Jag bodde tidigare i en lägenhet där jag ville sätta upp ett uttag bredvid elcentralen. Jag har full förståelse för att småjobb inte är något man prioriterar så jag tänkte att om man letar reda på en firma som är i närheten så skulle dom kunna klämma in det jobbet i en skarv mellan andra jobb, om det tog 1 vecka eller 4 innan de kom förbi spelade ingen roll heller. Sagt och gjort så kontaktade jag lite firmor varav en erbjöd sig att sätta upp detta uttag till det facila priset av 4000kr. Till ett sådant pris var det uppenbart att man inte var intresserad av mig som kund oavsett förutsättning. Så jag gav upp det det hela och löste mitt problem på annat sätt.
 
Man löser problemet så att säga. Jag har funderat på vad som skrivits här. Tycket det hela blir lite som "Kan du byta vattenkranen på toan i källaren?" Elektrikern svarar då "Nej, då måste jag byta alla vattenledningar fram till kranen också, för jag vet inte vem som monterat dem". Allt samman är högst troligt en form av osund verksamhet där elektriker har fått lagar som gynnar dem.
 
Problemet är löst!
MIn nye favoritelektriker kom direkt efter ett kort samtal och gjorde en snygg och förtroendeingivande installation med CE-märkta komponenter. Han gick också genom alla anslutningar, drog fast en del kopplingar i mina tre elcentraler, gjorde en "balansmätning" och flyttade belastningen lite på vissa uttag. 1500 kr kolsvart (då ingick JFB från Biltema med kapsling) Jobbet tog en timme och framkörningen "kostade 30 kr milen". Vad jag fick lära mig var hur attityden hos elinstallatörsskrået fungerar som inledningen till kollektivt självmord. Jag var villig att anlita en certifierad elektriker - ingen ville komma. Jag var villig att betala vad det kostade - ingen trodde jag kunde betala. Då gick frågan till Litauen...
 
  • Gilla
Schneider69 och 3 till
  • Laddar…
Biltema... jag har stött på det skräpet. Hur hårt jag än drog ledarna så kunde jag fortfarande lossa dem med handkraft. Förhoppningsvis är de bättre idag.
 
Eller så hade Du en ledningstyp som den apparaten inte är avsedd för.

Kontinenten kör väldigt mycket EK (enkelledare, som i vår kabel för utvändig förläggning), där vi har FK i infällda installationer/rör (flerledare, mjukare).

En del apparater som är avsedda (endast) för EK är inte gjorda för att spänna på något så tunnt som kardelerna i en FK, när de "breder ut sig" mellan kontaktytorna. Väldigt hård tvinning kan hjälpa.

Läste Du noga Biltemas produktinformation vilka ledningar den apparaten var avsedd för? Om inte, skyll inte på Biltema för att det inte blev bra när Du inte följde instruktionen - om det nu var det som hände.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Detta är typexempel på ett litet jobb någon vill ha gjort MEN elfolket är inte intresserade. Det är sådana här saker som uppmanar till att det blir mer och mer "hempuleri" istället. För vem orkar söka och/eller vänta på en elektriker som kanske kommer någon gång inom de närmasta åren när han möjligen är hos grannen och gör ett likvärdigt jobb.

Det klagas så mycket på att "svensson" hempular mer och mer men de gör ju inget åt saken annat än att klaga hos elsäkerhetsverket m.fl. Hade ju varit mycket bättre att de utförde jobben. Förstår inte att just elektrikerna skall ha så svårt att få de små jobben att gå ihop när installatörer i andra eller likvärdiga branscher klara av att få ekonomi i sina små installationer utan att ta ockerpriser eller att sälja dyrt material. Har exempel på detta hemmavid då frugan driver företag som utför installationer i hemmen utan att gå omkull eller att sälja dyrt material....
 
  • Gilla
Edgarsven och 1 till
  • Laddar…
Ja elfirmorna verkar vara inställda på att misstänksamt betrakta sina kunder som fiender och störande moment... mycket märkligt och illavarslande för hela branschen
.
 
G
R roli skrev:
Detta är typexempel på ett litet jobb någon vill ha gjort MEN elfolket är inte intresserade. Det är sådana här saker som uppmanar till att det blir mer och mer "hempuleri" istället. För vem orkar söka och/eller vänta på en elektriker som kanske kommer någon gång inom de närmasta åren när han möjligen är hos grannen och gör ett likvärdigt jobb.

Det klagas så mycket på att "svensson" hempular mer och mer men de gör ju inget åt saken annat än att klaga hos elsäkerhetsverket m.fl. Hade ju varit mycket bättre att de utförde jobben. Förstår inte att just elektrikerna skall ha så svårt att få de små jobben att gå ihop när installatörer i andra eller likvärdiga branscher klara av att få ekonomi i sina små installationer utan att ta ockerpriser eller att sälja dyrt material. Har exempel på detta hemmavid då frugan driver företag som utför installationer i hemmen utan att gå omkull eller att sälja dyrt material....
Skulle elnissarna istället få 2-3000kr/h så skulle nog "alla" vara intresserade att besöka privatpersoner. Fast då skulle "ingen" privatperson ha råd med det. :D
Slutar med hemmapul istället iaf.
 
G GargamelSE skrev:
Skulle elnissarna istället få 2-3000kr/h så skulle nog "alla" vara intresserade att besöka privatpersoner. .
Varför alltid ytterligheter, det måste väl för f-n gå att få ekonomi med vettiga priser!:rolleyes:
Klart att ingen vill betala 2-3000:-/h. Vem tar sådana priser överhuvudtaget? Jo, ingen förutom elektrikerna i sina önskedrömmar då.....
 
S Soltorp40 skrev:
Eller så hade Du en ledningstyp som den apparaten inte är avsedd för.

Kontinenten kör väldigt mycket EK (enkelledare, som i vår kabel för utvändig förläggning), där vi har FK i infällda installationer/rör (flerledare, mjukare).

En del apparater som är avsedda (endast) för EK är inte gjorda för att spänna på något så tunnt som kardelerna i en FK, när de "breder ut sig" mellan kontaktytorna. Väldigt hård tvinning kan hjälpa.

Läste Du noga Biltemas produktinformation vilka ledningar den apparaten var avsedd för? Om inte, skyll inte på Biltema för att det inte blev bra när Du inte följde instruktionen - om det nu var det som hände.
Jag är inte dum, har gedigen erfarenhet inom området. Dvärgbrytarna satt i befintlig central, men jag kände på anslutningarna. Dvärgbrytare som inte klarar att hantera en EK, FK, MK eller RK är skit och ska inte säljas.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag är inte dum, har gedigen erfarenhet inom området. Dvärgbrytarna satt i befintlig central, men jag kände på anslutningarna. Dvärgbrytare som inte klarar att hantera en EK, FK, MK eller RK är skit och ska inte säljas.
Vore intressant att se en som inte klarar åtminstone enstaka ansluten tråd av valfri sort. Att det anges begränsningar vid blandade typer eller skilda areor osv är en sak men den du råkade på får vi nog kalla för vad det är dvs ren skit. Och det oberoende av vad ev instruktioner/anvisningar ev skulle ange de är om möjligt ännu sämre och helt utan värde för det mesta.
 
G GargamelSE skrev:
Skulle elnissarna istället få 2-3000kr/h så skulle nog "alla" vara intresserade att besöka privatpersoner. Fast då skulle "ingen" privatperson ha råd med det. :D
Slutar med hemmapul istället iaf.
Man behöver inte raljera, det tillför sällan något positivt till debatten. Vad företaget behöver för timpris styrs ju av debiteringsgrad. För större jobb ligger denna nära 100% på montörer. Om service ligger på säg 80% debiteringsgrad så är det en i storleksordning lika stor ökning som krävs. Dvs. 25% enligt exemplet ovan.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vore intressant att se en som inte klarar åtminstone enstaka ansluten tråd av valfri sort. Att det anges begränsningar vid blandade typer eller skilda areor osv är en sak men den du råkade på får vi nog kalla för vad det är dvs ren skit. Och det oberoende av vad ev instruktioner/anvisningar ev skulle ange de är om möjligt ännu sämre och helt utan värde för det mesta.
Detta var en ledare typ RK eller MK. Åtdragningsmoment brukar anges till runt 2Nm för de kända märkena. Biltemas fick åtminstone 40Nm. Trots detta gick ledaren att dra rakt ut.
 
G GargamelSE skrev:
Skulle elnissarna istället få 2-3000kr/h så skulle nog "alla" vara intresserade att besöka privatpersoner. Fast då skulle "ingen" privatperson ha råd med det. :D
Slutar med hemmapul istället iaf.
Det är nog åt det hållet vi skulle hamna med 0-10% i materialpåslag...:rolleyes::)
 
MultiMan
J Johan456 skrev:
Detta var en ledare typ RK eller MK. Åtdragningsmoment brukar anges till runt 2Nm för de kända märkena. Biltemas fick åtminstone 40Nm. Trots detta gick ledaren att dra rakt ut.
40Nm? Då förstår du väl att den antingen var trasig (skuren gänga t ex) eller felaktigt handhavande?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.