Hej
Fått ny tvättmaskin som är levererad med stickkontakt.
Nu vill frun ist för att klippa kabeln och få garantin förbrukad eller betala en elektriker för jobbet att vi ska sätta in ett eluttag ist.
Jag har ett vanligt jordat dubbeluttag men undrar vilka kablar jag ska använda eftersom det är ett tidigare 3fas.
Känner en elektriker som kan koppla (svart) också men då måste jag vänta.
Den förra maskinen var klippt och satt på 2st vilka vet jag inte och inte frun heller som tog lös det hela men det var bara på 2st +jord så den gick inte på 3fas.
Så tänkte man skulle sätta uttaget själv

Bild på hur det ser ut ImageUploadedByByggahus.se1384698337.589087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillägger att detta är inget våtrum
 
O
De tre svarta ledarna är de tre faserna. Du kan inte veta vilken som är vilken utan att mäta men det spelar ingen roll. Vill d ändå mäta så är det bara att skruva ur en propp i taget och se vilken av de tre som blir spänningslös. Uttaget skall i varje fall kopplas L = Någon av de svarta, N = Den blåa och GND = Den gulgröna. De två överblivna faserna kan du låta vara. Eftersom ledarna ser lite korta ut kanske det är bäst att låda kopplingsplinten vara kvar och ansluta nya ledare till uttaget. Jorden ser däremot ut att vara lite knöligt då den är skruvad i botten. Skaffa en modern toppklämma (http://www.jula.se/toppklammor-773-10-pk-402408) och lite ny kabel så kan du ansluta en tråd till dosan som det är nu och en tråd till uttaget.

Svårt att veta vad en elektriker skulle göra. De har rätt olika nivå på vad de betraktar som "korrekt". Själv skulle jag, som inte är elektriker, ha dragit ur de gamla trådarna och ersatt med nya trådar i gällande färger blå, brun och gulgrön som är tillräckligt långa för att koppla direkt i uttaget samt kopplat bort de två överblivna säkringarna i skåpet helt. Gissningsvis hamnar en riktigt elektriker någonstans mitt i mellan det och vad jag föreslog ovan.

Sist men inte minst den vanliga brasklappen här i forumet; Du får egentligen inte göra det här själv och det är farligt att göra fel.
 
Du behöver lite extra kabel. tex EKK. 3x2.5mm ser det ut att vara.

Koppla blå mot blå
Brun till valfri svart.
Grön/gul till gröngul som sitter i botten på dosan.

Men mät som sagt så att du är helt 100 på vad som är vad. Färgerna är ingen garanti!
Förövrigt rekommenderar jag inte att använda den plinten som sitter där idag utan att köra på Wago 222 eller 773 förslagsvis.
Låt hellre din Elektriker komma förbi på fika så fixar han det.
 
Redigerat:
Efter att ha använt huvet + google så kom jag fram till att det är väll bara att ta den blå (neutral) med en svart (fas) och jord och ha dom 2resterande lösa? och sen undvika att skruva tillbaka säkringarna som är på dom?

Det blir nog elektrikern iallafall :)
 
O
Ett litet tillägg: Ledarna ser lite kraftiga ut. Det skulle kunna vara 2,5kvmm istället för de 1,5mm som det oftast är till vanliga enfasuttag. Det ser du på storleken på säkringarna. Om det är 16A så bör ledaren vara 2,5kvmm. Är det 10A eller mindre är det 1,5kmm. Bra enfasuttag är godkända för 16A så ser du bara till att ha samma tjocklek i eventuella nya ledare så är det inga problem. Om du däremot har säkringar som är större än 16A så föreslår jag att du väntar på din vän som är elektriker. Då behöver både ledarna och säkringens storlek ändras.
 
Redigerat:
Du ska isolera de två du lämnar "lösa", annars är det helt riktigt.
 
Vi skrev alla samtidigt.
Då var det som jag trodde själv.
Men ja skakolla om det går att ansluta kablarna direkt till uttaget eller om dom är för korta.
Elektrikern jag känner jobbar skift i Norge och är borta 3v så det är antingen vänta och köra skarvande eller lösa detta själv om det ska vara "gratis"
 
O
GK100 skrev:
Du ska isolera de två du lämnar "lösa", annars är det helt riktigt.
Jag brukar som sagt var tråda om eller byta till toppklämmor från Wago eller Hellacon när jag hittar gamla installationer. Men jag är lite nyfiken; Räknas de som isolerade om de sitter i en sådan kopplingsplint som på bilden?

edit; Och de där härvorna av eltejp jag minns från industrin är egentligen inte tillåtna som isolering eller hur?
 
Redigerat:
I proppskåpet är alla faser 10a säkringar finns ingen möjlighet att sätta större om man inte byter "plattan" inne för det är en röd där också.
Allt ok eller dåligt?
 
Om alla dina säkringar är 10A så kan du skarva vidare den korta bit som behövs med 1,5 mm2.

Glöm inte att ansluta den grön/gula skyddsjorden!
 
Steamboy skrev:
Jag brukar som sagt var tråda om eller byta till toppklämmor från Wago eller Hellacon när jag hittar gamla installationer. Men jag är lite nyfiken; Räknas de som isolerade om de sitter i en sådan kopplingsplint som på bilden?

edit; Och de där härvorna av eltejp jag minns från industrin är egentligen inte tillåtna som isolering eller hur?
Ja att dra om är ju aldrig fel men här verkar ledarna helt ok och troligen långa nog. Jag tycker också att det är bra med någon modern klämma eller en ubåt om ändar ska ligga lösa. Men bakom ett uttag är det ok med sockerbitarna de är ju tillräckligt isolerade men med bara en sida ansluten är en rätt stor yta onödigt exponerad. Säkert ingen som kan hävda att det är fel, msn får göra sin egna fackmässiga bedömning.

Rätt eltejp avsedd för ändamålet räknas som full isolering i de här fallen om man har minst två lager med 50% överlappning.
 
Nu är det inte riktigt så att bara för det sitter en röd 10A säkring så betyder det inte att passdelen i botten av centralen är just en röd 10A. Den kan lika gärna vara grå 16A.

Utan att veta något alls hade jag köpt ett Elko ip 44 uttag och skarvat på 2.5mm kabel och isolerat de övriga.
 
Om inget har nämnt det tidigare så gör jag det nu, uttaget måste skyddas av jordfelsbrytare.
 
Nu skriver ju TS exemplariskt att även passdelen är röd 10A. Vi behöver inte göra något värre än det är. Går säkert utmärkt att ansluta ett uttag där tom utan skarvning och förlängning.
 
snaggletooth skrev:
Om inget har nämnt det tidigare så gör jag det nu, uttaget måste skyddas av jordfelsbrytare.
Helt rätt, då kan ju elektrikerkompisen ha lite att fixa också om det inte redan finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.