D09
Ha ha är lite nojig

Maskinen verkar kanon. Rätt storlek, modell, utrustning, timmar och årsmodell

Slutgiltig ekonomi klar på mån- tis

Ev transport ev klar för att hämta nästa vecka

Kollade med polisen och dom kan söka med serienr men det är begränsat. Dom har öppet dygnet runt så jag kan ringa när jag har nr.

Har messat ägaren om maskinnr samt uppgifter på säljaren men inte fått svar.

Tycker att det är väldigt begränsat system för att hålla sig utanför affärer där det kan finnas stulna enheter. Jämf bilregister

Min största oro ( förutom att maskinen inte är i skick som utlovas ) är att " ägaren " bluffar för att komma åt t ex handpenning.

Ett orosmoment är att bilder på insida hytt är taget utifrån. Varför om man har nycklar?

Verkar något för bra nuförtiden så är det sällan det.
 
D09
HSP skrev:
Säljaren bör kunna visa ett inköpskvitto. (kan vara svårt vid dödsbo om anhöriga inte hittar något kvitto) kolla att den som säljer maskinen får sälja den, det är viktigt. om det finns flera dödsbodelägare. Den som säljer ska kunna visa att han får sälja och kan eventuellt ha fullmakt från övriga dödsbodelägare.

Bouppteckningen ska vara klar. Maskinen ska vara upptagen som tillgång.
Om den är säkerhet för ett lån, så bör skulden vara med i bouppteckningen. Dödsbodelägarna kanske vet var maskinen är såld då kan man kolla med den tidigare ägaren.

Om den är efterlyst kan du kolla med larmtjänst, eller kolla om den avlidne ägaren har haft försäkring på maskinen , kolla i så fall även med det försäkringsbolaget. Kolla även med polisen om maskinen är efterlyst. Sökningen görs på maskinnummret /serienummer

Det blir lite av ett detektivarbete, när det är oregistrerade "fordon". Värt att lägga ner tid på det Iaf. Tråkigt om någon kommer och vill ha tillbaka "sin" maskin.
Ska vara 1 ägare enligt säljare ( inom familj ) . Inköp på Swecon och servad där. Dvs fullständig servicebok. Det borde underlätta möjligheten att säkra att den är hederlig jämf import/ flera ägare

Då är det som jag uppfattar det att man behöver se någon form av testamente / bevis från dödsboet

Eller hur ser ett ägarbevis egentligen ut på en maskin jämf bil.
 
Redigerat:
D09
Verkar inte bli något.

Säljaren är inte anträffbar längre 😢
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.