Äntligen ett ordentligt svar. Jag har läst grunderna i livsmedelsmikrobiologi men kan inte husmögel. Har du förslag på prover och återförsäljare och tillvägagångssätt. Tack!
 
Om detta är det värsta med huset tror jag du kommit lindrigt undan. Man får ta höjd för lite utgifter när man köper ett 50 år gammalt hus. Under första året i vårt 70-talshus hittade vi fuktskador i kök, hall och båda badrummen. Plus lite allmänt fuskbyggande och massa problem med elen efter hemmapulande. Då hade vi ändå besiktningsman innan. En bra grej med de groteska priserna i storstäder är iaf att såna här problem ändå blir ett avrundningsfel på köpesumman :)
 
Staffans2000
S StellaMaris skrev:
gör man inte åverkan på nymålad panel då? Du menar att det är helt ok att göra på visning? Och att detta förväntas?
Jag gick runt och kände mest överallt när jag kollade på hus och kommer fastighetsägaren/mäklaren rusandes och skriker -Vad gör du! Är det dags för nästa hus.
Problemet är att du köpt ett hus för flera millioner, men inte kollat upp vad du egentligen köpt.

Staffan
Längst ner på fasaden är det välkänt att rötrisken är stor.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om du har aktiv mikrobiell tillväxt så kan du mäta det med ett MVOC test.

Jag hade nog börjat med att rengöra ytorna från synligt mögel och sedan testat luften i rummet.

Nu fungerar ju ventilationen så risken för något liknande har minskat betydligt.
jag vill försäkra mig om att jag inte har kvar mögelsporer om jag behåller golvet. Men är osäker. Jag har beställt totalrenovering på övriga material i rummet. Relativa fuktigheten är nu normal och värmekälla förstärks. Därmed bör inte mögel kunna växa till sig men i och med att det är sovrum vågar jag inte riskera att ha kvar mögelsporer.
 
S StellaMaris skrev:
Det var på sommaren så fanns ingen fukt att kunna känna av i hela byggnaden. Allt var torrt överallt. Det var väldigt varmt.
På sommaren är dock luftfuktighet i luften som störst, alltså borde det funnits mögel där redan då.. om det nu inte är så att möglet beror på er användning av huset (att denna skiljer sig från tidigare ägares)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S StellaMaris skrev:
jag vill försäkra mig om att jag inte har kvar mögelsporer om jag behåller golvet. Men är osäker. Jag har beställt totalrenovering på övriga material i rummet. Relativa fuktigheten är nu normal och värmekälla förstärks. Därmed bör inte mögel kunna växa till sig men i och med att det är sovrum vågar jag inte riskera att ha kvar mögelsporer.
Mögelsporer finns i princip överallt.. den vägen du pratar om är den dyraste vägen man kan vandra..
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
På sommaren är dock luftfuktighet i luften som störst, alltså borde det funnits mögel där redan då.. om det nu inte är så att möglet beror på er användning av huset (att denna skiljer sig från tidigare ägares)
jaså det kände jag inte till, trodde det var torrt på sommaren och blötare på hösten. Men vit färg har använts överallt så mycket möjligt att det fanns redan vid försäljning. Dock inte på tapeten för det borde vi ha sett.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag gick runt och kände mest överallt när jag kollade på hus och kommer fastighetsägaren/mäklaren rusandes och skriker -Vad gör du! Är det dags för nästa hus.
Problemet är att du köpt ett hus för flera millioner, men inte kollat upp vad du egentligen köpt.

Staffan
Längst ner på fasaden är det välkänt att rötrisken är stor.
det har jag förstått sedan länge. Men det handlat om att jag vill veta hur det ska åtgärdas. Och om jag ska betala själv.
 
Violina Violina skrev:
Mögelsporer finns i princip överallt.. den vägen du pratar om är den dyraste vägen man kan vandra..
Hur menar du?
 
Staffans2000
S StellaMaris skrev:
jag vill försäkra mig om att jag inte har kvar mögelsporer om jag behåller golvet. Men är osäker. Jag har beställt totalrenovering på övriga material i rummet. Relativa fuktigheten är nu normal och värmekälla förstärks. Därmed bör inte mögel kunna växa till sig men i och med att det är sovrum vågar jag inte riskera att ha kvar mögelsporer.
Jag är rädd för att du renoverar ett rum som inte behöver renoveras. Mögelsporer finns överallt, tack och lov. Det är bara när de rätta förutsättningarna finns, som de gror.

Har du verkligen inte någon som kan titta på rummet innan du river ut alltihop.

Staffan
Staffan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag är rädd för att du renoverar ett rum som inte behöver renoveras. Mögelsporer finns överallt, tack och lov. Det är bara när de rätta förutsättningarna finns, som de gror.

Har du verkligen inte någon som kan titta på rummet innan du river ut alltihop.

Staffan
Staffan
jag har haft tre inspektörer här. Mögel är inte att leka med.
 
Staffans2000
Ok.
Vill du bara ha medhåll, får du fråga någon annan än mig, eftersom jag försöker hindra dig från att slänga ut en massa pengar i onödan.

Staffan
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S StellaMaris skrev:
Hur menar du?
Precis det jag skriver, de finns överallt, är (i princip) omöjliga att utrota helt.

Du kommer bli utnyttjad och lurad om du anlitar företag för att hjälpa dig i denna "kamp"..

Så länge du inte har några pågående mögelangrepp så är det bara att ta det lugnt..

Jag vet mer om detta än de flesta, är mögelallergiker och kan direkt känna när jag går in i ett rum om där finns (skadligt) mögel..
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ok.
Vill du bara ha medhåll, får du fråga någon annan än mig, eftersom jag försöker hindra dig från att slänga ut en massa pengar i onödan.

Staffan
det är golvet som jag vill veta om det måste ut. Resten ska ut.
 
S StellaMaris skrev:
det är golvet som jag vill veta om det måste ut. Resten ska ut.
Lycka till, du kommer med största sannolikhet bli ruinerad, särskilt om du litar på dessa "inspektörer"
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Precis det jag skriver, de finns överallt, är (i princip) omöjliga att utrota helt.

Du kommer bli utnyttjad och lurad om du anlitar företag för att hjälpa dig i denna "kamp"..

Så länge du inte har några pågående

mögelangrepp så är det bara att ta det lugnt..

Jag vet mer om detta än de flesta, är mögelallergiker och kan direkt känna när jag går in i ett rum om där finns (skadligt) mögel..
väggen/tapeten är angripen samt gipsen i taket. Hittade prickar i listen vid balkongdörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.