GR_B, Jag håller med Dig, vad du skriver om kompressorer, men det blir svårt här att övertyga andra om att 1 och 2 hk maskinerna inte orkar leverera luft till en spikpistol som skjuter 90mm spik. Jag köpte hem ett gäng kompressorer för att försöka övertyga mig själv, men dom funkade inte. Det fanns t o m dom i tidigare inlägg som körde sin spikpicka på en sån där man pumpar luftmadrasser med! Men vi spikar kanske inte lika, att förflytta sig mellan spikningarna, kan kanske hjälpa en liten kompressor att hinna bygga upp nytt tryck. Men det är som du säger, minst 3 hk vill till om man inte skall stå och vänta på luft och vill ha spiket inslaget i hela dess längd.
En 3 hk går på 230V, så varför inte stasa på en sådan.
kompressorer.jpg
spikpistol4.jpg
 
Kompressorn kommer säkert att räcka till spikpistolen.
Power-craftpistolen kan fungera bra eller va helt kass, kvaliten brukar inte vara helt jämn på dom billiga kinesgrejerna.
 
GR_B och Saturnus: Ni har alldeles rätt i att billighetskompressorer på 2 hk, sådana som Saturnus visar upp på bild, inte fungerar till att köra spikpistol i snabb hastighet. Om man absolut skall hålla sig till billighetskompressorer, kan det vara bra att gå upp till 3 hk. En seriösare kompressor på 2 hk klarar uppgiften galant. Det hänger således inte bara på den effekt som kompressorn förbrukar. Anledningarna till detta har jag beskrivit ovan.
 
Jeg har en 2HK 24L kompressor. Den funker OK til Spikerpistol, men du kan ikke gå rundt og pang pang pang. Men for en hemmafiksare så går det fortsatt snabbare med en spikpistol uansett :)

Selv er jeg på veg til å investere i en 150L 2 Sylindret kompressor snart. Jeg bruker kompressor såpass og bare mer og mer, så greit å ha noe som kan drive alt.
 
G
Den kompressorn som jag lånade av polarn som var på 2 hästar och av märket KGk ingen skitkompressor höll inte att spika i en följd.
Eftersom jag tog bort alla strypningar och körde direkt igenom mina vattenavskiljare så tog luften slut rätt så fort.
Skillnaden är om man spikar då och då.
Jag spikade ihop mitt garage i lösa sektioner på en ställning som jag gjort.Rätt så irriterande av att vänta att kompressorn skall ge tillräkligt med luft.
Jag lånade den enbart för att slippa köpa 25 m tryckluftsslang till stora kompressorn.
Vi har bussar på mitt jobb.Rätt så onödigt att ta bussen till fiket när jag skall fika.
Har man inte tillräckligt merd luftkapacitet så har man inte.Kilo finns men luftmängden finns inte.Spelar ingen roll om man tar 12 kg tryck om det inte finns någon luftmängd som trycker på.
 
G
Kanske jag skall göra ett förtydligande.Kör endast med 90 spik.Pickan inställd på att slå in spiken några millimeter in i planken.
 
Eftersom ni diskuterar kompressor och spikpistol får jag ge tipset med Essve pony vs 204
Den är designad för alla typer av spikpistoler. 2 x 10 L tankar, 2,5 hk. (behåller trycket pga jobbar simultant mellan tankarna o slipper på så sätt det tryckfall ni pratar om)

Hade en sån några månader och blev helt såld. Var grymt skeptisk innan jag började arbeta med den, pga sin litenhet med tankarna. Men efter jag var färdig, ville jag knappt släppa ifrån den, pga av den var så smidig.
 
Men om ni skulle köpa en spikpicka 50-90 för 1000-1500 vad skulle ni köpa?
 
Den här. Jag har föregångaren, och den är riktigt svinbra. Förutom rakbandad 21-graders 50-90, som är lättast att få tag i, skjuter den bandad ankarspik. Gunnebos 20-graders fungerar bra om man tar bort en liten rostfri skena.

http://www.toolking.com/bostitch_f21plr.aspx

Du bör hamna på ca 2100 inkl frakt, moms och tull. Det är värt de extra pengarna. Detta är en riktig spikpistol för yrkesbruk.
 
G
Problemet är väl om verktygen går sönder.Skall man skicka tillbaka och betala dyr frakt,eller ta smällen och lämna in den i Sverige och betala reperationen.
Betalar hellre något mer här hemma .Då har man upp till 5 års garanti och återlämningsskydd.
 
Tillägg till inlägg ovan:
Som en jämförelse kan det vara intressant att veta att samma pistol går loss på 411 GBP (4940 SEK +frakt) från en engelsk sida.
http://www.expresstools.co.uk/shopscr2066.html

I Sverige innehas generalagenturen för Bostitch av http://www.motek.se/ och de har som affärsidé att leverera diverse utrustning och fästelement direkt till byggena. De är med andra ord generalagenter, grossister och detaljister samtidigt. Jag gissar att de har rätt OK lönsamhet...! Man kan som privatperson med andra ord inte köpa Bostitch spikmaskiner hur som helst i Sverige. Reservdelar kan man köpa ifrån USA.
 
GR_B skrev:
Problemet är väl om verktygen går sönder.Skall man skicka tillbaka och betala dyr frakt,eller ta smällen och lämna in den i Sverige och betala reperationen.
Betalar hellre något mer här hemma .Då har man upp till 5 års garanti och återlämningsskydd.
Jo, det är bl.a. den rädslan de svenska ockrarna lever på. I så fall föreslår jag att man köper tre (3) spikmaskiner från staterna till samma pris som en (1) i Sverige. Om en går sönder kan man ju spara den som reservdelsmaskin. Spikmaskiner är ju inte direkt "rocket science" Det är lätt att reparera en spikpistol själv. Prisskillnaden är alldeles för hög för att man som privatperson, som spenderar egna beskattade pengar, skall köpa ditt argument.
 
G
Konstigt synsätt.Du skrev att det blir billigare att importera,men att köpa 3 pickor blir väl f-n så mkt dyrare en att köpa en picka i Sverige.
Varför överhuvudtaget anlita firmor i Sverige för.Varenda en tycks ju ockra på oss.
Har köpt delar från staterna förut.Dom skickade fel varor.det var fel på prylen och dom svarade inte ens när man mailade till dom.
Ok alla delar var det inte fel på,men när det blir fel så blir det kostsamt.
Skillnaden är om en polare bosatt i Usa köper och kollar upp prylen sedan skickar han den vidare till Sverige.
 
GR_B skrev:
Varför överhuvudtaget anlita firmor i Sverige för.Varenda en tycks ju ockra på oss.
Jag håller helt och hållet med. Därför har jag som privatperson köpt mina fyra spikmaskiner från USA. Alla har fungerat klanderfritt. En Dewalt, två Bostitch och en Ridgid.
 
GR_B skrev:
Konstigt synsätt.Du skrev att det blir billigare att importera,men att köpa 3 pickor blir väl f-n så mkt dyrare en att köpa en picka i Sverige.
Varför överhuvudtaget anlita firmor i Sverige för.Varenda en tycks ju ockra på oss.
Har köpt delar från staterna förut.Dom skickade fel varor.det var fel på prylen och dom svarade inte ens när man mailade till dom.
Ok alla delar var det inte fel på,men när det blir fel så blir det kostsamt.
Skillnaden är om en polare bosatt i Usa köper och kollar upp prylen sedan skickar han den vidare till Sverige.
Det här med svenska firmor som tar ut ockerpriser lär det finns någon typ av sanning i. Om det är detaljister, grossister, generalagnter eller någon annan i värdekedjan som har lite väl saftiga marginaler vet jag inte. Men helt uppenbart är att något är snett med marknaden när arbitragevinster är möjliga i det långa loppet. Att markanden är snedvriden i och med tullar och andra handelshinder är jag helt med på, och även att den påverkas av den för tillfället låga dollarn, men det känns inte riktigt som de motsvarar den stora prisskillnad som finns mellan sverige och tex USA.

Att fel varor har blivit skickade har jag inte upplevt som något stort problem av de jag klänner som har beställt prylar från USA (UK däremot.....), även om det naturligtvis händer där, precis som på andra ställen. Dessutom bruykar många företag i USA vara väldigt snabba med leveranserna. Vidare är min uppfattning att kundservice/säljare i både UK o USA brukar vara väldigt trevliga, tillmötesgående och hjälpsamma...generellt sett alltså..

Slutligen måste man nog ta visst hänsyn till vem som handlar. Privatpersonen som inte har hundratals kronor tickande per timme som maskinen inte fungerar, eller proffset. Men om det stämmer som mattias säger att du får 3 maskiner för priset av 1 i USA, så borde det helt klart vara intressant även för ett proffs i min mening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.