Är sista bilden från samma spis som i bild 2?
 
A Avemo skrev:
Längst uppe till vänster under locket i din sista bild skymtar något som ser ut som mässing. Är det möjligen byglingsbleck som du kan dra ut därifrån? Om vi gissar att så är fallet så skall ett sitta mellan 1 och 2, ett mellan 2 och 3 samt ett mellan 4 och 5. Sedan tar du din gamla treledade kabel och ansluter nolla till 4 eller 5 och fasen till 1, 2 eller 3. Jorden precis som idag till jordsymbolen. Om jag gissar fel och mässingbitarna är något annat så skall det i alla fall kopplas så, men du får bygla med något annat.
Kan mycket möjligt vara så. De gick alla fall att ta bort dem och de passar misstänkt bra in i plinten ;-). Om jag kopplar som du föreslår så ligger bygeln mellan 1 och 2 respektive 2 och tre emot varandra (se bild)

Elektrisk komponent med kopplingsterminaler monterade på en metallplint med en lös bygel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har det någon betydelse att de vidrör varandra? Det ser ut att finnas 2 "ingångar" i 3an (se bild). Är det kanske så att denna ska användas på något sätt för att undvika att de ligger inpå varandra?

Elektrisk anslutningsplint med bryggor mellan terminaler inuti ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning

Frida
 
useless useless skrev:
Är sista bilden från samma spis som i bild 2?
Ja plinten sitter på den nya spisen (med kopplingsschemat från bild 2). Är det något knasigt?
 
A
Att lägga så mycket jobb på en spis/disk som inte lever så länge
 
Haha, ja... Men jag lär mig ju massor...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F FridaO skrev:
Har det någon betydelse att de vidrör varandra? Det ser ut att finnas 2 "ingångar" i 3an (se bild). Är det kanske så att denna ska användas på något sätt för att undvika att de ligger inpå varandra?
Det är helt i sin ordning att de rör vid varandra. Det finns ett annat inkopplingsalternativ enligt bilden i första inlägget (som du inte skall använda) där plint 3 skall byglas med plint 4. Då passar det med det andra hålet på plint 3.Det ser helt rätt ut som du satt dem.
 
A Avemo skrev:
Det är helt i sin ordning att de rör vid varandra. Det finns ett annat inkopplingsalternativ enligt bilden i första inlägget (som du inte skall använda) där plint 3 skall byglas med plint 4. Då passar det med det andra hålet på plint 3.Det ser helt rätt ut som du satt dem.
Åh tack så mycket för hjälpen!
/F
 
Hur gick det med inkopplingen?
 
Hej!

Känner mig ganska säker på att inkopplingen brev rätt tillslut, men det verkar som om vårt elnät bara klarar själva hällen. När vi provade ugnen gick säkringen. Miin man har en bekant som också äger en Candy och han hade tydligen också haft problem just med ugnen... Trist! Men nu har vi försökt i alla fall. Ock så har jag lärt mig att tolka ett kopplingsschema. Inte fy skam ändå:) Tack för all hjälp!

/Frida
 
Det borde gå att köra ugnen om du inte kör plattorna på max samtidigt.
 
Vad har du för säkring? Var det spissäkringen eller huvudsäkringen som löste? Standard för alla enfaslägenheter är att man inte kan använda spisen fullt ut utan att en säkring löser. Som sagt borde du kunna använda ugnen. I fallet att spissäkringen löste är frågan om några plattor eller diskmaskinen var igång samtidigt. I fallet att huvudsäkringen löste är frågan även om du hade något annat effektkrävande igång samtidigt. Typ dammsugare eller tvättmaskin. Om säkringen löste omedelbart när ugnen slogs på låter det som att något är fel. Det borde ha varit med en viss fördröjning.
 
Jag har en period kört två kylar, mikro och en fullstor spis på ett 10A uttag. Man får tänka sig för så man inte överbelastar. Men det går att använda allt, dock inte samtidigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det borde gå att köra ugnen om du inte kör plattorna på max samtidigt.
Bara ugnen igång. Testade både med och utan varmluft med samma resultat. Men som Avemo upplyst mig om så spelar det roll om det är spissäkringen eller huvudsäkringen som går. Det var huvudsäkringen som gick efter att ugnen varit igång i några minuter...

/F
 
Hur många ampere är huvudsäkringen på? Vad mer elektriskt var igång samtidigt? Något värmegolv i badrummet kanske? Eftersom huvudsäkringen gick före spissäkringen så finns det något mer i lägenheten som drar en betydande ström.
 
A Avemo skrev:
Vad har du för säkring? Var det spissäkringen eller huvudsäkringen som löste? Standard för alla enfaslägenheter är att man inte kan använda spisen fullt ut utan att en säkring löser. Som sagt borde du kunna använda ugnen. I fallet att spissäkringen löste är frågan om några plattor eller diskmaskinen var igång samtidigt. I fallet att huvudsäkringen löste är frågan även om du hade något annat effektkrävande igång samtidigt. Typ dammsugare eller tvättmaskin. Om säkringen löste omedelbart när ugnen slogs på låter det som att något är fel. Det borde ha varit med en viss fördröjning.
Det var lägenhetens huvudsäkringen som gick efter att ugnen varit igång i några minuter (testade två gånger både på varmluft och vanlig ugn). När huvudsäkringen väl gått gick den inte att sätta på igen förrän ugnen var avstängd. Hällen fungerar dock utan problem. Ingen tvättmaskin, dammsugare eller värmegolv igång och inget annat heller (utöver det vanliga) vad jag minns.

Jag vet ärligt talat inte vilken säkring som gäller. Vi har en jordfelsbrytare och på huvutströmbrytaren där står det 25A. Vet inte om det är maxkapaciteten eller det faktiska amperen. Sedan har vi ett gammalt proppskåp med plats för två proppar. Bara en används och den proppen ligger på 25 A (fortfarande hel såvitt jag kan se).

Menar du att säkringen hade utlöst direkt om spisen var felkopplad? Några ljusa idéer?

/F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.