Ok jag bytte nu plats på L2 och L3 hanarna i själva sladden. Vad som händer är att nu måste jag skruva in säkringspropp nr 2 i proppskåpet istället för nr 1 jmf med innan, för att hällen ska gå igång. Men för övrigt får jag exakt samma beteende med samma blinkandes mellan en nolla o en bakvänd nia på exakt samma två plattor som tidigare. Så skillnaden är bara att nu är det en annan fas i kontakten som får igång hällen men det är fortf samma halva så att säga som skiter sig. Ska se om jag lyckas lägga till ett par bilder här...
IMG_20150526_093120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150526_093412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150526_092613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150526_092746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150526_092152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj det perilex uttaget ser hempulat ut.
Varför all tejp är det ihoptvinnade skarvar under tejpen, tycker jag ser en tvinnskarv under skruvhålet uppe till höger.
Jag hade inte litat på det där perilexuttaget, hur är skarvningarna gjorda under tejpen?
Jag tycker det ser farligt ut och någon med rätt kunskap bör ordna till det.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Lite av ett extremfall alla kategorier, om du inte själv kan göra det vettigt be om hjälp.
 
Herre jisus. Är det lött, krimpat eller bara tvinnat under isoleringen på nollan? Om tvinnat så har du nog råkat ut för nollsläpp ändå med risk för havererad utrustning. Om jorden också är tvinnad så skulle jag genast ta utrustningen ur bruk.

Ditt experiment visar att det (för närvarande) finns kräm fram till uttaget på båda faserna relativt nollan och att samma hällhalva vägrar gå igång. Men nollan kan ändå ha glappat tidigare. Tyävärr är sannolikheten därmed hög att hällhalvan har gått åt skogen.

Mitt nästa steg skulle vara att plocka isär hällen och se om den interna säkringen (se länk ovan) har gått. Men det beror ju lite på hur händig du anser dig vara.

Hur som helst - gör om installationen.
 
Redigerat:
Oj, Det var helt klart den fulaste koppling jag sett i år. Om man tittar med zoom i övre högra hörnet så ser det ut att ligga in ihoptvinnad tråd helt naken under plastramen till uttaget.

Om det är så illa som det ser ut så skall du vara väldigt glad att det bara är en ugn och häll som brunnit här. Detta skulle kunna gå väldigt illa.
 
tommib
Vi kan väl hoppas på att det är jordtåten man ser där uppe.... Hur som helst platsar denna ganska bra i en helt annan tråd här på forumet :)
Ta dit en elektriker med en gång som får göra om och göra rätt! Innan du petar mera i det skulle jag rycka säkringarna.
Det är inte helt lätt att se på bilden men det ser ut som att eltejpen eller vad det nu är på den svarta tråden kl 8 i bild har bubblat sig lite. Det känns sådär....
Jag är också nyfiken på den där spårskruven som skymtar under härvan ovanför perilexen. Det ser ut att gå in en blå ledare under den men det är svårt att se.
 
tommib skrev:
Det är ju en gammal infälld "spis-dosa" som sitter bakom det nya perilex uttaget
 
Bittornado skrev:
Ok jag bytte nu plats på L2 och L3 hanarna i själva sladden. Vad som händer är att nu måste jag skruva in säkringspropp nr 2 i proppskåpet istället för nr 1 jmf med innan, för att hällen ska gå igång. Men för övrigt får jag exakt samma beteende med samma blinkandes mellan en nolla o en bakvänd nia på exakt samma två plattor som tidigare. Så skillnaden är bara att nu är det en annan fas i kontakten som får igång hällen men det är fortf samma halva så att säga som skiter sig. Ska se om jag lyckas lägga till ett par bilder här...
Har du locket på perilexuttaget när du sätter i stickproppen eller?
Har du vänt stickproppen åt fel håll när du provar, så förstår jag att du måste måste vrida i en annan säkring
när du bytt plats på L2 & L3 i stickproppen.
Då har du fått 400V på elektroniken och troligtvis eldat upp hällen.
 
Ska vi kanske göra en liten insamling så att han kan köpa 5 st Wago 222 och koppla om ? Det är ju gott om plats i spisdosan. :)
 
.... och så verkar dragavslastningen till häll-kabeln sitta över ledarna istället för på höljet vad jag kan se.
 
Att det är skarvat finns det ingen tvekan om då det går från 2,5 till 1,5 vid tejpningarna, frågan är bara hur det är skarvat.
 
Pen skrev:
Mitt nästa steg skulle vara att plocka isär hällen och se om den interna säkringen (se länk ovan) har gått. Men det beror ju lite på hur händig du anser dig vara.
Tar tillbaka det där. Nästa steg i felsökningen är att plocka bort isoleringstejpen i perilexhanen och se efter hur det ser ut. Skulle inte förvåna mig om nollan är hopvirad där också och att ena parten har släppt. Varför behöver man annars tejpen? Ska inte behövas om man gör det rätt.

Men först och främst förstås att snygga till installationen!
 
Redigerat:
Jag förstår allas förvirring efter att ha läst era svar här. Så jag får kommentera vidare lite kanske...

Jag kan på heder och samvete lova att det är INTE jag som vare sig har gjort några skarvar, lödningar eller mejslat ihop nakna kabeländar för att sedan tejpa ihop dessa med el- och/eller silvertejp. Jag är totalt okunnig vad det gäller el-installationer. Det längsta jag har någonsin gått är att byta ut några vanliga strömbrytare på väggen mot ett par nya samt en dimmers till v-rumslampan. För övrigt är det inte mycket "el" jag begriper mig på. Det är helt och hållet utanför mitt kunskapsområde då jag vanligtvis arbetar inom sjukvården själv, så att sånt där varken kan jag eller ger mig in på på egen hand.

När hällen införskaffades så hade jag en vanlig gammal hederlig keramikspis/ugn som gick på 400V/3 faser. När jag upptäckte detta ringde jag den el-installatör som vanligtvis servade våra lgh som kom och grejade. Han ordnade perilexkontakten på hällkabeln också. Det enda jag begärde var ett extra 230V uttalg intill så jag kunde även koppla in den nya inbyggnadsugnen eftersom den behövde ju ett eget uttag.

Jag jobbade dessutom den dagen han var hemma hos mig och arbetade så jag såg aldrig vad han gjorde. Jag håller helt med om alla era kommentarer här att när man tittar på alla dessa "el-tejpskarvar" så ser det synnerligen konstigt gjort för att vara gjort av en auktoriserad elektriker.

Det enda jag själv gjorde sen när han hade gjort klart allting var att ta bort den jätte stora tjocka breda kåpan som satt över perilexuttaget, eftersom det gjorde att ugnen inte kunde få plats hela vägen in. Kåpan sköt ut så mycket så 1/3 av hällen hängde utanför. Men när jag hade tagit bort kåpan och hällen placerades hela vägen in på plats, så hade jag ännu inte skruvat ihop alla skåp under och bredvid så jag tittade till noga och flera ggr bakom hällen för att försäkra mig om att det fanns gott om plats ledigt mellan hällens baksida och kontakterna/sladdarna så det inte skulle bli någon kontakt och det skulle finnas plats för att värmen kunde ta sig ut med god ventilation...

Så jag är faktiskt helt oskyldig vad det gäller kabeldragningarna, skarvarna etc.

Nu har jag inte avlägsnat några el-tejpskarvar ännu, men när jag "känner" med fingertopparna på själva el-tejpsdelarna känns det inte som om det föreligger "nakna" kabelskarvar under dem allihop. Jag undrar om det är inte så att en hel del av el-tejpen är bara tvinnade som försiktighetsåtgärd för ytterligare isolering. Men det finns ett par ställen där jag känner att det finns skarvade/tvinnade kabeländar under också....

Det jag inte riktigt förstår själv är, varför det är såååå jädra många kablar som springer ut här egentligen?? Att det är tre faser till perilexet + nollan + jord fattar jag, men sen borde det inte ha räckt till att använda en av faserna till att ordna ett extra 230V uttag till ugnen? Varför finns det ytterligare ett set av kabelknippe som dragits ut där uppe? Har dessa funnits där från början tror ni el har de blivit framtagna speciellt till extra uttaget, eftersom att de uppenbarligen går in i det?


Sen återigen, att det förekommer skarvar är det nog ingen tvekan om. Att ni ser lite olika färger på en kabel i ena änden och en annan färg i fortsättningen efter el-tejpen beror på att det är samma kabel dock förmodligen skarvat så t ex den mörkblåa kabeln i härvan i förlängningen blir den ljusblåa som går till nollan, alltså skarvat :( Den bruna i ena fasen längst ner till vä blir sen svart osv.... jag vet inte vad det är som gjorde att det har blivit så...om det var för korta kablar som behövde förlängas eller vad. Jag kan inte sånt.

@Pen:
Lesen men förstod inte hur du menade med "och så verkar dragavslastningen till häll-kabeln sitta över ledarna istället för på höljet vad jag kan se". Kan du förklara det närmare är du snäll?

@nisse123:
Nej jag tror att du missförstått lite här...jag har inte vänt på kabeln när hällen brändes. Ena halvan med 2 plattor slutade funka innan. "Pen" föreslog att jag skulle byta plats på 2 faskablar i hällkabeln för att se om samma halva fortf var ur funktion, vilket jag gjorde för att testa det. Hällkabeln har jag hela tiden satt in i kontakten så att nollans plint i hanen hamnar i nollkontakten, annars hade jag ju fått världen kortslutning i proppskåpet antar jag...vilket inte har varit fallet. Inga proppar har gått. Ugnen och halva hällen slutade fungera av sig självt.


Jag har nu ringt upp en el-firma och bett om att någon ska komma och ta en ordentlig titt på det hela. Jag inser naturligtvis själv att det här är inget jag klarar av att göra på egen hand....mycket kan jag göra, men jag har enormt stor respekt för el-jobb, så det fixar inte jag själv.

Det värsta är bara att jag är nu rätt så säker på att både ugnen och hällen är nog rökta....förutom att Bosch har meddelat om att det kostar 900 spänn för att göra ett hembesök och bara göra en felsökning på EN apparat (troligen tar de dubbelt så mycket för att felsöka både ugn och häll) så går bara bytet av styrenheter i hällen på nånstans runt 4000-5000 spänn. Visserligen betalade jag det dubbla när jag införskaffade hällen men då var det ju typ 7 år sen...så det luktar åt att kasta bort alltihop och med tanke på att man är idag arb.lös och knappt får ihop till hyran längre så känns det ju jätte kul detta :(
 
Redigerat:
tommib
Surt. Har du hört med försäkringsbolaget vad de säger? Skadar ju inte att göra det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.