sunqan skrev:
Varför göra det nu? När du väl börjar jobba ska du väl inte ha på vattnet?
För att kunna stänga av den delen av huset (och inte kök, toaletter etc på övervåningen) när jag t.ex. bilar runt vattenrör. Känns lite jobbigt att stänga av inkommande vatten och bila till man hittar något och då börja försöka koppla in något.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kan du inte sätta ventilen på andra sidan väggen? Spontant på bilden så ser det väldigt trångt för att komma dit med två skiftnycklar. Verkar inte finnas alls mycket utrymme att bända på heller.

Hur var det, försedde den där ledningen någon annan del av huset också? Om inte skulle jag följt rådet att plugga röret. Muttern som sitter där är gammal och lättast är att köra en ny klämring med propp för 16 rör.

Nya rör bör du dra med tanke på vad vi ser så gissar jag på att dom suttit sen 60-talet. Behöver inte vara negativt men nog börjar dom ha gjort sitt. Brukar inte vara superfräscha inuti beroende på vilket vatten ni har.

Här har du hur jag proppade gamla 22-rör. Samma princip för dina 16-rör fast en modell mindre. Eller två, för du har mätt dom så att det inte är 18-rör? :)
https://www.byggahus.se/forum/socia...saknar-erfarenhet-och-ska-renovera-hus-5.html
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Du hann svara på min fråga ser jag. Men då återstår det att se om du inte kan koppla någon annanstans?

Kom ihåg, du får inte använda en rörtång/polygrip på klämringskopplingar. Risken är att du gör muttern oval och då sluter den inte tätt mot klämringen.

Även om ingen sagt det och det kanske är en självklarhet så är det inga som helst problem att göra det där själv :) Det gäller bara att reda ut vad som är lämpligast och frågorna blir en del när man inte ser utrymmets storlek och lite annat.
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Är du hundra på att det är 16mm-rör? Den äldre standarden är väl 15?
 
Är inte den äldre standarden 16 och den nya 15mm?
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Värdelös har rätt.
 
useless skrev:
Är inte den äldre standarden 16 och den nya 15mm?
Jo, förståss. Och då får väl ts lite problem med att hitta delar... 16-koppling på 15-rör funkar väl men tvärt om är värre. Och att hitta 16-kopplingar är väl inte så lätt? (Hjälpte grabben för 10 år sen och då hittade jag förminskningar som funkade)
 
Nej, det är nog svårt att få tag på en ventil för 16mm rör. I så fall är det nog enklast att kapa bort en lite längre bit och sätta ett par bitar 15mm rör på var sida om ventilen.
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
fast ts har ju länkat till en 16mm ballofix i början av tråden så det verkar ju inte vara nå problem att hitta........
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
Vatette har en hel del 16 delar
 
Hej!

Tack för alla svar. Det har peakat lite på jobbet så jag har inte hunnit köpa några delar ännu. Som någon påpekat är inte 16mm delar något man hittar på Biltema. Röret är förövrigt Dy=16mm (det är det man kallar 16mm rör antar jag).

Tipset om att ta två 15mm bitar låter bra, jag antar att man behöver köpa 2x15-16 klämringsövergångar, 15mm rör, stödhylsor till 15 och 16mm och en ballofix man på något sätt kan koppla ihop med 15-16mm övergångarna.

Lär nog leta efter en ballofix med 16mm i första hand dock.

Om jag skulle plugga vilket förr eller senare kan bli aktuellt (förr ifall det inte funkar med ballofixen och jag står med sprutande rör och vattenlöst hus). Vad behöver jag för delar att:
1. Metoden som Chris of sweden använder med (Mutter, Propp, Klämringskoppling, Stödhylsa, Klämring, Mutter.
2. Täcklock i T-koppling. Är det olika lock till olika kopplingar eller köper man en ny mutter + lock för en 16mm T-koppling och det är 99,9% säkert att det funkar?
 
Hej!

Har suttit och surfat lite nu på morgonen för att planera vad jag ska köpa.

Är T-kopplingarna på första bilden Securex?
 

Bästa svaret

Krilleman
Ja dessa är Securex. Ska du skrava vidare där måste du veta storleken på gängan under muttern alternativt veta installationsåret för det skiljer!

Såhär skriver vatette:

Hur skall jag koppla ett gammalt kopparrör med Securexkoppling?

Under avsnittet ROT i fickkatalogen visas lösningar på övergång mellan Securex och Vatette. Kontrollera först vilken gänga kopplingen har eftersom denna ändrades 1954. Mät gängans utvändiga diameter, Ø22,5=G5/8 och Ø21=M21x1,5 välj därefter rätt koppling från katalogen.


Men det ser inte alls omöjligt ut att bara skära in två ballofixer. Glöm dock inte stödhyslor 16x1,0 då 16mm rör ofta är glödgade!
 
  • Gilla
Geatki och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Ja dessa är Securex. Ska du skrava vidare där måste du veta storleken på gängan under muttern alternativt veta installationsåret för det skiljer!

Såhär skriver vatette:

Hur skall jag koppla ett gammalt kopparrör med Securexkoppling?

Under avsnittet ROT i fickkatalogen visas lösningar på övergång mellan Securex och Vatette. Kontrollera först vilken gänga kopplingen har eftersom denna ändrades 1954. Mät gängans utvändiga diameter, Ø22,5=G5/8 och Ø21=M21x1,5 välj därefter rätt koppling från katalogen.


Men det ser inte alls omöjligt ut att bara skära in två ballofixer. Glöm dock inte stödhyslor 16x1,0 då 16mm rör ofta är glödgade!
Tack! Skruvade isär och mätte Øy=20,8-20,9mm. Det innebär nog att jag kan halvera inköpen :).

Du har skrivit flera råd i det här ämnet så när jag lägger lite Byggahuspussel får jag denna inköpslista, stämmer det här?:
1. Som backup om inkoppling av Ballofix inte funkar kan jag plugga T-kopplingen och behålla befintlig mutter (som verkar sitta fast så jag får nog kapa loss den), då behöver jag två stycken Securexplugg RSK1807254 (FG0600472).

2. Om jag vill koppla in något som går att koppla vidare på. Då tar man bort befintlig mutter och skruvar på det här direkt på T-kopplingen.

- 2x Vatette övergångskoppling Securex Dy16x Vatette Dy15 invändig gänga efter 1954, RSK1946482.
- Om jag bara vill plugga 2x Vatette plugg 15mm RSK1945971.
- Vill jag koppla på en Ballofix direkt på övergångskopplingen vad behöver jag då?

Närbild på mutter och rördelar i ett VVS-projekt, med vitmålad yta och synlig gängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.