är ett hemmapul.
 
Här är mycket snack om regler. Vem är det som delar ut böterna om dessa regler inte följs? Vill man ha en lampsladd genom taket får man väl sätta det. Tror inte han ska ta in en besiktningsman för att godkänna anläggningen sen. Det är inte jättesvårt att förstå att det inte kommer att bli några som helst problem i framtiden med dessa lampsladdar som bara kommer att hänga där statiskt och leda ström. Att det inte är godkänt kan kvitta i detta fallet tycker jag. Ska man senare sälja kåken e de väl bara att plocka ner det. Vad skulle rimligtvis kunna hända? Lägg fram värsta fall scenariot!
 
Om du skiter i regler så är det är väl bara att göra som du vill, så varför fråga då?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som är problemet att du blandar material och metoder för fast respektive tillfällig inkoppling av el.

Sån där lampsladd SKX är inte tilåten till fast montage, den ska användas till lösa flyttbara bruksföremål och alltså i princip ha en stickpropp i ena änden.
Nåja, det går att glida lite på det med stickpropp, men att dra kabeln genom hål i byggnadsdelar för permanent inkoppling på svåråtkomligt ställe där bakom är att helt klart överskrida vad som är tillåtet.

Detta det du önskar är aningens komplicerat att fixa på ett bra, snyggt och regelriktigt sätt.

Man kan sätta en takdosa på varje ställe som en kabel ska hänga ner på.
Sen ta ett takdoslock, kanske typ detta som du modifierar på sådant vis tillsammans med en kabeavlastning av typer du hade på bild, så att kabeln hänger ut direkt ur locket. Och inkoppling sker i dosan bakom.

Då blir alltså doslocket en del av det "flyttbara bruksföremålet", och inkopplingen sker förvisso fast, men såpass lättåtkomligt och översiktligt att det duger för att kvala in inom regelverket.
Din lösning är en av de mer diskreta men mindre kul om man vill ha en annan lösning efter 10 år, då har man minst 2 stora hål att fylla igen.

Problemet är alltså att man inte får dra SKX igenom 3 cm tak. Reglerna finns ju till av en anledning, frågan är vad som är risken i just detta fallet?
 
E elmont skrev:
Om du skiter i regler så är det är väl bara att göra som du vill, så varför fråga då?
Va? Jag frågar för att jag vill göra en godkänt installation, annars hade jag ju inte varit här, eller hur? Och när man säger att installationen inte är tillåten så vill jag såklart veta var riskerna finns vilket verkar svårare att motivera.

Jag som inte är elektriker har ibland svårt att så varför vissa saker ska krånglas till när det gäller eldragning och för mig är det då självklart att fråga varför det är på detta vis, var ligger riskerna. Många gånger får man uppfattningen att det är suntförnuft som gäller och ska det fungera så måste man också förstå riskerna.
 
Polacoloco Polacoloco skrev:
Här är mycket snack om regler. Vem är det som delar ut böterna om dessa regler inte följs? Vill man ha en lampsladd genom taket får man väl sätta det. Tror inte han ska ta in en besiktningsman för att godkänna anläggningen sen. Det är inte jättesvårt att förstå att det inte kommer att bli några som helst problem i framtiden med dessa lampsladdar som bara kommer att hänga där statiskt och leda ström. Att det inte är godkänt kan kvitta i detta fallet tycker jag. Ska man senare sälja kåken e de väl bara att plocka ner det. Vad skulle rimligtvis kunna hända? Lägg fram värsta fall scenariot!
Det är lite så jag tänker, dock skulle jag vilja göra en korrekt installation om möjligt. Men det är ganska tydligt att det jag efterfrågar inte är tillåtet och då undrar jag precis som du skriver om var riskerna ligger. Detta är intressant inte bara för just denna lösningen utan för att få lite mer insikt i vad reglerna baseras på.
 
Tycker du kan ta och använda en lite grövre kabel typ rkk 3g1.5 eller 2g1.5 och använda en sån här uppe på vinden rakt ovanför för drag avlastning och sen dosa för att få ihop kablarna.
https://www.elbutik.se/product.html/upphangnbygel-3-hal-for-max-10kg?category_id=15268

Då blir det ju en mer "fast installation". Så gör man ju på alla offentliga fastigheter med hängande lampor som inte har egna vajer,som bara hängs I kabeln. För inte fan har alla hotell och kommunlokaler takdosa med uttag i fasta undertak där det hänger lampor. Utan lampan hänger i kabeln och går igenom taket till ovan undertak till en dosa
 
K Kallebo skrev:
Hade du varit någorlunda läskunnig så hade du förmodligen redan kommit fram till det.
Då var vi där igen, höj din nivå på språk! Förstår mig inte på folk som pratar på detta viset, du hade ju aldrig sagt så öga för öga, så varför uttrycka sig så här?

Tyvärr verkar det inte finnas någon blockeringsfunktion längre sen nya forumet trädde i kraft så jag får istället be dig dra vidare till någon annan tråd.
 
Hojte Hojte skrev:
Tycker du kan ta och använda en lite grövre kabel typ rkk 3g1.5 eller 2g1.5 och använda en sån här uppe på vinden rakt ovanför för drag avlastning och sen dosa för att få ihop kablarna.
[länk]

Då blir det ju en mer "fast installation". Så gör man ju på alla offentliga fastigheter med hängande lampor som inte har egna vajer,som bara hängs I kabeln. För inte fan har alla hotell och kommunlokaler takdosa med uttag i fasta undertak där det hänger lampor. Utan lampan hänger i kabeln och går igenom taket till ovan undertak till en dosa
Just hotell brukar ju ha belysning som sticker ut och precis som du säger så sitter det inte en massa extra takdoser o skit i taket för det.

Jag skulle absolut kunna byta ut kabeln mot en 2g1.5, problemet är väl dock att installationen är fortfarande inte godkänd om det skulle hända något. D.v.s ev försäkring kan bli ett problem antar jag. Så frågan är vad för kabel som hade krävts för att få en godkänd installation? Är det då en EKK? Får de ens hänga på det viset? Känns ju aningen grov med sina 9 mm dock.
 
Annars finns det ju en kabel som heter EXQ-Light 3G1.5 : http://www.clasohlson.com/se/Kabel-EXQ-Light-3G1,5/Pr490426005

Den är 8.3 i diameter, hade den varit tillåten att ersätta befintliga lampkablar med? Men sen blir det väl problem i övergången till fästet i själva lamphållare för där får man aldrig sätta en kabel som är ämnade för fastinstallation av någon anledning?
 
Det är tillverkaren som anger användningsområden för sina kablar, och för de allra flesta flexibla kablar gäller att de ska användas som anslutningskablar och sådana går inte igenom fasta tak. Anslutningskablar är vad de är tillverkade efter och provade för. Flexibla kablar har t.ex en annan PVC-blandning som inte har samma livslängd. Vad som händer om man går utanför dessa användningsområden är alltså varken definierat eller provat, så där finns inga svar att ge även om man kan tycka att det är en struntsak där "ingenting farligt kan hända", dvs du kommer inte att få något svar härifrån, om inte @Polacoloco eller @Daaaaaniel har några.

Sladdar, som faktiskt numera är den korrekta benämningen på en flexibel kabel med begränsat antal ledare och liten ledararea, ska alltså användas för anslutning av bruksföremål. Det säger sig själv att anslutningspunkten ska finnas i närheten av bruksföremålet och givetvis även i samma utrymme.

Sladdar har ofta arean 0.75 mm² eller 1.0 mm² vilket går bra då de är fritt förlagda vanligen i rumstemperatur med normal kylning. Att dra en sladd genom en vägg är kanske inte stor grej, men vid någon punkt får man börja titta på hur dess belastningsförmåga påverkas och vilket mekaniskt skydd de har i väggen. Ett hål genom 1" plank kan inte jämföras med en isolerad vägg på 40 cm. Här handlar det om några cm tak och en belastning som begränsas av ljuskällorna vilket underlättar, man får inte glömma förutsättningarna när man pratar om vad som är ok eller nok. Likaså kommer vid någon punkt längden på sladden in i bilden. Anslutningsledningar ska vara korta, typ 1.5 meter. Man vill ju att skydden i centralen ska bryta vid en kortslutning i lampan, man vill inte att kabeln smälter eller gör lampan konstant strömförande.

Vid någon punkt här kan man alltså anse att kabeln börjar likna en fast installerad kabel. Om en flexibel kabel ska användas för fast förläggning får man inte glömma kravet på minsta area 1.5 mm² och spänningstålighet 450/750 V som gäller för installationsledningar, plus alla andra saker som ska bedömas för fasta installationer.

Man kan heller inte gå åt andra hållet och ersätta en flexibel kabel med en installationskabel. Om kabeln behöver vara flexibel så går det ju inte att använda EKK, EXQ och liknande.

Skulle det göra någon skillnad att sätta en stickpropp på sladden ovanför taket, dvs dra igenom sladden och därefter sätta på en stickpropp? Då blir ju lampan helt och hållet en strömförbrukande utrustning som helt faller utanför elinstallationsreglerna. Den regeln gäller även om lampan är fast ansluten men det blir tydligare med en stickpropp. Ja, det kanske faller utanför elinstallationsreglerna, men det faller inte utanför tillverkarens anvisningar för den elmateriel som används, inte heller annan tillämplig standard, och inte heller utanför normalt sunt förnuft.

Det är tyvärr ont om specifika regler här, men det finns en som experterna hänvisat till i denna fråga:
Flexibla kablar och sladdar ska förläggas synliga efter hela deras längder som kan utsättas för mekanisk skada.

Det är lätt att glida lite OT här och prata om skarvsladdställ också. Nu kommer ett uttag med in i bilden, dvs man har ingen kontroll på belastningen längre utan måste dimensionera sladden som en installationskabel. Korta skarvsladdställ kan fortfarande ha en area på under 1.5 mm². Sedan finns lite andra aspekter: Ett skarvsladdställ ska kunna demonteras utan verktyg och utan behörighet. Jag skulle säga detsamma om en fast ansluten anslutningskabel, förutom själva anslutningen då.

Det motsäger inte "uppfästning" av anslutningskablar. Kabeln till skenan på bild tycker jag är helt ok. Det står t.o.m att hitta i gamla föreskrifter:
Anslutningskabel får ej användas som ersättning för fast förlagd ledning. Anslutningskabel får på kortare sträckor upphängas på vägg e.d. med därför avsedda don, som är så utförda att de inte skadar kabeln och kabeln lätt kan löstagas.

Offentliga lokaler brukar använda ett uttag ovan undertak. Det är inte riktigt jämförbart. Dessutom brukar offentliga lokaler ha en periodisk kontroll, någon som privata innehavare slarvar med.

Så man kan tycka att en lampsladd genom taket inte är en stor grej, och det är det kanske inte heller, men då får man ta ett djupt andetag och gå igenom alla förutsättningar som gäller. Då finns ett enklare mantra som jag tycker fungerar bättre på detta forum som handlar om bostäder - inga sladdar genom vägg eller tak.

Samma typ av fråga finns för skarvsladdar mellan rum, man kan gå den långa vägen och sätta sig in i alla förutsättningar eller så kan man gå den korta vägen - inga skarvsladdar mellan rum.

Det finns snygga takkupor och kabellister att använda, så det går fortfarande att göra snyggt med ett uttag såsom idag eller tre separata uttag.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.