A Avemo skrev:
Eftersom huvudsäkringen gick före spissäkringen så finns det något mer i lägenheten som drar en betydande ström
Aha! Måste gå på upptäcksfärd!
 
Kan du ta en bild på säkringen som löste ut? Huvudsäkringen brukar vanligtvis vara en gammaldags propp i porslin. Den brukar inte sitta inne i lägenheten. Så om det som löste var något du kunde återställa undrar jag om det verkligen var huvudsäkringen. Det är inte jordfelsbrytaren som löst ut? Om så skulle vara fallet är det ett dåligt betyg åt spisen snarare än inkopplingen.
 
A Avemo skrev:
Kan du ta en bild på säkringen som löste ut? Huvudsäkringen brukar vanligtvis vara en gammaldags propp i porslin. Den brukar inte sitta inne i lägenheten. Så om det som löste var något du kunde återställa undrar jag om det verkligen var huvudsäkringen. Det är inte jordfelsbrytaren som löst ut? Om så skulle vara fallet är det ett dåligt betyg åt spisen snarare än inkopplingen.
Ja, det är säkert jordfelsbrytaren. Jag är rädd att jag inte behärskar terminologin. Jag vet att det finns en "riktig huvudströmbrytare" för hela huset nere i källaren, men dit vet jag inte om jag har tillträde, och eftersom jag kunder återställa, så är det väl i lägenheten felet sitter? Jag testade ugnen ytterligare en gång, den här gången med bara en lampa och kylskåpet igång. Jordfelsbrytaren slog ifrån efter tre minuter...

Kass spis tror du alltså? På vilket sätt då. Kan man verkligen utesluta att det är min amatörmässiga installation som är problemet?

Frida
 
Nolla och jord kanske är ihopkopplade någon stans?
 
Då skulle den lösa ut med spisen igång också. Det kan vara fukt i ett element.

Det är något svårt att hjälpa någon som skriver utan att veta vad den skriver.
 
Om du lägger upp en bild på prylen som löste ut så kan vi nog svara på vad det är. Om det är en jordfelsbrytare så tror jag att elementet i ugnen är dåligt. Det är såvitt jag förstår inte så ovanligt. Det går att byta. Möjligen tveksamt om det är värt besväret dock.

Utan att se är det svårt att utesluta att det är installationen det är fel på. Men såsom du beskriver det håller jag det för mindre troligt.
 
A
Det är ju en candy varför förvånade?
 
A Avemo skrev:
Om du lägger upp en bild på prylen som löste ut så kan vi nog svara på vad det är. Om det är en jordfelsbrytare så tror jag att elementet i ugnen är dåligt. Det är såvitt jag förstår inte så ovanligt. Det går att byta. Möjligen tveksamt om det är värt besväret dock.

Utan att se är det svårt att utesluta att det är installationen det är fel på. Men såsom du beskriver det håller jag det för mindre troligt.
Jordfelsbrytare?
Elcentral med jordfelsbrytare och säkringar märkta Hager, några i påslaget läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F FridaO skrev:
Jordfelsbrytare?
[bild]
A Avemo skrev:
Om du lägger upp en bild på prylen som löste ut så kan vi nog svara på vad det är. Om det är en jordfelsbrytare så tror jag att elementet i ugnen är dåligt. Det är såvitt jag förstår inte så ovanligt. Det går att byta. Möjligen tveksamt om det är värt besväret dock.

Utan att se är det svårt att utesluta att det är installationen det är fel på. Men såsom du beskriver det håller jag det för mindre troligt.
Inser precis nu att det till och med står jordfelsbrytare på den... Men är det bara den grå "knappen" som är själva jordfelsbrytaren? Är det fel att kalla de svarta för säkringar? Ju mer man vet desto mer inser man att man inte kan, sägs det. Inser att det stämmer... Är riktigt förvirrad nu;-)
 
electroluxaren skrev:
Det är ju en candy varför förvånade?
Jag hade föredragit en Electrolux alla dagar i veckan, men vi "behöver" en diskmaskin och måste bygga om köket för att få in en sådan. Inte ens en bänkdiskmaskin går att tvinga in i skåpen... Vill inte förstöra ett fint 40-talskök om vi kan undvika det......
 
D Daniel 109 skrev:
Då skulle den lösa ut med spisen igång också. Det kan vara fukt i ett element.

Det är något svårt att hjälpa någon som skriver utan att veta vad den skriver.
... Men någon är väldigt tacksam:)...
 
F FridaO skrev:
Inser precis nu att det till och med står jordfelsbrytare på den... Men är det bara den grå "knappen" som är själva jordfelsbrytaren? Är det fel att kalla de svarta för säkringar? Ju mer man vet desto mer inser man att man inte kan, sägs det. Inser att det stämmer... Är riktigt förvirrad nu;-)
Prylen det står JFB under är en jordfelsbrytare. Prylarna med siffror under är säkringar.
 
useless useless skrev:
Prylen det står JFB under är en jordfelsbrytare. Prylarna med siffror under är säkringar.
Verkar ju rimligt;-)
 
Då verkar det väldigt mycket som att din installation är korrekt, men det finns ett jordfel i elementet till ugnen. Om spisen fungerade hos säljaren kan det bero på att där inte fanns någon jordfelsbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.