ullberg
Spännande, så du överväger att bosätta dig så långt ut i kyrkbyn utan att skaffa bil, det kräver engagemang, imponernande!

Det är ju som sagt en "hur långt är ett snöre"-fråga och det blir ännu svårare när förutsättningarna ändras. Jag håller med om att leja bort ett garage som "anstår" sig i förhållande till det där huset är ett antal 100K, de 500 som nämnts ovan känns relevanta. Att ställa upp ett trädgårdsskjul på ett par stenplattor, ja det är ju något annat det. då pratar vi kanske 10K+ och carport, carport med förråd, förråd med skärmtak eller någon annan "mellanvariant" kostar också just däremellan.

/U
 
ullberg skrev:
Spännande, så du överväger att bosätta dig så långt ut i kyrkbyn utan att skaffa bil, det kräver engagemang, imponernande!

Det är ju som sagt en "hur långt är ett snöre"-fråga och det blir ännu svårare när förutsättningarna ändras. Jag håller med om att leja bort ett garage som "anstår" sig i förhållande till det där huset är ett antal 100K, de 500 som nämnts ovan känns relevanta. Att ställa upp ett trädgårdsskjul på ett par stenplattor, ja det är ju något annat det. då pratar vi kanske 10K+ och carport, carport med förråd, förråd med skärmtak eller någon annan "mellanvariant" kostar också just däremellan.

/U
Japp, klarar mig rätt bra med roslagsbanan som ligger i närheten av gatan. Känns rätt onödigt o ha en bild när man bor i Stockholm ;)

Fick reda på detta från mäklaren iallafall. Ska gå på omvisningen imorrn o fråga lite mer detaljer om garaget.. Har själv aldrig varit med om något bygge förr, men 300kkr verkar lite väl för mycket för ett garage. Men antar att det är i det här prissumman det hamnar på när man bygget ett garage.

Vi har ett pris på dubbelgarage på 60kvm i trä, putsad fasad så att det följer huset utan vatten och avlopp för 300 000 kr.
 
peternicklas
Byggde själv ett dubbelgarage på 60 kvm 2005. Fullt isolerat med ett förråd på c:a 12 kvm. 200 mm. isolering i sulan och motorer till portarna. ALLT arbete gjorde jag själv, hamnade totalt på 190000:-. De brukar säga att arbetet är 2/3 av byggkostnaden, så räkna med 7-800 000:- för ett fullt isolerat garage helt färdigt.
 
Du tycker att det är okej med att köpa ett hus för 7 miljoner, men att det är dyrt med ett garage för 300000 :confused:
Du får nog räkna med ett par hundratusen att fixa iordning trädgården med (y)
 
SC Aero skrev:
Du tycker att det är okej med att köpa ett hus för 7 miljoner, men att det är dyrt med ett garage för 300000 :confused:
Du får nog räkna med ett par hundratusen att fixa iordning trädgården med (y)

Huset har jag nytta av, det har jag inte av garaget :p
Finns roligare saker man kan köpa till hemmet för 300kkr ;)
 
peternicklas skrev:
Byggde själv ett dubbelgarage på 60 kvm 2005. Fullt isolerat med ett förråd på c:a 12 kvm. 200 mm. isolering i sulan och motorer till portarna. ALLT arbete gjorde jag själv, hamnade totalt på 190000:-. De brukar säga att arbetet är 2/3 av byggkostnaden, så räkna med 7-800 000:- för ett fullt isolerat garage helt färdigt.
Priset som jag fick av mäklaren gäller nog för ett "kallt garage" och inte ett uppvärmt garage. Då jag i stort sett kommer att använda garaget som förråd dom närmsta åren så spelar det ingen roll om det är uppvärmt eller ej. Tror dock inte att jag kommer ha nytta av ett uppvärmt garage i framtiden heller
 
peternicklas
Tycker 300000:- låter lågt även om det är för ett oisolerat garage.
 
phattrance skrev:
Huset har jag nytta av, det har jag inte av garaget :p
Finns roligare saker man kan köpa till hemmet för 300kkr ;)
Bygg inget garage då ;)
 
SC Aero skrev:
Bygg inget garage då ;)
Det var precis vad jag sa till flickvännen ;)
 
Inte för att vara sån, men att bo i hus utan bil är inte det lättaste... Känns som att det alltid är något man ska köra hem eller till tippen, en bil står nog på er uppfart inom ett par år det vågar jag nog lova!
 
Tänk även på att man aldrig får in så mycket prylar som man tror i ett garage. Som någon klok person sa här på forumet:
- Om du bygger ett enkelgarage för att få in en bil så kommer du inte att få in någon bil på grund av alla prylar.
- Om du bygger ett dubbelgarage för att få en en bil och att använda den andra platsen som förråd så kommer du inte heller att få in någon bil.
- Om du bygger ett dubbelgarage för att få plats med två bilar så kommer du att få in en.
 
  • Gilla
Cad67 och 3 till
  • Laddar…
D09
Bigfoot skrev:
Tänk även på att man aldrig får in så mycket prylar som man tror i ett garage. Som någon klok person sa här på forumet:
- Om du bygger ett enkelgarage för att få in en bil så kommer du inte att få in någon bil på grund av alla prylar.
- Om du bygger ett dubbelgarage för att få en en bil och att använda den andra platsen som förråd så kommer du inte heller att få in någon bil.
- Om du bygger ett dubbelgarage för att få plats med två bilar så kommer du att få in en.
Ha ha känner igen mig

Har ett garage på 36m2, hyllsektioner från golv till tak runt nästan alla väggar utan en kortsida ( port ) .

Varje gång jag ska ha in bilen får jag alltid kämpa med att få undan grejor som samlats upp i mitten av ytan :/

Dags för röjning snart igen..

Bilarna står alltid ute dock ha ha
 
Jag skulle ta smällen att bygga ett ordentligt garage, speciellt när det redan finns bygglov för det. Hade det vart för några år sedan så hade jag sagt sätt upp en frigga, men med dagens regler mm så säger jag bygg garage. Är du händig OCH HAR TID så bygger du själv, annars köp färdigt.

Räkna också med att göra det minst dubbelt så stort mot vad du behöver nu. Det kommer inte att ta många år innan frun vill ställa in barnvagnen och V70n i garaget. Det är iaf mina erfarenheter som husägare och garagebyggare.
 
peternicklas
Robert-san01 skrev:
Jag skulle ta smällen att bygga ett ordentligt garage, speciellt när det redan finns bygglov för det. Hade det vart för några år sedan så hade jag sagt sätt upp en frigga, men med dagens regler mm så säger jag bygg garage. Är du händig OCH HAR TID så bygger du själv, annars köp färdigt.

Räkna också med att göra det minst dubbelt så stort mot vad du behöver nu. Det kommer inte att ta många år innan frun vill ställa in barnvagnen och V70n i garaget. Det är iaf mina erfarenheter som husägare och garagebyggare.
Kan bara hålla med. Idag skulle jag byggt minst 20 kvm större än det som jag byggde på 60 kvm. Ett garage kan aldrig bli för stort.
 
  • Gilla
Grodgatan
  • Laddar…
Det är konstigt nog så att ju större garage man har ju mer disciplin krävs för att freda ytorna.
Jag får konstant höra från frugan, släkt och vänner att "vadå, du som har så stort garage måste väl få plats med....."
Ja, jag har plats (100m2 golvyta) men om det inte vore för att jag portförbjudit såväl gräsklippare som cyklar (om de inte ska repareras) så skulle jag bara haft något som kan liknas vid en stor loppmarknad.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.