Hej!
Jag ska sälja mitt hus och har en köpare jag kommit överens om ett pris med. Allt har skett på blocket utan mäklare.
Jag hade dock velat ha hjälp av jurist/bank/mäklare med att skriva kontraktet. Kontaktade fastighetsbyrån, men de ville ha 25 000kr för det!!! Och på fastighetsbyrån i en annan stad ville de ha 15000!!!
Jag hade väntat mig att det skulle kosta cirka 5000 max. De borde väl finnas folk som kan skriva ut köpekontrakt på löpande band?

Någon som vet hur jag kan gå till väga och vem jag ska kontakta?
 
E
S Seet skrev:
Hej!
Jag ska sälja mitt hus och har en köpare jag kommit överens om ett pris med. Allt har skett på blocket utan mäklare.
Jag hade dock velat ha hjälp av jurist/bank/mäklare med att skriva kontraktet. Kontaktade fastighetsbyrån, men de ville ha 25 000kr för det!!! Och på fastighetsbyrån i en annan stad ville de ha 15000!!!
Jag hade väntat mig att det skulle kosta cirka 5000 max. De borde väl finnas folk som kan skriva ut köpekontrakt på löpande band?

Någon som vet hur jag kan gå till väga och vem jag ska kontakta?
Bara att ta ett gammalt och ändra uppgifterna. Så är det gjort av mäklare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 7 till
  • Laddar…
Men vad finns det för några risker? Är det verkligen så lätt? Något annat jag bör tänka på?
 
BirgitS
Hör med Hemverket också.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S Seet skrev:
Jag hade väntat mig att det skulle kosta cirka 5000 max. De borde väl finnas folk som kan skriva ut köpekontrakt på löpande band?
En mäklare har ju vissa juridiska skyldigheter som att kolla upp vissa vissa saker hos myndigheter och dels tar det lite tid och dels betyder det att de måste ha en försäkring utifall att de gör fel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Men vad är det de kollar upp hos myndigheterna då?
 
BirgitS
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Bra fråga, undrar jag med.. Har köpt flera gånger och ändå tyckt att de inte har så jättebra koll, man kan kolla upp allt själv med 2-3 telefonsamtal. Jag hade nog kontaktat Hemverket, max 10kkr kostar det sist jag hörde någon prata om det.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Tack! Ska kolla hemverket imorgon!
 
Det gäller också att få till formulering om huruvida köpebrev skall skrivas vid tillträde korrekt. Gör man fel så kan köparen bli ägare utan att betala. Säljaren är då minus ett hus, och ett krav på pengar mot köparen, men står man då sist i kön så...
 
  • Gilla
Ivar83 och 2 till
  • Laddar…
Ja precis, det är väl det man är mest orolig för... Att man inte ska få sina pengar. Men kan köparen ens få lagfart om hela summan inte är betalad?
 
  • Älska
Windcube square-enix
  • Laddar…
H
S Seet skrev:
Hej!
Jag ska sälja mitt hus och har en köpare jag kommit överens om ett pris med. Allt har skett på blocket utan mäklare.
Jag hade dock velat ha hjälp av jurist/bank/mäklare med att skriva kontraktet. Kontaktade fastighetsbyrån, men de ville ha 25 000kr för det!!! Och på fastighetsbyrån i en annan stad ville de ha 15000!!!
Jag hade väntat mig att det skulle kosta cirka 5000 max. De borde väl finnas folk som kan skriva ut köpekontrakt på löpande band?

Någon som vet hur jag kan gå till väga och vem jag ska kontakta?
Kontakta din bank. En del banker, kanske alla banker, kräver att en mäklare har skrivet kontraktet, annars inga lån. Tycker det är vettigt, för att banken kan kolla upp lagfarter, ägande, skulder osv.
Kolla om ERA kan skriva kontraktet, har för mig att de inte är så dyra.
 
  • Gilla
kelofsson och 4 till
  • Laddar…
S Seet skrev:
Ja precis, det är väl det man är mest orolig för... Att man inte ska få sina pengar. Men kan köparen ens få lagfart om hela summan inte är betalad?
Ja, där kommer lite juridiska spetsfundigheter in. Har dålig koll på detaljerna, men ett köp där man hoppar över köpebrevet, och inte har någon klausul om att köpebrevet är ett villkor. Då kan tydligen ägarskap och förfoganderätt övergå till köparen när kontraktet är skrivet. Som sagt, jag har inte koll på detaljerna.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Och som sagt. Om köparen behöver låna, så är det nästan absolut krav på att mäklare är inblandad på ett hörn.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Jo, jag kontaktade min bank, men de skulle ha 25000kr för att skriva ett kontrakt (swedbank) vilket är dyrare än vad ett mäklararvode hade varit eftersom huset är så billigt.
 
  • Arg
hansan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.