roke skrev:
Visst, kanske olagligt men knappast fel
Intressant kommentar...
 
Får man koppla 12v downlights själv?
Och sen låta elektrikern göra en fast installation av transformatorns 220v sida?
 
Ja, så länge strömmen är under 10A, dvs effekten är under 10x12 = 120 W.
 
Alfredo skrev:
Intressant kommentar...
Inte så särskilt intressant tycker jag. Speciellt inte om du läser det ihop med hela inlägget.
 
roke skrev:
Inte så särskilt intressant tycker jag. Speciellt inte om du läser det ihop med hela inlägget.
Du tycker inte det är fel att göra något olagligt?
 
injonil skrev:
Du tycker inte det är fel att göra något olagligt?
Kanske, Svår fråga faktiskt. Svaret kan bli både ja och nej beroende på vad det handlar om och andra omständigheter.

Men jag anser att det inte är fel att spika dosor och tomrör i samråd med elektriker, vilket detta handlar om.
Men det förstod du säkert?
 
Redigerat:
Mikael_L
Det var gott hembränt det här. Inget fel med det, kan man väl säga ... :D
 
Mikael_L skrev:
Det var gott hembränt det här. Inget fel med det, kan man väl säga ... :D
Typ.:)
 
roke skrev:
Kanske, Svår fråga faktiskt. Svaret kan bli både ja och nej beroende på vad det handlar om och andra omständigheter.

Men jag anser att det inte är fel att spika dosor och tomrör i samråd med elektriker, vilket detta handlar om.
Men det förstod du säkert?
Jag förstod det också och även jag har nog gjort värre hempulerier än dosspikning och rördragning. Dock kan jag ändå tycka att det som är olagligt i någon mening per definition är felaktigt. Hur som helst tror jag att "brottslingarna" som hänger här och därefter i samråd med sin elektriker spikar lite dosor, inte direkt är den typ av kriminalitet som samhället lider av i någon nämnvärd grad. :)
 
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
Arne999 skrev:
Ok.. jag förstår att detta inte är helt ok... men om jag nu skulle sätta alla dosor, dra all flex själv

(vilket är vad jag vill göra själv så jag får det på rätt ställe och utan att nån hantverkare borrar sönder och missufattar instruktioner..... )

Sedan kan väll en elektriker forsätta därifrån.. då är ju mer än halva arbetstiden gjord. Fast det kanske inte är så populärt att få OK från någon behörig elektriker...
Så gjorde jag med mitt nybygge. Krävs dock att man har en bra relation med elektrikern:) Drog all flex och kopplade in all 12v till spottar etc. Sen gjorde jag kanske lite 230 koppling med det kommer jag inte ihåg:cool:

Tycker personligen ellagen är bra men lite för strikt! All respekt åt att det är livsfarligt om man gör fel, men det är ju oavsett du som äger elen i ditt hus och då tycker jag det är upp till var och en att bestämma kvaitén så länge det inte är farligt för omgivningen:)
 
  • Gilla
Jockvonmock
  • Laddar…
Det var min vän den behörige elektrikern X X som nu är i himmelen som gjorde det för att vara snäll.
 
O
injonil skrev:
Du tycker inte det är fel att göra något olagligt?
Lagar har inget egenvärde. Jag ser inget som helst fel med att bryta mot en lag som inte fyller någon funktion i en specifik kontext. Har lagen ingen relevans finns det ingen anledning att följa den. Jag gör precis som alla andra och bryter mot åtminstone ett par lagar om dagen. Samhället fungerar utmärkt ändå.
 
  • Gilla
anette_jonas
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Lagar har inget egenvärde. Jag ser inget som helst fel med att bryta mot en lag som inte fyller någon funktion i en specifik kontext. Har lagen ingen relevans finns det ingen anledning att följa den. Jag gör precis som alla andra och bryter mot åtminstone ett par lagar om dagen. Samhället fungerar utmärkt ändå.
Visst bryter dom flesta av oss mot diverse lagar dagligen, men ofta medvetet och med en beräknad riskfaktor. Om lagen är relevant eller inte vid en viss situation är nog upp till domstolen at avgöra.
 
O
Nimajneb skrev:
Om lagen är relevant eller inte vid en viss situation är nog upp till domstolen at avgöra.
Nej. En domstol tar enbart ställning till ditt lagbrott då lagöverträdelsen haft relevans. Det finns ingen domstol i världen som kommer att försöka åtala mig för att jag gått mot rött ljus på en tom gata, struntat i stopskylten med flera hundra meters sikt åt båda håll och inte en bil inom synhåll. Det kommer aldrig att vara någon domstoll som försöker åtala mig för brott mot elinstallationsförordningen så länge jag gör fackmannamässiga installationer i mitt hem i nivå med vilken elektriker som helst. En del lagar är bara trams.
 
  • Gilla
Daniel Schullström
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Det finns ingen domstol i världen som kommer att försöka åtala mig för att jag gått mot rött ljus på en tom gata, struntat i stopskylten med flera hundra meters sikt åt båda håll och inte en bil inom synhåll.
I praktiken har du säkert oftast rätt på grund av att ingen ser ditt brott. Skulle en polis med "rätt" humör se att du struntar i stopplikten är jag dock tämligen övertygad att du i slutändan skulle fällas i domstol om du inte erkänt innan det går så långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.