L Leif i Skåne skrev:
Var du inte nykter när du ritat kopplingen? :crysmile::geek:
Nej. :oops:

Här är standardinkopplingen med nolla :
Elektriskt kopplingsschema för enkel och dubbel strömbrytare med dimmer, 3-trådsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

leby leby skrev:
Tror det är en Fibaro (FGD-212) dimmer som kopplas utan nolla. Ser skumt ut men bilden är nog från manuelen..
[länk]:

EDIT: hittade lite mer..
[bild]
Kollade på din länk och det är en koppling för glödljus, sätter man en LED måste man ha bypass annars släcks inte Led-lampan eller nolla framdragen för att kunna släcka utgången helt.

L Leif i Skåne skrev:
Kollade på din länk och det är en koppling för glödljus, sätter man en LED måste man ha bypass annars släcks inte Led-lampan eller nolla framdragen för att kunna släcka utgången helt.
Jo jag la till en bild jag hittade med bypass

useless useless skrev:
Den har bara en knappingång och den styr dimmern direkt vad jag kan se. Kolla på t ex Fibaro Dimmer 2.
Okej, så med Fibaro är skillnaden mot den Hue-knappen att man kan behålla utseendet med de gamla brytarna samt att man inte behöver byta batteri?

Med Z-Wave är det i princip krav på att ha en kontroller också. Men du får betydligt fler möjligheter att styra ditt hem (och även lättare att göra det alldeles för överkomplicerat.

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Beroende på vad du har för nuvarande strömbrytare så gör en liten ram bara som du sedan kan sätta Hue fjärren utanpå så den täcker orginal strömbrytare men går ändå relativt enkelt att ta bort ifall det skulle behövas.

J Jensa86 skrev:
Beroende på vad du har för nuvarande strömbrytare så gör en liten ram bara som du sedan kan sätta Hue fjärren utanpå så den täcker orginal strömbrytare men går ändå relativt enkelt att ta bort ifall det skulle behövas.
Det är detta som är min utgångspunkt. Spousal approval factor är ju dock lite högre på att behålla gamla brytarna. Men vet inte om det är 500/st jmf. 179/st enklare.

En fjäder i gamla brytaren så kommer du kunna slå på hue tror jag. Men inte stänga av, men de är bättre än ett lock enligt mig. Jag har provat diverse modeller men inte så imponerad av de flesta. De är fördröjningar när man skall klicka vilket är irriterande. Däremot om man pratar saker som styrs på timer eller rörelse fungerar de flesta bra. Har nog ett 20tal Ikea trådfri, 10tal hue, sen lite diverse . Har andra märken, har även lite diverse nexa och liknande. Personligen gillar jag trådbundna system, men det krävs nybyggnation eller mycket spårning i väggarna. Pratar vi eftermontering skulle jag vilja ha mer multiknappar på väggen som kan styra fler funktioner. Lite begränsande med 2/4 knappar tycker jag.

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
B larry78 skrev:
En fjäder i gamla brytaren så kommer du kunna slå på hue tror jag. Men inte stänga av, men de är bättre än ett lock enligt mig. Jag har provat diverse modeller men inte så imponerad av de flesta. De är fördröjningar när man skall klicka vilket är irriterande. Däremot om man pratar saker som styrs på timer eller rörelse fungerar de flesta bra. Har nog ett 20tal Ikea trådfri, 10tal hue, sen lite diverse . Har andra märken, har även lite diverse nexa och liknande. Personligen gillar jag trådbundna system, men det krävs nybyggnation eller mycket spårning i väggarna. Pratar vi eftermontering skulle jag vilja ha mer multiknappar på väggen som kan styra fler funktioner. Lite begränsande med 2/4 knappar tycker jag.
Hur menar du med fjäder? Vad jag förstått så om du bryter strömmen till en hue så går den på fullt ös vit ljus när den får ström igen. Eller har jag missuppfattat?

Okarlsson Okarlsson skrev:
Hur menar du med fjäder? Vad jag förstått så om du bryter strömmen till en hue så går den på fullt ös vit ljus när den får ström igen. Eller har jag missuppfattat?
det går att ställa in Hue så att den återgår till senaste inställningen när man slår på strömmen igen.

M mugatu skrev:
det går att ställa in Hue så att den återgår till senaste inställningen när man slår på strömmen igen.
Ja precis kom väl vid någon uppdatering, var väl vitt ljus från början.

M mugatu skrev:
Okej! Då är det kanske nytt läge? Kan man ställa de så de togglar av/på vid brytning? Då kan man väl isf bara sätta fjäder i alla uttag (om jag tolkade tidigare inlägg rätt).

Ja då kommer de slå på, men inte gå att stänga av. Så när de är panik kan du tända.

Tål att funderas på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.