Om du inte har bil, och inte har någon hobby som kan utövas i garaget, så varför ens fundera på att bygga det (nu)?

Ni kan ju alltid smälla upp det senare om ni saknar det. Om man inte har ett syfte med en yta, så kan man ge sig sjutton på att det bara blir skräpupplag. Ett billigt garage blir förmodligen fulare än ett som passar in i områdets stil, om du inte själv bygger. Det är ju bara en extra byggnad som skall underhållas..

Jag har själv bott flera år i villa utan bil, funkar bra, iaf om man har nära tunnelbanan. Man kan ju hyra en en liten skåpbil om man måste åka iväg med något otympligt skräp några gånger om året. Alt kanske det finns bilpool i krokarna?
 
Att det finns ett garage är ju även en värdehöjare, ett hus utan garage är iaf i mina ögon värt mindre.

Vad ett garage kostar är ju helt olika beroende på standard och hur mycket du kan göra själv, jag hade tex oroat mig för de där bergknallarna som verkar sticka upp vid sidan av huset, det kan ju tex göra markarbetet ofantligt mycket dyrare.
Själv håller jag på att få till garaget riktigt billigt, 50kvadrat dubbelgarage som totalen ser ut att landa på strax runt 100 000kr, men då har jag gjort allt markarbete och byggarbete själv, och köpt en hel del material på blocket.
Men det kräver ju en massa tid, både för att hitta material till rätt pris och att ta reda på hur man ska göra med saker och ting.

Finns det bygglov på ett garage kan det ju vara läge att bygga så snarlikt detta som möjligt, det är en tämligen onödig kostnad att skaffa ett nytt bygglov längre framåt.
jag begärde bygglov för hus och garage, fick interimsgodkännande på huset och sen har jag gjort småjusteringar på garaget, kostade inte en krona extra att ta med garaget i hela bygglovet, skulle jag sökt det vid sidan av så var det 12 000kr extra för enbart bygglovet, med övriga tillkommande avgifter nästan 20 000kr för bara lite papper.
 
Något att tänka på är också om det skall byggas garage i framtiden och det skall tas lån för det så blir det pantbrev osv. Jag skulle helt klart köra allt på en gång så att säga och slippa byråkratin i framtiden. Tänk om grannarna säger nej till din framtida bygglovsansökan!
 
Blev det något köp av huset?
 
Robert-san01 skrev:
Blev det något köp av huset?
Blev tyvärr inte det :)
 
Finns massor av tomter runt i krokarna av Kyrkbyn och utkanten Vallentuna. Har man en budget på 5-6 mille så skulle jag byggt nytt och fått det som jag velat. Grannen bygger nytt på gränsen till kyrkbyn och jag tror de har en budget på 5,5 och då har de inte snålat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.