Thorsella skrev:
Har ju köpt denna pump för de va lågt flöde i den. Drar 5watt på lägsta läget. En frekvensare funkar ju inte då de är enfas
Då har du ju redan förutsättningar att kunna få lågt flöde med den pumpen, vad är det för typ/modellbeteckning på den? Att försöka reglera med dimmer, även av typ som är avsedd för småfläktar osv fungerar inte eller dåligt på villapumpar, de blir i bästa fall bara betydligt varmare.

Om du har termostater och dessa är fullt öppnade får du omvänt ännu lägre difftemp, högre retur, det är bättre om du ställer in dem så att de kan strypa flödet vid behov. Annars måste du ordna strypningen på annat sätt om det går vid varje element eller eventuellt med någon ventil vid din shunt eller pump. Det verkar som du har ett gammalt system för självcirkulation eftersom du får så stort flöde trots att pumpen är nedställd och dessutom modern och liten.

Hur klarar du att hålla tempen i huset vid olika utetemp och framledningstemp, är det jämt mellan olika rum osv? Ibland kan det vara bra att öka framtemp rejält och sen låta termostaterna begränsa flödet och öka tempdiffen över kretsen. Detta är inget problem eftersom du vedeldar och har tillgång till hög vattentemp, du behöver inte sträva efter lägsta möjliga framledning, då får du högt flöde och högre retur.
 
Märkligt att 3500l tar slut på 24timmar vid 4-5graders utetemp om tempdiffen över radiatorkretsen är så pass liten.
Hur många kvm värmer du då?
 
135 kvm. 1,5 plans
 
Är problemet inte pumpningen mellan tankarna då?

Annars sätter man en strypventil på returledningen innan shunten så att du kan strypa ned flödet. Med innetempstyrd shuntreglering kommer då framledningstempen att stiga automatiskt.
 
Jag fattar inte hur det kan gå så mycket energi för dig.

Jag kan jämföra med mitt hus på 99m2 från 1909. 4000l vatten, 25m kulvert. Dock något tilläggsisolerat.
Jag klarar mig i tre dygn, ca 72h innan jag behöver elda igen.
Då är dock tankarna på 35 grader nästan rakt igenom, samma som returtemp från elementen. Jag brukar trycka upp dem till ca 85 grader.

Är skiktningen bra i tankarna?
 
Jag tycker det siktar sig bra. På sommaren när radiator pumpen inte är igång så klarar jag mej 6dagar med varmvatten. Ett barn på 2 år å sambon. Jag duchar på jobbet
 
6 dagar varmvatten är INTE bra med 3,5 m3, har du en massa oisolerade rör eller dåligt isolerade tankar?
 
Nej allt är isolerat. Duschvattnet går ju minst en gång om dagen minst 30 min på sommaren
 
Blir radiatorerna överhuvudtaget varma?
Den lilla pumpens flöde och en tempdiff på 2-3° borde inte kunna överföra mer än högst ett par kW.
Hur funkar det när det blir kallt ute?
 
Hej thorsella Vad är det för cp du har köpt?Kanske en perfecta logic du kanske skulle ha som reglerar varvtalet själv som går ner till 5w.
 
Hur tar du ut tappvarmvattnet?
Enkel vvb i topp på tank så tar tanken slut snabbt om tanten är gla i o långduscha.
 
Slinga
 
En sådan där automatisk CP är väl tryckstyrd, dvs den justerar farten för att upprätthålla en förbestämd tryckskillnad mellan in/ut på pumpen. Om man då har ett system med lågt tryckfall (typ grova rör och helt öppna termostater) så kommer CP arbeta med full effekt hela tiden, dvs skapar ett stort flöde. Om du vill ha ett lägre flöde så måste flödet strypas vid alla radiatorerna eller byta till en CP som man kan styra manuellt istället för automatiskt.

och, NEJ du kan inte justera farten med en dimmer...
 
Det går att låsa den på lägsta hastighet med. Och även om jag skulle stänga alla termostater så skulle den ju bara cirkulera runt vattnet och tömma på värme
 
Det verkar ju inte som ts har typ självcirkulationsraddar.Det händer faktiskt att vi sätter dit en trycklegeringsventil på returen för att få ner trycket på returen för dom flesta termostaterna är inställda på att klara 10kpa och då brukar vi ställa in dom på 15kpa (trycklegeringsventilen)och då blir inte differenstrycket för stort.Jag menar om man har en varvtalsstyrd cp behöver man inte tänka på trycket och inte hålla på med en dimmer men dom kostar.Perfectan kan du ställa i 3 lägen så flödet blir nog inte för stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.