Jag ska dra helt ny el i ett hus som ska totalrenoveras. Jag har ingen behörighet men har koll på läget efter att ha gått med elektriker som jobbat endel samt att ja har god teoretisk utbildning vad gäller el...

Jobbet måste ju utföras av en fackman som det heter men är det olagligt att göra detta själv om det görs korrekt?

Om man nu gör ett eljobb måste man då kunna visa upp att det är en behörig person som gjort jobbet? Jag har tex låtit en kompis som är elektriker dra all el i min sommarstuga.
Men såhär i efterhand finns det ju inga "bevis" för att han har dragit elen... det hade ju lika gärna kunnat vara jag som gjort det....
 
S
säkraste sättet och dyraste är ju att en firma gör allt. men då kan ej försäkringsbolag klaga sen.
 
Mikael_L
Arne999 skrev:
Jag ska dra helt ny el i ett hus som ska totalrenoveras. Jag har ingen behörighet men har koll på läget efter att ha gått med elektriker som jobbat endel samt att ja har god teoretisk utbildning vad gäller el...
Tja, då tycker man du redan borde veta om svaret, inte behöva fråga här ... ;)

Men det är alltid svårt att veta vad man inte vet. Fast det gäller väl även behöriga elektriker också, men kanske inte lika ofta ....

Jobbet måste ju utföras av en fackman som det heter men är det olagligt att göra detta själv om det görs korrekt?
Det är olagligt att göra det själv. Det är själva handlingen som är olaglig, därför spelar det egentligen ingen roll om det blir korrekt gjort.
(Men i praktiken är det nog först när det är ej korrekt gjort + att en incident inträffar som det kan tänkas börja nystas i det.)

Om man nu gör ett eljobb måste man då kunna visa upp att det är en behörig person som gjort jobbet?
Nej, i normalfallet inte.
Ett undantag är för och färdiganmälan för en ny inkoppling till elnätet.
 
Det här kommer antagligen bli en lång tråd... Finns spaltkilometer om det här ämnet om du söker runt i forument.

Att utföra installationen utan att ha behörighet eller vara anställd under någon annans behörighet (och utförandet sker på arbetstid) är olagligt. Innehavaren av anläggningen ansvarar för att den är i skick, oavsett vem som har gjort den.
 
Ja, det är olagligt att göra det själv, enl. ellagen kan det ge 12 månaders fängelse. Såvitt vi vet här på forumet så har ingen någonsin dömts enl. det lagrummet.

Ellagen hanterar bara felfri obehörig eldragning. Finns det något fel så hamnar det istället under lagrum som allmänfarlig vårdslöshet, vållande till kroppskada, dråp mord osv.

Ellagen har ett uttryckligt undantag, att om eldragningen kan dömas enl. annat lagrum så skall det lagrummet nyttjas istället.

Du är normalt inte skyldig att kunna visa några papper på hur dragningen är gjord. Men OM det händer en olycka så kan det nog bli rätt svettigt att försöka neka.

Min signatur till trots så vill jag kraftigt avråda från att hempula en hel installation själv. Det finns väldigt mycket man inte visste att man inte vet.
 
  • Gilla
anette_jonas
  • Laddar…
Bortsett från det teoretiska så gäller det att ha koll på det rent praktiska också. T ex skulle man kunna tycka att en så enkel sak som att skala en kabel är just enkel. Det är det inte. Det finns massor av sätt att att skala på som gör installation/anslutning farlig.

Något som enkelt kan förbises är t ex överspänning pga åska. Jag bor på landet längst ut i änden på en darrig 380V-lina. Här, liksom jag antar förekommer på andra ställen i landet också, åskar det en del varje sommar. Mer än en gång har jag sett gnistor och eldsflammor ut ur vägguttagen vid åska. Då inser man att det inte är endast 220V resp 380V i anläggningen utan liiite mer. Steg 2 i tankekedjan är isolationsresistans på alla elkablar, och vetskapen att minsta jack/skärrispa i någon el några av de olika höljen som omger en kabel sätter ner isolationsresistansen så att genomslag och kortslutning kan ske, vilket i värsta fall kan leda till brand. Särskilt om man som jag har stall och loge som är dammiga och brandfarliga miljöer, (och samtidigt också fuktiga!).

Ju mer man gräver sig in i ett ämne desto mer inser man att man inte kan, och som nämnts tidigare så är det svårt att veta vad man inte vet.
 
Ok.. jag förstår att detta inte är helt ok... men om jag nu skulle sätta alla dosor, dra all flex själv

(vilket är vad jag vill göra själv så jag får det på rätt ställe och utan att nån hantverkare borrar sönder och missufattar instruktioner..... )

Sedan kan väll en elektriker forsätta därifrån.. då är ju mer än halva arbetstiden gjord. Fast det kanske inte är så populärt att få OK från någon behörig elektriker...
 
Arne999 skrev:
Ok.. jag förstår att detta inte är helt ok... men om jag nu skulle sätta alla dosor, dra all flex själv
Fast inte heller detta arbete är lagligt att utföra som lekman. Jag tror du får bestämma dig. Vill du att det hela ska vara lagligt får du i princip inte göra något. Skiter du i lagligheten kan du/ni fördela jobbet som det passar. Jag tror dock du får svårt att få någon här att säga att det blir lagligt om du själv exempelvis drar slang, för det är det inte.
 
Ok, tackar för alla svar. Min slutsats är att jag anlitar någon för hela jobbet helt enkelt... hur surt det än må va :)
 
  • Gilla
Rickard_Nilsson
  • Laddar…
Enklast och billigast är om allt förarbete är gjort. Tex du har öppnat väggar. Bestämthur många eluttag du ska ha i varje rum etc. Hur tändningar ska fungera. var elcentral ska sitta. Framtida utbyggnad? gå igenom allting så som du vill ha det med Elektrikern ta ett par timmar och gå igenom hur det ska vara. Sen fixar han alla rör och elcentral mm.
Får man förresten inte dra det på rot fortfarande? Jag ser det faktiskt inte en enda anledning till att göra det svart idagens läge.
 
Jag hade försökt snacka med elektrikern och frågat om det skulle vara möjligt att spara pengar genom att göra enklare saker såsom spika dosor och dra tomrör.

Visst, kanske olagligt men knappast fel om behörig elektriker är med på det.
 
Att det sedan oftast tar längre tid att fixa felen i dossättning och rördragning som "amatören" gjort än om elektrikern gör allt på en gång är ju en annan femma. Ska du göra saker själv, gör det då i samarbete med den som ska hjälpa dig, då slipper du dom värsta fallgroparna.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
elmont skrev:
Ska du göra saker själv, gör det då i samarbete med den som ska hjälpa dig, då slipper du dom värsta fallgroparna.
Var väl ungefär så jag menade.
 
Det tål att upprepas hur många ggr som helst (y)
 
Jag noterar att en sökning på typ el och olagligt mest ger träffar från Byggahusforumet och organisationer för elinstallatörer. Ordet olagligt används många gånger lite slarvigt, därmed inte sagt att så är fallet i denna tråd.
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.