Har en undercentral i ett uthus som jag skulle vilja ha inkopplat en 3-fas elmätare till.


Elmätare efter brytaren?

Hur skall nollan kopplas in?

Här är instruktioner som hör till elmätaren:
http://www.elbutik.se/dokument/FF%20LE-02d%20inst%20ENG%20A090618.pdf

Bild på min undercentral. (4 ledarsystem med inkommande PEN-ledare)

Tacksam för svar! Om nån hade bemödat sig med att rita in på min bild hur ni hade kopplat vore det super.

IMG_0756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du någon ide själv efter att ha studerat inkopplingsanvisningen? Du måste ju själv förstå helt och fullt vad du gör.

Före eller efter huvudbrytaren spelar ingen roll i ditt fall, men för att få det analogt med den "riktiga" mätaren så sätt mätaren före huvudbrytaren.

Eftersom du har ett 4-ledarsystem så har du en PEN. Det som är märkt "N" i anvisningen är alltså din PEN. Du drar därför en blå nolla från PEN-plinten i centralen till elmätaren, för elmätarens egna strömförsörjning - den ingår inte i mätkretsen.
 
Lämpligt att lägga den efter brytaren, bara byta ut trådarna som går från brytaren till skenorna för säkringsraderna och låta dem gå genom mätaren. Nollan kopplas från mätaren till nollskenan med de övriga blå trådarna till någon ledig oanvänd anslutning där.

Du verkar osäker så rekommendationen blir att du tar hjälp, och formellt är det behörighetskrävande också. Dessutom ser det lite skumt ut med så många blå kopplade till faser och vad man kan se är det en del FK också, går inte ihop med vad som är anslutet på N-skenan och med vilka faser som har blå anslutet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jo idé hade jag men jag vill ju vara 100% säker.

Visste inte att N nollan bara var för mätarens egen strömförsörjning.

Det är elektriker som kopplat hela centralen för längesedan inte rört något i den (ännu). Där ligger massa kedjor med el-element vet inte om det är det som gör att det ser konstigt ut?

Kommer göra som GK100 säger eftersom det är enklast.

Vad behöver det vara för dimension på den nya kabeln jag drar från elmätare till fasskenorna? 6mm2 duger?
Vad behöver det vara för dimension på elmätarens nolla?
 
Det blir bra med 6 mm2 till mätaren. Nollan används både till försörjningen av den och för att mätningen ska bli korrekt, den behöver inte vara lika grov men det skadar ju inte.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Använd minst samma kabelarea som huvudledningen ( Den som matar centralen) .
 
Ok får se vad jag har hemma till nollkabeln men 2.5mm2 duger tom 1.5mm2?

Vad är brukligt att man ansluter denna Nollkabel på PEN plinten?

Där nollorna sitter?
Där jorden sitter?
Stora tjocka plattorna där inkommande PEN kommer där finns ju plats för att man ska kunna koppla vidare till parallellkopplade centraler?
 
PEN kabel in i centralen är 10mm2 är detta verkligen tvunget för nollan mellan mätaren och PEN-skenan?
 
Kör med 6 mm2 till faserna så är det ok, nollan kan du välja klenare men enligt reglementet minst 1.5 mm2. Och nollan ska du i detta fallet koppla till N-skenan dvs där övriga blå ledare sitter.
 
Novisfixaren skrev:
PEN kabel in i centralen är 10mm2 är detta verkligen tvunget för nollan mellan mätaren och PEN-skenan?
Det är som det ska om det är gjort korrekt de senaste 20-åren. Till mätaren behöver du inte så grov och du ska koppla den till N-skenan inget annat.
 
Se upp när du jobbar med den här elanläggnińgen !!

Kabelfärgerna kan ställa till med otrevliga saker. Blå används som fasledare ,Röd används som falsedare.
Normalt används blå som nolla och röd användes ofta som skyddsledare. Där finns stora risker för dåliga felkopplingar om man inte är noggrann och kunnig.

När du ändå håller på och skruvar , så är det lika bra att montera en jordfelsbrytare. Dełs höjer den säkerheten och sedan avslöjas ev. farliga felkopplingar
 
Ok det är lite småkul att ni svarar olika ang. kabeldimensioner är det för att det sk reglementet ger utrymme för tolkningar eller hur kan det bli så olika råd? 10mm2 till 1.5mm2 är rätt stor skillnad på tipsen.

Finns säkert en logisk förklaring vill inte vara ironisk jag är bara nyfiken.

Och återigen är jag mycket tacksam för hjälpen på detta forum!
 
Ok de konstiga färgerna kan inte bero på de "kedjor" vet inte vad det kallas med el-element som är inkopplade?
 
Tjenare, ny på forumet och hoppas ingen tar illa upp av min iakttagelse...

Ganska intressant hur många som verkligen ger sig in på att göra behörighetskrävande elarbeten som sen I sin tur skriver på ett forum och frågar efter hjälp.
Jag själv hade aldrig riskerat att göra en inkoppling av något som dels kan vara farligt och som dels är "olagligt"

Saker är ju trotsallt behörighetskrävande av en anledning...
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Novisfixaren skrev:
Ok det är lite småkul att ni svarar olika ang. kabeldimensioner är det för att det sk reglementet ger utrymme för tolkningar eller hur kan det bli så olika råd? 10mm2 till 1.5mm2 är rätt stor skillnad på tipsen.
Det är ingen som skrivit att du behöver använda 10mm2 någonstans. För N-ledaren till mätaren räcker det med 1.5 mm2 för det kommer inte gå någon nämnvärd ström genom den. För fasledarna använder du minst samma dimension som fasledarna från huvudbrytaren. 6 mm2 RK är förmodligen enklast att få tag på, men se upp med de tunna kardelerna som egentligen inte funkar så bra när skruven ligger direkt mot, som de verkar göra på din huvudbrytare. Tar man i för hårt så kapas en del kardeler av skruven. Modernare prylar har hissklämmor, och då är det inget problem med RK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.