Har du egen nyckel dit? Jag skulle informera hyresgästen att du går upp på vinden någon dag under veckan, inte fråga om lov! Visa vem som bestämmer för detta har du full rätt till.
 
Klart han inte släpper in dig om han odlar cannabis.
 
  • Ledsen
  • Haha
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hade han några referenser innan du hyrde ut?
Har känt honom i flera år, och han har alltid varit speciell- ganska arrogant och ibland svår å ha å göra med. Detta var första gången han skulle bo i en egen bostad, tidigare har han varit inneboende på olika ställen.
Jag tyckte han skulle få en chans å utvecklas och komma vidare i livet, så jag har ju bara mig själv å skylla på den uppkomna situasjonen.....
Förstår ju nu att den enda utgången för min del är att han på något sätt kommer härifrån så jag kan gå in mer normala hyresgäster
 
  • Gilla
Svenno 55 och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du egen nyckel dit? Jag skulle informera hyresgästen att du går upp på vinden någon dag under veckan, inte fråga om lov! Visa vem som bestämmer för detta har du full rätt till.
Kan ju vara en möjlighet, men tills vidare väljer jag att inte trappa upp konflikten
 
  • Älska
  • Gilla
Matgu och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Klart han inte släpper in dig om han odlar cannabis.
Det är jag säker på att han inte sysslar med, han är udda på många sätt, men håller inte på med droger.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Du måste väl vända dig till fogden om handräckning.
 
H hamsun skrev:
Och om han förvärkar sin hyresrätt genom att tex inte betala hyra trots (1?) påminnelse, kan jag då kalla på KFM och få handsräckning till å kasta ut honom? Hur fungerar detta i det praktiska , verkliga livet?
Du kan glömma KFM för en vräkning…det tar säkert minst ett år för att något ska hända! Och under den tiden kan huset raseras och hyror inte betalas…vilket kommer kosta dig tid och pengar.

Vill du bli av med hyresgästen så är det omedelbar uppsägning av hyreskontrakt (med ett måste på 3 månader, vilket är lagkrav även om ni skrivit 2 månader i hyreskontraktet ), som inte behöver preciseras med varför hyreskontraktet sägs upp. Uppsägningen skickas som rekommenderat brev, för att du ska kunna styrka att du skickat uppsägningen! Du kan även lämna en ytterligare uppsägning direkt i hand till hyresgästen, samtidigt som du gör ett ljudupptagning i mobilen som du har i bakfickan (för att kunna styrka att hyresgästen även fått en uppsägning i handen, där tid och datum registreras i mobilen).

Skicka påminnelse på obetald hyra, och informera att ärendet annars kommer vidarebefordras till KFM. När tidsfristen för påminnelsen har passerat så kontaktar du KFM för hjälp med indrivning (då registreras ett ärende på hyresgästen som även framtida hyresvärdar kan se).

När uppsägningstiden har löpt ut ska hyresgästen lämna senast kl 12 dagen efter. Lämnar inte hyresgästen så kan du kontakta KFM för handräckning. Under tiden kan man spika för fönster, stänga av vatten, el, värme mm (kontakta VA och be de stänga av vattnet till fastigheten pga tex arbete, elbolag för elen).

När hyresgästen lämnar huset för att handla mm har du fritt fram… parkera en bil framför ytterdörren mm

Du som hyresvärd har skyldighet att förvara hyresgästens ”kvarlämnade” tillhörigheter, vilket du även kan kräva ersättning för. Du behöver inte återlämna dessa innan hyresgästen ersatt dig för dessa kostnader.
 
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Du har tyvärr inte så många möjligheter att få tillträde om han inte vill. Inte utan att det kan bli väldigt dyrt för dig. Du har dock rätt att få tillträde för underhåll, om du aviserar detta i tid. Det var ju en kvinna som fick betala flera hundratusen nyligen för att hon inte släppte in hantverkarna och under tiden var det vattenskada.

Se till att du gör allt i rätt ordning och följer lagen, oavsett hur frustrerande det kan vara. Och hyr aldrig ut till någon som inte har någonting att förlora när det gäller ekonomin. Vad bryr sig sådana människor om 500k hos fogden?

Om det inte står något om internet i kontraktet så kanske du kan skita i det. Fast lite tveksamt.
 
Ifall du känner killen sen innan, känner du även hans föräldrar? Ifall dem är kloka kanske det går att få hjälp därifrån?
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Trisst att en god avsikt eskalerat till en dålig situation.

Om grundproblemet fortfarande är att bekämpa eventuella möss, kan du inte bara be hyresgästen ställa dit lite musfällor som du kan ställa utanför huset? Eller är ni bortom det?

Om grabben mår lite risigt och/eller är deprimerad är det inte "konstigt" att han inte vill ha besök. Man kan bli lite folkskygg av sånt.

Lycka till i alla fall.
 
D
K Kurtivan skrev:
Klart han inte släpper in dig om han odlar cannabis.
Det var precis min tanke också ... Går det åt mycket el?
 
P Pysch skrev:
Du kan glömma KFM för en vräkning
P Pysch skrev:
Lämnar inte hyresgästen så kan du kontakta KFM för handräckning.
Det är lite svårt att förstå om du anser att TS kan ha nytta av KFM eller inte då du uttrycker dig lite motsägelsefullt. ;)

Välkommen hit i alla fall!
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
D


Det var precis min tanke också ... Går det åt mycket el?
Nej, det går inte åt mycket el, ca 400kwh pr månad
 
ådal ådal skrev:
Ifall du känner killen sen innan, känner du även hans föräldrar? Ifall dem är kloka kanske det går att få hjälp därifrån?
Killen kommer från Litauen. Pappa död sedan länge, mamman har har obefintlig kontakt med. Detta har väl varit en av orsakerna till at vi har velat hjälpa honom till ett vanligt och självständigt liv, vilket vi nu innser inte blev så lyckat
 
P Pysch skrev:
Du kan glömma KFM för en vräkning…det tar säkert minst ett år för att något ska hända! Och under den tiden kan huset raseras och hyror inte betalas…vilket kommer kosta dig tid och pengar.

Vill du bli av med hyresgästen så är det omedelbar uppsägning av hyreskontrakt (med ett måste på 3 månader, vilket är lagkrav även om ni skrivit 2 månader i hyreskontraktet ), som inte behöver preciseras med varför hyreskontraktet sägs upp. Uppsägningen skickas som rekommenderat brev, för att du ska kunna styrka att du skickat uppsägningen! Du kan även lämna en ytterligare uppsägning direkt i hand till hyresgästen, samtidigt som du gör ett ljudupptagning i mobilen som du har i bakfickan (för att kunna styrka att hyresgästen även fått en uppsägning i handen, där tid och datum registreras i mobilen).

Skicka påminnelse på obetald hyra, och informera att ärendet annars kommer vidarebefordras till KFM. När tidsfristen för påminnelsen har passerat så kontaktar du KFM för hjälp med indrivning (då registreras ett ärende på hyresgästen som även framtida hyresvärdar kan se).

När uppsägningstiden har löpt ut ska hyresgästen lämna senast kl 12 dagen efter. Lämnar inte hyresgästen så kan du kontakta KFM för handräckning. Under tiden kan man spika för fönster, stänga av vatten, el, värme mm (kontakta VA och be de stänga av vattnet till fastigheten pga tex arbete, elbolag för elen).

När hyresgästen lämnar huset för att handla mm har du fritt fram… parkera en bil framför ytterdörren mm

Du som hyresvärd har skyldighet att förvara hyresgästens ”kvarlämnade” tillhörigheter, vilket du även kan kräva ersättning för. Du behöver inte återlämna dessa innan hyresgästen ersatt dig för dessa kostnader.
Vi tänker göra allt i rätt ordning och med lagen i ryggen. Så nu har han fått en påminnelse om hyran. Betalar han inte inom en vecka, säger vi upp honom.
Drt centrala för oss nu är att han flyttar med så lite dramatik som möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.