S StellaMaris skrev:
väggen/tapeten är angripen samt gipsen i taket. Hittade prickar i listen vid balkongdörren.
Jaja, du gör som du vill.

Lycka till
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
S StellaMaris skrev:
det är golvet som jag vill veta om det måste ut. Resten ska ut.
Jag tror helt enkelt att du håller på att bli mögelsolochvårad.
Gillar du det? Bra. Om inte. Säg stopp.

Ditt val.

Sista gången. Har du ingen som inte tjänar pengar på att hitta faror, som kan titta på rummet?

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi har nyligen flyttat till ett 70tals hus där tidigare ägare gipsat ytterväggarna på källarplanet, haft gummerade heltäckningsmattor etc..
I våra renoveringar utgår vi från att allt måste göras om oavsett om tidigare ägare målat om/ lagt nytt golv eller vad de nu gjort. Där det sett bra ut så har det dolts fusk överallt.

Vi har inte ens funderat på att de sakerna varit dolda fel. Alla felen har berott på att man tror sig kunnat någonting, men inte tillräckligt. Vi är inga experter heller, men tar reda på svaren så vi gör så rätt vi kan.

Det första vi gjorde i vårt hus var att installera ett ftx-system. Det gjorde magi med fukt.

Jag tycker du ska riva ut hela rummet om du ändå ska renovera det. Du säger det är ett sovrum, är det 10-15kvm? Ett golv kostar inte så mycket i det stora hela. Nu var det iof i en källare? Så då bör du lägga platon eller köra en nålfiltsmatta som du själv var inne på.
 
Staffans2000
Njingan Njingan skrev:
Jag tycker du ska riva ut hela rummet om du ändå ska renovera det.
Men det skall väl inte renoveras, utan "saneras"? Isåfall finns risken att TS har låtit sig bli manipulerad av någon som tjänar pengar på att hitta faror, som inte finns. Precis som med asbesthysterin.

Staffan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Fukten kommer väl till stor del från ER? Om ni använder rummet som sovrum?
Tror inte användningen av rummet ger olika fuktutsöndring från kroppen jämförbart med de m2 naken betong som ligger o suger fukt från underliggande mark, korkat mint sagt
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men det skall väl inte renoveras, utan "saneras"? Isåfall finns risken att TS har låtit sig bli manipulerad av någon som tjänar pengar på att hitta faror, som inte finns. Precis som med asbesthysterin.

Staffan[/QUOT
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag tror helt enkelt att du håller på att bli mögelsolochvårad.
Gillar du det? Bra. Om inte. Säg stopp.

Ditt val.

Sista gången. Har du ingen som inte tjänar pengar på att hitta faror, som kan titta på rummet?

Staffan[/QUOTE

Hyffsat faktaintolerant svar då huset byggdes under den tid då ordet mögelhus uppfanns i dagspressen på den tiden. Finns all anledning att tro att det finns skäl att reklamera om rätt besiktning görs
 
Staffans2000
Hyffsat faktaintolerant svar då huset byggdes under den tid då ordet mögelhus uppfanns i dagspressen på den tiden. Finns all anledning att tro att det finns skäl att reklamera om rätt besiktning görs
Jag var med och byggde dessa hus.


Det finns ingen som helst garant att grunden "suger fukt" för att det är en platta på mark.
Din okunnighet kan få TS att fatta tvivelaktiga beslut. Så sluta upp med att ställa till det.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000
H håbbe1961 skrev:
naken betong
Naken betong? Har du en aning om vad du pratar om?

Staffan
 
Det var detta en besiktning skulle ge svar på och inte du, tror inte på fullaste allvar att ditt svammel gör något intryck här
 
Staffans2000
H håbbe1961 skrev:
Det var detta en besiktning skulle ge svar på och inte du, tror inte på fullaste allvar att ditt svammel gör något intryck här
Vad du tycker ger jag blanka tusan i. Jag försöker få TS att sansa sig lite, så hon har mer kött på benen innan hon renoverar ett rum som kanske inte behöver renoveras.
Frågor på det?

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Varför svarar du på mitt inlägg om du skiter i vad jag tycker, kanske åsiktsmaskinen skenat lite ? Respektera andras åsikter och dumförklara inte inläggen bara för att du generaliserar mögel med asbetsfaran
 
Staffans2000
H håbbe1961 skrev:
Varför svarar du på mitt inlägg om du skiter i vad jag tycker, kanske åsiktsmaskinen skenat lite ? Respektera andras åsikter och dumförklara inte inläggen bara för att du generaliserar mögel med asbetsfaran
Som man frågar, får man svar.

Staffan
 
Njingan Njingan skrev:
Vi har nyligen flyttat till ett 70tals hus där tidigare ägare gipsat ytterväggarna på källarplanet, haft gummerade heltäckningsmattor etc..
I våra renoveringar utgår vi från att allt måste göras om oavsett om tidigare ägare målat om/ lagt nytt golv eller vad de nu gjort. Där det sett bra ut så har det dolts fusk överallt.

Vi har inte ens funderat på att de sakerna varit dolda fel. Alla felen har berott på att man tror sig kunnat någonting, men inte tillräckligt. Vi är inga experter heller, men tar reda på svaren så vi gör så rätt vi kan.

Det första vi gjorde i vårt hus var att installera ett ftx-system. Det gjorde magi med fukt.

Jag tycker du ska riva ut hela rummet om du ändå ska renovera det. Du säger det är ett sovrum, är det 10-15kvm? Ett golv kostar inte så mycket i det stora hela. Nu var det iof i en källare? Så då bör du lägga platon eller köra en nålfiltsmatta som du själv var inne på.
då resornerar vi lika. Tacksam konstruktiv för input!
 
H håbbe1961 skrev:
Varför svarar du på mitt inlägg om du skiter i vad jag tycker, kanske åsiktsmaskinen skenat lite ? Respektera andras åsikter och dumförklara inte inläggen bara för att du generaliserar mögel med asbetsfaran
det mest logiska är förmodligen att göra hål och mäta fukt i golv samt att göra mögeltest?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Vi har nyligen flyttat till ett 70tals hus där tidigare ägare gipsat ytterväggarna på källarplanet, haft gummerade heltäckningsmattor etc..
I våra renoveringar utgår vi från att allt måste göras om oavsett om tidigare ägare målat om/ lagt nytt golv eller vad de nu gjort. Där det sett bra ut så har det dolts fusk överallt.

Vi har inte ens funderat på att de sakerna varit dolda fel. Alla felen har berott på att man tror sig kunnat någonting, men inte tillräckligt. Vi är inga experter heller, men tar reda på svaren så vi gör så rätt vi kan.

Det första vi gjorde i vårt hus var att installera ett ftx-system. Det gjorde magi med fukt.

Jag tycker du ska riva ut hela rummet om du ändå ska renovera det. Du säger det är ett sovrum, är det 10-15kvm? Ett golv kostar inte så mycket i det stora hela. Nu var det iof i en källare? Så då bör du lägga platon eller köra en nålfiltsmatta som du själv var inne på.
det är enplanshus på betongplatta, plattak ingen källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.