S Seet skrev:
Men vad är det de kollar upp hos myndigheterna då?
T.ex. vem som är lagfaren ägare... och vilka inteckningar finns... vem äger dessa.. servitut ?? mm
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Kolla med någon annan mäklare som inte är ansluten till de stora drakarna.
När jag jobbade som mäklare tog jag 3 000:- för att bara skriva ett kontrakt och köpebrev. Skulle jag närvara vid tillträdet kostade det ytterligare 2 000:-.
Är det ovanligt att ha tillträde och kontraktskrivning samma tillfälle?
Jag tänkte mig att vi skriver kontraktet, jag får betalt, skriver under så de kan söka lagfart, och ger dem nycklarna?
 
  • Gilla
Svante Lindstedt
  • Laddar…
B bsba skrev:
När vi sålde min mors hus skippade vi mäklare och hämtade kontrakt från nätet.
Köpare betalade handpenning på 10 % och resten vid tillträde via banköverföring i mobilen. Han behövde iofs inte låna pengar i banken
Mäklaren skulle ha 45000 + annonskostnad för att sälja ett hus som de värderade till 140000 (32 % i arvode ! ), tyckte det var hutlöst drygt och sålde själv på Blocket för 170000.
Ja, precis så jag resonerar också. Betalade de handpenning då ni skrev kontraktet och resten då de fick nyckel?
 
H hansan skrev:
T.ex. vem som är lagfaren ägare... och vilka inteckningar finns... vem äger dessa.. servitut ?? mm
Det är jag som är lagfaren ägare, 3 pantbrev from tidigare ägare och ett från mig som tillsammans blir mindre än för priset jag säljer för, ett servitut på en ledning. Det behöver jag väl inte en mäklare till att skriva, eller?

Känns som att mäklaren bara är en sekreterare som skriver ner sakerna på ett papper. Haha nej förlåt... Har full respekt för att mäklare ofta förenklar processen
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
S Seet skrev:
Är det ovanligt att ha tillträde och kontraktskrivning samma tillfälle?
Jag tänkte mig att vi skriver kontraktet, jag får betalt, skriver under så de kan söka lagfart, och ger dem nycklarna?
Det är inget som hindrar att ni gör det på samma dag. Glöm inte köpebrevet, för det söker de nya ägarna lagfart på.
 
  • Gilla
ceno och 1 till
  • Laddar…
S Seet skrev:
Ja, precis så jag resonerar också. Betalade de handpenning då ni skrev kontraktet och resten då de fick nyckel?
Ja precis
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja, där kommer lite juridiska spetsfundigheter in. Har dålig koll på detaljerna, men ett köp där man hoppar över köpebrevet, och inte har någon klausul om att köpebrevet är ett villkor. Då kan tydligen ägarskap och förfoganderätt övergå till köparen när kontraktet är skrivet. Som sagt, jag har inte koll på detaljerna.
S Seet skrev:
Ja precis, det är väl det man är mest orolig för... Att man inte ska få sina pengar. Men kan köparen ens få lagfart om hela summan inte är betalad?
Ja, köparen kan få lagfart så länge ni båda skriver på köpebrevet och skickar in det till Fastighetsinskrivningen, men du bör ju inte skriva på det förrän pengarna är betalda. Dock kan ju köparen tänka likadant, att de inte skriver på någonting förrän du har skrivit på köpebrevet. Om ni tar en mäklare brukar det även ingår i ett sådant skrivuppdrag att de bokar tid med köparens bank som gör överföringen samt lösen av lån samtidigt som ni sitter hos mäklaren och lämnar över nycklarna. Då får ju köparen tillgång till pantbreven direkt också. Jag skulle rekommendera dig att betala de pengarna, det är värt allt krångel att veta att allt blir rätt gjort och du får ju dra av den kostanden på skatten sen.
 
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
Hej! Finns bra köpebrev och köpekontrakt här på Byggahus. De har jag använt mig av.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det är inget som hindrar att ni gör det på samma dag. Glöm inte köpebrevet, för det söker de nya ägarna lagfart på.
Nej precis!
Jag tänker att jag har med:
Objektsbesrivning
Köpekontrakt
Budförteckning
Likvidavräkning
Köpebrev (med vittnen)
 
Har du kollat med Hemverket?

Finns en hel del info på nätet om man letar lite...
https://www.privatmaklaren.se/salja/privat/kontraktsskrivning-hus.asp?typ=hus&ib=0&mid=9
https://kontraktskrivning.se/salja-sjalv-och-skriva-kontrakt-privat/

Jag sålde ett mindre hus utan mäklare för ett antal år sedan. Jag tänkte också skriva kontrakt själv (från mall), men efter lite undersökning kom jag fram till följande. Har man hittat en bra köpare med bra ekonomi, lånelöfte, etc. och bankerna går med på att göra det utan mäklare är det ett alternativ. Men det är en hel del att tänka på som ska med i kontraktet och bilagor, etc. Innehållet varierar också beroende på vad som ingår, skicket, avtal med grannar/föreningar, etc. Det finns också en del risker och fallgropar. Har man riktig otur eller hittat en mindre seriös köpare kan det bli en hel del problem. Jag kommer inte ihåg exakt vad som avgjorde, men jag tyckte i slutändan att det var för riskabelt att göra det själv (och lite för mycket saker att kolla upp) och valde att ta hjälp. Hittade en mindre lokal mäklare som gjorde hela försäljningsarbetet för 5000kr och då var det inte värt att "ta risken" med att göra det själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
hansan och 3 till
  • Laddar…
S Seet skrev:
Hej!
Jag ska sälja mitt hus och har en köpare jag kommit överens om ett pris med. Allt har skett på blocket utan mäklare.
Jag hade dock velat ha hjälp av jurist/bank/mäklare med att skriva kontraktet. Kontaktade fastighetsbyrån, men de ville ha 25 000kr för det!!! Och på fastighetsbyrån i en annan stad ville de ha 15000!!!
Jag hade väntat mig att det skulle kosta cirka 5000 max. De borde väl finnas folk som kan skriva ut köpekontrakt på löpande band?

Någon som vet hur jag kan gå till väga och vem jag ska kontakta?
Her: https://www.privatmaklaren.se/salja/skrivuppdrag.asp
8500:-
 
Mikael_L
H hempularen skrev:
Ja, där kommer lite juridiska spetsfundigheter in. Har dålig koll på detaljerna, men ett köp där man hoppar över köpebrevet, och inte har någon klausul om att köpebrevet är ett villkor. Då kan tydligen ägarskap och förfoganderätt övergå till köparen när kontraktet är skrivet. Som sagt, jag har inte koll på detaljerna.
Det är viktigt att i kontraktet stipulera vilka villkor som ska vara uppfyllda för att ägandet ska övergå. Det spelar mindre roll att det är ett köpebrev inblandat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.