Hej!

Jag behöver stänga av vattnet till en del av huset för att börja renovera där. På sikt tror jag att rören kommer bli pluggade då nya rör troligtvis dras.

Hur gör man för att montera på någon avstängningsventil (typ Ballofix) på dessa två Ø16mm rör (dom stora i T-kopplingen är Ø22mm)?

Målade vattenrör med Ø16mm och Ø22mm markerade för installation av avstängningsventil.
 
Vad tror ni om en sån här? 16x16 ballofix kulventil. Jag antar att det bygger på att man måste kunna dra isär rören lite eller finns variant som är som en "skjutmuff"? 16x16 mm Ballofix kulventil med klämringar och vred på en webbplatssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på att risken ärmstor att isoleringen innehåller asbets.
 
Petter Forsen skrev:
Tänk på att risken ärmstor att isoleringen innehåller asbets.
Tänk på att man kan krocka när man åker och handlar delar.

Mig veterligen är det stoppklack i alla ballofixer.
Det ser ut att vara ganska lång sträcka så det borde väl gå att bända isär lite?
 
Så det finns ingen "specialkoppling" man typiskt använder i såna här fall? Om det nu inte går att bända isär.

Ps. Tack! Ska vara försiktig ifall jag river isolering. Ds.
 
Kapa röret motsvarande vad ventilen bygger melkan ansatserna. Då har du ca 15 mm som rörändarna skall isärrna och klämringarna först, det är svårare att få isär, har gjort deta några gånger till och överfalksmuttern åt fel håll.
 
vad är det du måste bända isär då? Du kan ju lossa det i ena änden? Sitter ju t-kopplingar där med muttrar.
 
kulle
Hur ser det ut på andra sidan väggen, på de rören du tänkt kapa ?
 
Stefan1972 skrev:
vad är det du måste bända isär då? Du kan ju lossa det i ena änden? Sitter ju t-kopplingar där med muttrar.
Det har du rätt i! Jag antar att det är tätat med klämring där? kan det bli problem att lossa och sen dra åt igen?
 
kulle skrev:
Hur ser det ut på andra sidan väggen, på de rören du tänkt kapa ?
Rören viker direkt ner mot golvet. Det är där inne jag ska renovera så potentiellt måste dom rören bort, men pluggar jag nu är en hel del av huset vattenlöst.
 
kulle
Ja men då är det ju inget problem att dra isär det lite för att få på ballofixerna
 
Det är mjuka rör så glöm inte stödhylsan 16mm.
 
Skruva loss i t-kopplingen och på med ett täcklock?
 
kulle
sunqan skrev:
Skruva loss i t-kopplingen och på med ett täcklock?
#10 :)
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Varför göra det nu? När du väl börjar jobba ska du väl inte ha på vattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.