GK100 skrev:
Helt rätt, då kan ju elektrikerkompisen ha lite att fixa också om det inte redan finns.
Jordfelsbrytare har vi inte. pratat om att låta våran elektrikerkompis sätta in det tidigare men har inte blivigt av. Blir det problem i detta fall just nu då det saknas?
Har andra ställen i huset som är kopplade med jordkabel och har nog alltid varit så
Detta är ett 70tals hus som vi bott i 5år i
 
Se till att det blir installerat en jordfelsbrytare nu då! Om du klipper stickproppen och ansluter fast blir det formellt rätt men inget skäl att inte sätta in JFB ändå tycker jag. Ändrar du till att sätta uttag ska de skyddas av JFB enligt nutida regler. Vad sitter det för uttag i detta rummet nu, är de ojordade är det även fel att sätta in ett jordat för din maskin. Då ska isf alla i utrymmet vara jordade.
 
Varför måste TS ha JFB? Det är inget våtrum.
 
Mikael_L
Jag tycker att du helt enkelt klipper tvättmaskinssladden.
Det påverkar ingen garanti.

Ni får inte koppla in den med vägguttag utan att det är skyddat med JFB.
Vidare måste det vara i zon3 för att få vara vägguttag, så det ska också kollas upp.
(Det är väl i ett badrum ?)

edit:
Aja, ser nu att du skrev "inget våtrum" i första posten :surprised:
Då faller zon3 och det absoluta JFB-kravet. JFB är ju ändå bra, men inte tvingande.
 
Redigerat:
O
NLA skrev:
Har andra ställen i huset som är kopplade med jordkabel och har nog alltid varit så
Detta är ett 70tals hus som vi bott i 5år i
Med risk för att skapa ett sidospår och spä på förvirringen. En jordfelsbrytare har strikt sett ingenting med skyddsjord att göra. Den jämför den ström som flyter ut genom fasledaren med en ström som kommer tillbaks genom nollan. Om det skiljer så har strömmen gått någon annan väg; med största sannolikhet genom en person, apparat eller något annat och sedan ned till jord (där jord betyder "jordpotential" och inte "skyddsjordsledare"). Skyddsjordsledaren är till för att skapa en förbindelse till jordpotential. Poängen med det är att om det blir fel på en apparat som har jordat hölje så blir det omedelbart en kortslutning mellan fas => jordpotential via skyddsjordledaren och säkringen går omedelbart. Utan den kopplingen skulle apparaten blivit strömförande och kortsluttningen hade skett genom den som tog i apparaten. Idag är de flesta apparater tillverkade av plast, dubbelisolerade, oljordade och har en platt stickpropp så spelar jordade uttag mindre roll.

Du kan alltså ha jordfelsbrytare (felströmsbrytare) utan att ha jordade uttag och det är bättre att skaffa jordfelsbrytare än att bara byta till jordade uttag.
 
Summerat håller jag med Mikael_L, klipp stickproppen och anslut maskinen fast som tidigare. Du har ju allt klart för dig med en svart fas, blå nolla och gulgrön jord i den gamla dosan, se bara till att få tillbaka dragavlastningen som satt där. Men det ger ingen ursäkt att inte installera JFB vid tillfälle ändå.

Och diskussionen om ev bortfall av garanti kan vi som sagt lämna därhän.
 
Så jag bör i detta skede sätta ett ojordat uttag ist? Vad gör ja med jordkabeln då tejpar?

Klippa sladden gnäller Elgiganten och Bosch om att det ska vara papper på att en elektriker gjort så fall. Dom menar nån form av skriftlig (kvitto?) annars ryker garantin som är 5 år

Fast jag tycker ju själv att göra likadant som tidigare vore bäst men det är önskemålet om ett uttag + det där med garantin som ställer till det.
 
Felströmsbrytare är väl ändå en rätt korkad benämning en jordfelsbrytare, den känner ju inte om det är nått fel på strömmen, utan den känner av ett ev. jordfel
 
O
elmont skrev:
Felströmsbrytare är väl ändå en rätt korkad benämning en jordfelsbrytare, den känner ju inte om det är nått fel på strömmen, utan den känner av ett ev. jordfel
Öh. Nej. Det enda den känner av är ju just att "det är fel på strömmen". Den mäter felströmmen och när den blir tillräckligt stor bryter den. Att felströmmen sen i praktiken alltid avleds ned till jordpotential på ett eller annat sätt har ingenting med brytarens funktion att göra. Men låt oss lämna den diskussionen därhän då den inte gör TS gladare.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Vad är det för utrymme? Finns det jordade eller ojordade uttag där, eller andra fast installerade apparater som är skyddsjordade? Om vi antar att det är en tvättstuga/grovkök/kök så ska det vara jordade uttag.

Det ser inte ut att finnas praktiska problem med att ersätta insatsen som sitter där nu med ett jordat uttag. Överblivna ledare stoppar du förslagsvis in i en U-båt eller sockerbit.

Hur säker är din uppgift om att Elgiganten/bosch kräver "kvitto" på att endast en behörig elinstallatör får klippa stickproppen? Har de själva papper på detta eller var det bara vad någon (ung) försäljare hävde ur sig?
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för utrymme? Finns det jordade eller ojordade uttag där, eller andra fast installerade apparater som är skyddsjordade? Om vi antar att det är en tvättstuga/grovkök/kök så ska det vara jordade uttag.

Det ser inte ut att finnas praktiska problem med att ersätta insatsen som sitter där nu med ett jordat uttag. Överblivna ledare stoppar du förslagsvis in i en U-båt eller sockerbit.

Hur säker är din uppgift om att Elgiganten/bosch kräver "kvitto" på att endast en behörig elinstallatör får klippa stickproppen? Har de själva papper på detta eller var det bara vad någon (ung) försäljare hävde ur sig?
Rummet har en torktumlare som sitter med stickpropp i ett ojordat enkeluttag

Det räknas väll som tvättstuga men det är inte dagensstandard om man säger så.

Elgiganten var det en ung tjej som sa detta med garanti, ringde även en gång till och den unge mannen visste inte utan bad mig ringa Bosch.
Där bar det också en ung tjej som sa att endast behörig elektriker får koppla in och när jag frågar hur bevisar man det så sa hon det ska vara papper på det.

Jag frågade menar du kvitto, då svarade hon lite spydigt ja man brukar få det på papper....

Nåja man kanske ja göra det själv och bara be en elektriker skriva ett falskt kvitto?
Det är väll för övrigt deras service partners som tar hand om reparationer osv är dom lika kinkiga på att det ska vara kvitton osv eller kollar dom inte bara vad felet är repar och skriver det som garantijobb?
 
Om det redan finns ett ojordat uttag i det rummet så får man rent formellt sett utöka med ett likadant uttag, eftersom reglerna inte är retroaktiva, villkoret är dock att rummets användning inte har ändrats. Men eftersom det även tidigare fanns en tvättmaskin i rummet låter det som en felaktig installation med ojordat uttag.
 
NLA skrev:
Rummet har en torktumlare som sitter med stickpropp i ett ojordat enkeluttag

Det räknas väll som tvättstuga men det är inte dagensstandard om man säger så.

Elgiganten var det en ung tjej som sa detta med garanti, ringde även en gång till och den unge mannen visste inte utan bad mig ringa Bosch.
Där bar det också en ung tjej som sa att endast behörig elektriker får koppla in och när jag frågar hur bevisar man det så sa hon det ska vara papper på det.

Jag frågade menar du kvitto, då svarade hon lite spydigt ja man brukar få det på papper....

Nåja man kanske ja göra det själv och bara be en elektriker skriva ett falskt kvitto?
Det är väll för övrigt deras service partners som tar hand om reparationer osv är dom lika kinkiga på att det ska vara kvitton osv eller kollar dom inte bara vad felet är repar och skriver det som garantijobb?
Hela rummet är av en klass där både jordade uttag och jfb bör installeras. Det ojordade uttaget till torktumlaren skall definitivt bytas till jordat och eventuellt andra uttag och metallampor skall jordas. Rummet kan ha ändrat användningsområde sedan installationen. Att ha en jordad tvättmaskin bredvid en ojordad torktumlare är direkt livsfarligt.

Dom har säkert haft "racertvättmaskiner" som folk har försökt o köra på 400 V
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Hela rummet är av en klass där både jordade uttag och jfb bör installeras. Det ojordade uttaget till torktumlaren skall definitivt bytas till jordat och eventuellt andra uttag och metallampor skall jordas. Rummet kan ha ändrat användningsområde sedan installationen. Att ha en jordad tvättmaskin bredvid en ojordad torktumlare är direkt livsfarligt.

Dom har säkert haft "racertvättmaskiner" som folk har försökt o köra på 400 V
Jag har beslutat att klippa kabeln och koppla direkt.
Torktumlaren står på tvättmaskinen.
Vad är det som är farligt?
 
Om tumlarens hölje blir strömförande pga fel så kommer strömmen att gå via den öerson som samtidigt rör både tumlaren och tvättmaskinen iom att jag gissar du kommer att koppla jord från tvätten till jord i uttaget.

Iom att tvättmaskinens topp med stor säkerhet är av plast så kommer inte strömmen att ta den vägen heller.

Se till att ta in en elektriker som drar in jord i hela detta rum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.