MultiMan MultiMan skrev:
40Nm? Då förstår du väl att den antingen var trasig (skuren gänga t ex) eller felaktigt handhavande?
Suck... nej, jag vet ju inte exakt hur hårt jag drog. Inga trasiga gängor. Det var inte en utan en hel rad med dvärgbrytare.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Bara att inse fakta
Man får vad man betalar för :crysmile:
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Och man måste läsa på när man börjar med "ny material" från annan leverantör.

Om Biltema inte angivit att säkringarna är avsedda för RK, så är det helt ok i mina ögon att RK inte funkar.

Om Du bara vill ha material som klarar allt, utan att Du själv behöver tänka, så får Du väl en gång för alla leta upp ett fabrikat som uppfyller detta, och sedan köpa dessa, utan att knorra eller vara avundsjuk över att andra kan handla för halva priset.

I en normal bostad använder man inte RK - Biltema vänder sig inte till industrisektorn...

Och för övrigt, montera säkringar i 230/400V-system är behörighetskrävande. Av en yrkesman kan man kräva att de skall klara av att kontrollera materialens lämplighet för avsedd användning. Idag görs det inte genom att skruva ihop och provrycka, idag skall det sker genom att man läser och kollar specifikationerna på det som man monterar. Det är inte en slump att el-yrkesgymnasium idag är 3-årigt, och bland annat innehåller ett ämne som heter "svenska".

Sedan är det beklämmande att de som levererar material inte också har gått någon tvingande kurs i just "svenska", men en del verkar ha haft extratimmar i "bild" (tidigare kallat "teckning") i stället för :( Jag gillar inte manualer som ser ut som en dålig serietidning...)

För övrigt vore det intressant att se Dig dra en M4 / M5-skruv med 40 Nm. Vanlig 8.8 - skruv skall dras med 24 Nm vid M8 eller 47 Nm vid M10. Båda dessa värden kräver momentarm typ skiftnyckel eller spärrskaft. Går inte att uppnå vettigt med skruvmejsel... En M5 skall hålla för 5,7 Nm innan den tillåts gå av (skallen lossna från skruven).
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Och man måste läsa på när man börjar med "ny material" från annan leverantör.

Om Biltema inte angivit att säkringarna är avsedda för RK, så är det helt ok i mina ögon att RK inte funkar.

Om Du bara vill ha material som klarar allt, utan att Du själv behöver tänka, så får Du väl en gång för alla leta upp ett fabrikat som uppfyller detta, och sedan köpa dessa, utan att knorra eller vara avundsjuk över att andra kan handla för halva priset.

I en normal bostad använder man inte RK - Biltema vänder sig inte till industrisektorn...

Och för övrigt, montera säkringar i 230/400V-system är behörighetskrävande. Av en yrkesman kan man kräva att de skall klara av att kontrollera materialens lämplighet för avsedd användning. Idag görs det inte genom att skruva ihop och provrycka, idag skall det sker genom att man läser och kollar specifikationerna på det som man monterar. Det är inte en slump att el-yrkesgymnasium idag är 3-årigt, och bland annat innehåller ett ämne som heter "svenska".

Sedan är det beklämmande att de som levererar material inte också har gått någon tvingande kurs i just "svenska", men en del verkar ha haft extratimmar i "bild" (tidigare kallat "teckning") i stället för :( Jag gillar inte manualer som ser ut som en dålig serietidning...)

För övrigt vore det intressant att se Dig dra en M4 / M5-skruv med 40 Nm. Vanlig 8.8 - skruv skall dras med 24 Nm vid M8 eller 47 Nm vid M10. Båda dessa värden kräver momentarm typ skiftnyckel eller spärrskaft. Går inte att uppnå vettigt med skruvmejsel... En M5 skall hålla för 5,7 Nm innan den tillåts gå av (skallen lossna från skruven).
Jo, på undersidan används i princip alltid RK eller RQ. Det är lite dumt att uttala sig om något som man har begränsade kunskaper inom. I det här fallet är ämnet elinstallation. En dvärgbrytare som inte löser RQ är inget bra, punkt. 40Nm var uppenbarligen ett skämt vilket jag senare förklarade. Men nu vet vi att du kan räkna på vridmoment.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Här är det RQ6 som använts för intern bygling i centralen
Brytare ska klara denna kabel också. Elektriska kablar RQ6 ordnade för intern bygling på en elektrisk central, redo för brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jo, på undersidan används i princip alltid RK eller RQ. Det är lite dumt att uttala sig om något som man har begränsade kunskaper inom. I det här fallet är ämnet elinstallation. En dvärgbrytare som inte löser RQ är inget bra, punkt. 40Nm var uppenbarligen ett skämt vilket jag senare förklarade. Men nu vet vi att du kan räkna på vridmoment.
Riktigt - jag tänkte inte hela vägen, och det är dumt innan man skriver.

På "matande sida" är RK/RQ vanligt i Sverige. På utgående (gruppledningar) används det "inte".

Köper man en "fabriksbygel" så är det EK även på 6/10 mm². Man får kolla vad Biltema har angivit för lämplig/tillåten ledning för anslutning i deras apparater, om man skall ha dessa.

Att sedan därav Du uttalar Dig om mina kunskaper inom elinstallation betackar jag mig för - det går inte för Dig att avgöra det Du skrivit tvärsäkert om på det underlag Du hittat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.