Mikael_L
Immobil Immobil skrev:
Det är inget som hindrar att ni gör det på samma dag. Glöm inte köpebrevet, för det söker de nya ägarna lagfart på.
Men inte måste man ha köpebrev väl?
Bara om köpebrev är nämnt i kontraktet ...?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi får väl hoppas att försäljningen är färdig för ts, såhär typ tre månader senare :)

(Men kan absolut vara bra med ytterligare information om någon annan hittar tråden i framtiden)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Jag var för ett antal år sedan behjälplig med att sälja en tomt (alltså inte min).
Följande steg vidtogs (i ungefär denna ordning).
* Kollade runt på tomten lite, letade gränsmarkeringar osv (detta var kanske inte så viktigt egentligen, och visade sig i slutet vara relativt oviktigt, men vi ville ha lite koll på vad som skulle säljas, och kunna svara på frågor från ev köpare).´

* Förra steget blev lite av en besvikelse, det var oerhört svårt att finna tomtgränser (en tomt "ute i skogen"). Så vi kontaktade LMV som var jättesnälla och behjälpliga så de skickade kopior på hela förrättningen med kartor och allt. Sen vidtog att förstå allt, och nu kunde vi konstatera att två av totalt 6 gränsmärken fanns kvar, minst två hade försvunnit då vägen breddats någon gång. Vi nöjde oss där, kunde i alla fall ge lite info till ev köpare.

*Sökte förhandsbesked (som kostade en 2-3 tusen spänn), för att kunna visa garanti till köparen att den skulle kunna bebyggas.

* Annonserade, det blev kanske blocket, troligen ... minns inte riktigt. Någon bild och så.

* Det dök upp någon intressent, efter lite prat (det gick snabbt) så var vi överens. Ingen budgivning eller så, så intressant objekt var det inte. Men som jag minns fick säljaren det vi hade angivet som pris.

* Det fanns inga lån eller pantbrev eller så. Köparen skulle betala kontant. Så jag beställde en kontrakts och köpebrevsmall för några hundringar. Vi möttes på säljarens bankkontor, fyllde i mallen, banktjänstemannen ordnade så att alla belopp fördes över och var också med och bevittnade säljarens underskrift. Banken tog mig veterligen inget betalt för detta. Banken gjorde ju egentligen inget annat jobb än att överföra pengar samt bevittna en namnteckning, det var ju även säljarens bank sedan en massa år tillbaka.
Men det var skönt att göra detta på banken, så det fanns koll på att pengarna fördes över korrekt.

Hela tomten såldes väl för något runt 150' om jag inte minns helt fel. Så något mäklararvode för tiotusentals kronor hade känts tokigt.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mikael_L
Violina Violina skrev:
Vi får väl hoppas att försäljningen är färdig för ts, såhär typ tre månader senare :)

(Men kan absolut vara bra med ytterligare information om någon annan hittar tråden i framtiden)
Jag är inblandad i denna soppa igen, även nu för en annan persons räkning (jag måste väl snart sadla om till mäklaryrket ... :crysmile:)
Så jag har kanske någon liten fråga nu, men också lite att bidra med ... ;)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är inblandad i denna soppa igen, även nu för en annan persons räkning (
Även denna gång är det ett billigt objekt, så det är inte tal om någon vanlig mäklarhistoria.
Men nu gäller det köp. Förra ggn var det en bekant som skulle sälja.

Stegen denna gången har varit att använda LMV's e-tjänst
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...t/bestall-information-ur-fastighetsregistret/
Där får man info om ägare, uttagna pantbrev, andel i GA's och lite sånt.
Däremot får man inte veta om pantbreven är intecknade.
Den informationen kan bara ägaren av fastigheten få ut, och få postat till sin folkbokföringsadress.
Så är man väldigt orolig för ev inteckningar så kan man be ägaren ta ut ett sådant bevis någon dag innan kontraktsskrivandet.
Man ska ändå safea med någon skrivning i kontraktet och/eller göra affären på ett ställe där pantbreven kan kollas precis då affären sker (dvs hos bank).

Sen har jag letat efter en bra mall för kontrakt.
Formkraven på försäljning av fast egendom måste uppfyllas.
* Skriftligt
* Uppgift om fastigheten
* Köpeskilling
* Överlåtelseförklaring
* Säljaren och köparens underskrifter

Jag hittade t.ex. mallar där jag tyckte att överlåtelseförklaringen var något diffus, eller där mallen öht var lite väl kortfattad, inte tog med vissa andra väsentligheter.

Men denna från villaägarna tyckte jag var bra:
https://www.villaagarna.se/globalas...alja-bostad/kopekontrakt-20121126skrivbar.pdf

Däremot innehöll den väldigt mycket "trams" om lån och reverser osv, som inte har någon bäring i detta fall, då det hela ska betalas utan lån, och inga lån är tagna med fastigheten som säkerhet heller.
Så jag har editerat PDF ner till denna lite kortare form:
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mikael_L
Här är min tanke att strunta i köpebrev.
Sätta ett kontraktsdatum, då kontraktet skrivs och en kontant handpenning betalas, kvitto för detta finns i sista sidan av PDF'n.

Sen är kontraktets fullföljande villkorat i bl.a. §2, att slutlikvid ska vara erlagt på något vis ett visst datum.
Så jag tänkte att kontraktet skrivs en dag, sen sätter vi tillträdesdatum bara någon enstaka dag efter, bara så överföring av resterande likvid hinns med.

Genom att kontraktet tecknats så har laga fånget skett då, så redan den dagen är köparen ägare, men det finns en återgångsklausul i §7, så säljaren löper ej risk.

Är det korrekt uppfattat av mig, kan min vän, köparen, samt säljaren göra så?

(Kolla PDF'n jag la in i forumet...)
 
Mikael_L
Nu har jag tänkt över detta lite mer.

Och jag tror att kontraktet i den utformning det har nu, inte duger för att få lagfart, ty denna §7är ju liksom ett öppet villkor i kontraktet, vilket inte gör att LMV helt säkert kan veta ifall överlåtelsen är klar:

7 § Mot det att säljaren erhåller i 2 § föreskriven köpeskilling övergår äganderätten till fastigheten till köparen,
samt överlämnar säljaren till köparen de handlingar och nycklar denne innehar rörande fastigheten. Skulle
köparen brista i rätta fullgörandet av betalning enligt 2 § äger säljaren rätt att häva köpet och erhålla kronor


Så jag tror att vi åker på att skriva under ett köpebrev också.

Jag vet att det finns många här på forumet som har bra koll på denna juridiken, har ni någon åsikt?
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag vet att det finns många här på forumet som har bra koll på denna juridiken, har ni någon åsikt?
Bump!
Jag tar gärna emot lite åsikter om det kontrakt jag modifierat och bifogat i post #50, om någon orkar.
Jag har också fixat ett enkelt köpebrev nu, som jag tror blir bra att använda ifall inte full köpeskilling erläggs vid tecknande av kontraktet, det ser ut så här:
 
Mikael_L
Jag fick förvisso inte så mycket feedback (hoppades på mer), men det betydde kanske att allt såg bra ut.
Men jag kan i alla fall meddela att hela affären gick bra. Köparen som jag hjälpte är nu lagfaren ägare.
De använde den redigerade mallen till kontrakt och köpebrev som jag lagt upp i #50 och #54.
Då beloppen inte var så hiskeliga och de hade samma bank så körde de med en direktöverföring som gick att se på mottagarens konto efter några minuter, och säljaren litade på det arrangemanget, så därför blev det §2b som plitades i med dagens datum, som även angavs som datum för tillträde i §1
Men jag känner att §2c också hade kunnat funka ...
Annars går det ju att göra en dubbel vända, med kontrakt först, sen föra över pengar och någon dag senare plita ner köpebrevet.
Men om köparen inte är på obestånd ska säljaren ändå kunna få tillbaka fastigheten genom att visa att §7 inte uppfyllts. Har köparen däremot varit jäkl*** bedräglig och helt på obestånd så kan det kanske krångla... :thinking:

§5 & §7, där blev det noll kronor, dvs ingen brandförsäkring, inget skadeståndsbelopp, och full friskrivning antecknades också i §8. Det där kan ju var och en som lånar denna mall välja som de vill.

Sen skrevs köpebrev också vid samma tillfälle, bara för att vara säker på att det inte skulle krångla. Och allt bevittnades i sin ordning.


MEN, det enda som krånglade var att säljaren var gift, och jag hade fullt koll på att makars gemensamma bostad behöver ett medgivande från maka/make även om bara en är ägare. Men det gällde ju inte denna ödetomt med ett rivningsmoget fritidshus på.
Men där höll inte lantmäteriet med, utan det krävdes ett godkännande, som fick bli efter denna mall, bara lite ändrat fast-bet och lagt till namn:
https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/exempel-pa-medgivande.pdf

Och visst, LMV har ju ingen aning om förhållande på platsen, de ser inte i sina handlingar skicket på byggnader eller att ingen använder det, så det fick alltså bli ett litet omtag.

Så ett tips alltså, se till att få in medgivande i kontraktet eller på separat papper direkt, om den minsta tveksamhet finns om vad som gäller. Det blev kanske en extra expeditionsavgift pga detta, jag vet inte riktigt säkert, men det lät så ...


Men allt detta blir alltså mitt bidrag till ämnet "köpa utan mäklare".
 
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag tycker väl faktiskt att det hela är rätt lämpligt när det gäller objekt till rimliga pengar och inga banker och banklån är inblandade.
Men det är ju bra om det är pengar som bägge parter kan vara utan i en tid, ifall det skulle bli något krångel. Och litar man inte på köparen så är väl handpenning + köpebrev att föredra, så man har några dagar på sig att tryggt förvissa sig om att alla pengar tryggt har kommit på kontot, innan man går vidare.

Däremot vill jag inte råda (inte avråda heller egentligen) att köra på detta upplägg ifall det är stora pengar inblandade, eller att det måste tas banklån.
Inte utan att kolla upp allt tillräckligt bra först. T.ex. kanske banker kan börja krångla ifall affären inte är sluten tillsammans med en mäklare, dvs lite att kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.