Fairlane Fairlane skrev:
Hur många säkringar är det som går till det elementet. Är det en så är det 230V, är det två så är det 400V.

Att mäta spänningen är inte svårt, men det finns många som vare sig har utrustning eller någon som helst kunskap, därav mitt "om man kan mäta".
Jag förstår. Tack.
 
Fairlane
För att svara på den första frågan, om man tar med elementet till en elektriker som monterar passande kontakt så skulle det förvåna mig mycket om man hittade någon som gjorde det. Arbetet utförs på plats, av elektriker om det ska göras enligt lag, eller av någon annan som kan, men inte får.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För att svara på den första frågan, om man tar med elementet till en elektriker som monterar passande kontakt så skulle det förvåna mig mycket om man hittade någon som gjorde det. Arbetet utförs på plats, av elektriker om det ska göras enligt lag, eller av någon annan som kan, men inte får.
Att sätta stickpropp på elementet är väl inte fråga om fast installation? Det förutsätter ju att man får tag på en passande stickpropp eller kan återanvända den gamla. Men lyckas man med det är det ju arbete på elementet och inte den fasta installationen. Då borde det väl vara fritt för vem som helst med nödvändig kännedom att göra det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det lyser 400V när jag mäter mellan blåa och svarta i boxen. Kan jag mäta mellan faserna och jorden (= för att se om det är 230V) eller löser jag ut JFB då? Och därefter antar jag att man kan dra slutsatsen att det är 400V framdraget, trots blå FK?

A Avemo skrev:
Att sätta stickpropp på elementet är väl inte fråga om fast installation? Det förutsätter ju att man får tag på en passande stickpropp eller kan återanvända den gamla. Men lyckas man med det är det ju arbete på elementet och inte den fasta installationen. Då borde det väl vara fritt för vem som helst med nödvändig kännedom att göra det?
Jag är inte ute efter den typen av lösning då det inte känns helt bra att skarva elementkabeln med allt vad det innebär. Förstår dock om frågan är ställd av rent intresse.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ja du har 400V, när det gäller att mäta mellan fas och jord så blir svaret det beror på vilken mätare du har. Vissa löser inte JFB medans andra löser en JFB.
Du ska inte skarva nått utan när du köper ett nytt element får du en ny dosa och "sladd" och väggfäste som du ska montera i stället för det g:a som du demonterar. OM det inte skulle slumpa sig att det som sitter på det nya elementet passar, vilket jag inte tror.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja du har 400V, när det gäller att mäta mellan fas och jord så blir svaret det beror på vilken mätare du har. Vissa löser inte JFB medans andra löser en JFB.
Du ska inte skarva nått utan när du köper ett nytt element får du en ny dosa och "sladd" och väggfäste som du ska montera i stället för det g:a som du demonterar. OM det inte skulle slumpa sig att det som sitter på det nya elementet passar, vilket jag inte tror.
Det är en spänningsprovare från Jem o Fix för drygt 100 spänn så jag misstänker att den löser ut 🙂 så bäst att låta bli, tack!
 
Panor82
A Avemo skrev:
Att sätta stickpropp på elementet är väl inte fråga om fast installation? Det förutsätter ju att man får tag på en passande stickpropp eller kan återanvända den gamla. Men lyckas man med det är det ju arbete på elementet och inte den fasta installationen. Då borde det väl vara fritt för vem som helst med nödvändig kännedom att göra det?
Nu kanske jag tar i men en vanlig stickpropp kanske funkar men om det räknas som snabbkopplingsdon så är det elinstallationsarbete enligt ELSÄK-FS 2017-2 2KAP. 1 paragrafen. Mest för kännedom.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja du har 400V, när det gäller att mäta mellan fas och jord så blir svaret det beror på vilken mätare du har. Vissa löser inte JFB medans andra löser en JFB.
Du ska inte skarva nått utan när du köper ett nytt element får du en ny dosa och "sladd" och väggfäste som du ska montera i stället för det g:a som du demonterar. OM det inte skulle slumpa sig att det som sitter på det nya elementet passar, vilket jag inte tror.
Tror man måste använda adax egen do
P ptk skrev:
Det lyser 400V när jag mäter mellan blåa och svarta i boxen. Kan jag mäta mellan faserna och jorden (= för att se om det är 230V) eller löser jag ut JFB då? Och därefter antar jag att man kan dra slutsatsen att det är 400V framdraget, trots blå FK?


Jag är inte ute efter den typen av lösning då det inte känns helt bra att skarva elementkabeln med allt vad det innebär. Förstår dock om frågan är ställd av rent intresse.
vanligt att man hade blå färg till faserna till elementen. Verkade inte vara så noga med det där förr i tiden. Man använde gärna de färger man kanske hade mest av. Möjligen svart, blå och gul/grön.
Anledningen till att det inte verkar finnas någon tredje fas med i dosan kan vara många. Den kanske ligger skarvad bakom dosan? Eller så har de gått ut till två element i ett separat rör med samma fas och i ett annat rör dragit de andra faserna och delat upp dem på ytterligare 2 element. Har man fyra element på t.ex. en våning så kommer ju det fjärde elementet dela fas med något av de andra.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
P ptk skrev:
Det är en spänningsprovare från Jem o Fix för drygt 100 spänn så jag misstänker att den löser ut 🙂 så bäst att låta bli, tack!
Inte säkert att elementgrupperna ligger över jordfelsbrytaren ens.
 
E elmont skrev:
Det är ju även lite konstigt att det är bara två färger då det inte är sista uttaget, det borde ha varit tre färger så att man kan rotera belastningen. Är det däremot en 230V slinga ska det bara vara två färger.
Ps
Eller så är det en g:a 230v slinga som kopplats om till 400V.
Det kan vara t.ex . 4 element på en våning. Då får 2 st av elementen samma faser. Man kan ha dragit rören från en kopplingsdosa och gått ut åt olika håll. Ena hållet drar man kanske med sig alla 3 faserna och i andra röret bara 2 st då man inte kan splitta upp det bättre på fyra radiatorer
 
Oavsett vad du köper, så köp det inte på bygghemma. Jag köpte Ardax där. De kunde inte leverera. Jag fick typ 7 olika besked om när leverans skulle ske om 2 dagar, nästa vecka, i eftermiddag, om två veckor osv. När jag annullerade ordern var de väldigt ovilliga att betala tillbaka. Skulle just polisanmäla, då kom pengarna. Jag fick 4 olika försäkringar om att nu är pengarna på väg.

Ett rent skojarföretag.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Oavsett vad du köper, så köp det inte på bygghemma. Jag köpte Ardax där. De kunde inte leverera. Jag fick typ 7 olika besked om när leverans skulle ske om 2 dagar, nästa vecka, i eftermiddag, om två veckor osv. När jag annullerade ordern var de väldigt ovilliga att betala tillbaka. Skulle just polisanmäla, då kom pengarna. Jag fick 4 olika försäkringar om att nu är pengarna på väg.

Ett rent skojarföretag.
Har för mig att jag köpte mina där. Vid två tillfällen. Men de hade kanske inte leveransproblem då. En liten transportskada på ett element som jag inte orkade reklamera. Annars funkade det bra de gångerna.
 
H hempularen skrev:
Oavsett vad du köper, så köp det inte på bygghemma. Jag köpte Ardax där. De kunde inte leverera. Jag fick typ 7 olika besked om när leverans skulle ske om 2 dagar, nästa vecka, i eftermiddag, om två veckor osv. När jag annullerade ordern var de väldigt ovilliga att betala tillbaka. Skulle just polisanmäla, då kom pengarna. Jag fick 4 olika försäkringar om att nu är pengarna på väg.

Ett rent skojarföretag.
Jag kan styrka under på detta. Har beställt en gång utan att läsa recensionerna klantigt nog. Aldrig mer. Jag klarade mig tack och lov. Skitföretag.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ajdå
H hempularen skrev:
Oavsett vad du köper, så köp det inte på bygghemma. Jag köpte Ardax där. De kunde inte leverera. Jag fick typ 7 olika besked om när leverans skulle ske om 2 dagar, nästa vecka, i eftermiddag, om två veckor osv. När jag annullerade ordern var de väldigt ovilliga att betala tillbaka. Skulle just polisanmäla, då kom pengarna. Jag fick 4 olika försäkringar om att nu är pengarna på väg.

Ett rent skojarföretag.
Ajdå 😬
Beställning lagd igår. Vi får väl se hur det går nu 🧐
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.