Jag har dragit en ny 3 x 2,5 mm2 kabel genom väggen till ett kapslat IP 54 utomhusuttag. Ska bara ansluta den till en 16 A säkring i mitt äldre kopplingsskåp där det finns reservplatser. Bäst att låta en elektriker göra det tyckte jag - men det tycks inte finnas en fackman inom tio mils radie som vill göra ett "skitjobb" på 15 minuter... KAN jag göra det själv eller behöver jag vänta ett halvår på en kille med skruvmejsel (och rutin) Äldre kopplingsskåp med säkringar och en nydragen vit elkabel på vänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
? Jag tänker använda en portabel jordfelsbrytare utomhus.
 
En elfirma som "bara" ska koppla in denna kabel direkt i denna elcentral begår ett brott. Det finns ingenting som heter att "koppla lite själv och låta en elektriker koppla in det sista". Om du vill göra en del av jobbet själv måste du kontakta en elfirma i förväg som är villiga att låta dig t.ex förlägga kabeln.

För att avsluta denna installation korrekt behövs en liten kapsling bredvid centralen med en JFB. En portabel JFB duger inte.
 
Tack för upplysningen. "kabelförläggningen" består hittills i att jag rullat ut kabeln (2,5 meter) och borrat hålet i väggen. Kabeln har inte ännu anslutits åt något håll. Det måste väl ändå vara OK? Jättebra att jag fick klart för mig om kravet på en kapslad JFB inne!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En elfirma som "bara" ska koppla in denna kabel direkt i denna elcentral begår ett brott. Det finns ingenting som heter att "koppla lite själv och låta en elektriker koppla in det sista". Om du vill göra en del av jobbet själv måste du kontakta en elfirma i förväg som är villiga att låta dig t.ex förlägga kabeln.

För att avsluta denna installation korrekt behövs en liten kapsling bredvid centralen med en JFB. En portabel JFB duger inte.
Fast hur ska detta bedömas? De flesta jobben i ett hus är ju av typen "Fortsätta med något" Dvs en mindre om eller tillbyggnad av befintligt system. Så om en elektriker kommer till mig, och jag säger "denna gamla kabeln ska nu användas till ett nytt uttag", blir det då inte ok
Och hur funkar det med alla el-grejor som säljs. Vem ska använda dessa?
 
Jag skrev "bara" ska koppla in denna kabel direkt i denna elcentral dvs utan JFB.

För övrigt så har frågan i allmänhet redan diskuterats. Elsäkerhetsverket har påstått att det är ett lagbrott att "koppla in något som en kund gjort". Om de verkligen har på fötterna för detta är oklart men man bör räkna med att det kan bli mycket svårt att hitta en elfirman som är villig att "koppla in" det du själv har gjort.
 
Sådär ja... nu har jag dragit ur den lösa kabeln ur väggen och rullat ihop den. Få se om någon elfirma vill komma nu... Kanske blir det backning på hålet i väggen (med inlimmat VP-rör som skydd och styrning) :)
 
  • Haha
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Huruvida du kan göra hela jobbet själv är ju svårt att veta men jag kan försöka beskriva grovt vad du behöver kunna i form av kunskaper, färdigheter, materiel och verktyg. Det är inte svårt på något sätt men ändå en rad punkter att tänka på, och där kan man börja med grundläggande färdigheter som att skala en kabel utan att skada kopparledaren och att kunna dra åt en skruv lagom hårt.

Kabel och uttag ska förläggas och placeras så att de har skydd mot yttre påverkan, allt ifrån stötar, regn till solljus. Uttaget ska sitta lämpligt och på lämplig höjd. Petskyddat om så krävs. Rätt uttag med avseende på vad det ska användas till.

Ledningen ska dimensioneras, så att en 16 A smältsäkring löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning. Det kan du komma undan här om kabeln endast är 2.5 meter om vi kan anta att elcentralen är korrekt dimensionerad. Men det beror också på vad uttaget ska användas till, om långa skarvsladdar kommer att användas.

Kommer elcentralen (dess huvudledning och mätarsäkringar) att klara den extra belastningen? Återigen beror det på vad uttaget är tänkt att användas till. Ladda elbil?

Handlag för att göra en snygg installation, montering, kabelförläggning och inkoppling. Motsatsen är sneda apparater, sladdrig kabel och snäva ledare i dosor och apparater. Detta är viktigt för trovärdigheten.

Det är som sagt krav på JFB för alla nya uttag. Undantag föreligger endast vid utvidgning i torra rum.

Full förståelse för hur elcentralen (eller del av den) görs spänningslös vid inkoppling, hur detta kontrolleras och hur oavsiktlig tillkoppling förhindras. En gammal huvudbrytare kanske inte bryter alla tre faser så det gäller att ha en bra spänningsprovare och kunna använda den.

Gamla diazedcentraler har plintar av olika slag, en del svåra att använda. Man bör räkna med att det är fullt på både PE- och N-skenan. Kanske har man blandat PE- och N-ledare på plintarna. Det hör till vanligheten att man behöver röja lite. Så detta steg bör man planera och förbereda vid behov. En god början är att lyfta på locket och inspektera.

Det är ju lite dumt att montera en JFB bredvid som endast täcker detta uttag. Man kanske ska se på möjligheten att installera en JFB för hela elcentralen. Då blir jobbet plötsligt större. Det är nog svårt att koppla in en JFB bredvid på rätt sätt.

Här kommer vi också in mer och mer på ellära och det svenska elsystemet så att man håller isär PEN-, PE- och N-ledare korrekt, men även använder rätt färger till fasledarna.

Slutligen ska installationen kontrolleras. Det handlar främst om att kontrollera skyddsledaren innan driftsättning, dvs kontrollera att den har kontakt med PE-skenan i elcentralen.

Så gör en bedömning av din förmåga och kom med en plan så får vi se. Du kommer dock aldrig att få "klartecken" härifrån då det är olagligt, utan endast kommentarer på den tekniska delen av installationen.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Det är rejält fölk i Värmland! Jag förstår vinken fuller väl. Det är förstås därför jag vill ha hjälp av en elektriker. Men medge att det är för jävligt att nio av nio tillfrågade installatörer "inte tar" så små jobb! Två har sagt att de kan eventuellt höra av sig "om de nån gång åker förbi". Ett stöddigt skrå - de där elektrikerna... det skapar en viss spänning :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skrev "bara" ska koppla in denna kabel direkt i denna elcentral dvs utan JFB.

För övrigt så har frågan i allmänhet redan diskuterats. Elsäkerhetsverket har påstått att det är ett lagbrott att "koppla in något som en kund gjort". Om de verkligen har på fötterna för detta är oklart men man bör räkna med att det kan bli mycket svårt att hitta en elfirman som är villig att "koppla in" det du själv har gjort.
Och hur ska elfirman veta detta? :)
 
Vad menar du?
 
Var i landet finns anläggningen?
 
B bygga6210 skrev:
Det är rejält fölk i Värmland! Jag förstår vinken fuller väl. Det är förstås därför jag vill ha hjälp av en elektriker. Men medge att det är för jävligt att nio av nio tillfrågade installatörer "inte tar" så små jobb! Två har sagt att de kan eventuellt höra av sig "om de nån gång åker förbi". Ett stöddigt skrå - de där elektrikerna... det skapar en viss spänning :)
Tipset vi då brukar ge är att se om det inte är något annat som kan/behöver göras samtidigt för att göra jobbet "större". Här skulle ju exv. installation av JFB för hela huset kunna vara ett sådant jobb.

Men det kostar ju mer pengar då, inte tu tal om den saken.
 
Hej igen!
Anläggningen finns i nordvästra Skåne.
Tack för tipset om att få tillgång till service genom att beställa mer jobb än man behöver! Det är på något vis vad jag skulle kunna förvänta mig efter min erfarenhet av elinstallatörsbranschen...
Hade t ex en bilfirma mött kunderna med samma argument hade det tagit hus i helvete...
"Vi åtar oss inte jobbet att byta din ena ljuddämpare - men om vi samtidigt får byta hela systemet och renovera bromsar och stötdämpare kan du eventuellt vara välkommen - men kom ihåg att du absolut inte får göra det själv!!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kanske beror på att bilfirman inte behöver köra ut till kunden utan bokar in kunder så att de kommer när verkstafen har möjlighet att utföra jobbet.
Hade du kunnat ta ditt problem i till elfirman så att de hade kunnat uföra jobbet där hade det varit en helt annan sak
Är du bered att betala full arbetsdag för jobbet även om det bara tar fyra timar?
Det ska ju även räknas med arr elfirman inte kan ta in tillräcklig debitering på ett fyratimmarsjobb om de måste betala lön till elektrikern för åtta timmar
Leta efter en liten enmansfirma som åtar sig småjobb
De finns också
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Uffe är på det, men nog tog jag jobb, allt från en halvtimme och uppåt (När jag hade elfirma). Ett problem är att kunden inte vill betala för vad det kostar. Det är helt enkelt svårt att få verksamheten att gå runt på småjobb. Tar jobbet en timma på plats så kanske man kan debitera kunden 2 timmar. Vissa kommer dock ringa och klaga ”du var ju bara här en timma!!??”. Problemet är inte att boka första kunden kl. 07:00. Problemet är att veta när man ska vara hos nästa kund, kl9, kl.10?. Och kunden efter det? Det skulle kunna fungera med bara småjobb men då skulle timpriset behöva vara mycket högre. Så man kan förstå att det inte är värt det för företagen då det är svårt att ha olika timpris beroende på hur stort jobbet är. Det vore dock inte orimligt och många skulle nog förstå prismodellen.
Detta är en av anledningarna till att hantverkare hängs ut på div. Nätforum och det vill man kanske inte riskera.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.